Igazán hervasztó időt fogtunk ki a Ford Vignale sorozatának hazai menetpróbáján, így az autópályán suhanva, a szürke égboltra bambulva nekem is borongós gondolataim támadtak. Mikor végignéztem a Mondeo bőrrel behúzott műszerfalának hullámos varrásain, a szürkeállományomból előugrott egy szintén olasz karosszériaépítő vállalkozás neve. Bizony, a Ghia volt az, ami sok-sok évvel azelőtt, hogy ajtókeretre biggyesztett billog és kamu fabetét lett volna belőle, olyan formákat adott az autóiparnak, mint a Volkswagen Karmann Ghiája.
Az 1960-as évek végén azonban elmélyült a financiális gödör, ekkor került Alejandro de Tomasóhoz, aki nyereségessé szerette volna tenni a két évvel később megszerzett Vignaléval együtt, ám tudjuk, mi lett a vége a DeTomasónak. 1973-ban az egész csomagot felfalta a Ford, hogy aztán 2015-ben a Mondeo csúcsváltozatán láthassuk viszont a már távolról sem olyan könnyed eleganciával felírt Vignale nevet.
Mit nyújt ma a Vignale?
Már a gyárban különösen odafigyelnek a Vignale-modellekre. Nőstény struccok 76 centi hosszú, mintegy 3 grammos tollával portalanítják fényezés előtt a karosszériát és minden példányt pluszvizsgálatnak vetnek alá, hogy biztosan az elvárt minőséget kapja a kedves vevő. Ezekben a modellekben jelent meg a Ford aktív zajkioltó rendszere, mely az utastérben elhelyezett mikrofonokkal méri a beszűrődő motorzajt és ellenfázisú hanghullámokkal oltja ki őket. Ezért hatott feltűnően csöndes autónak tűnt az Egerig tartó út során a dízel, összkerekes Mondeo kombi.
Már a vásárlás pillanatától egy picikét más ösvényen jár, aki Vignale-felszereltségű Fordot szeretne megkaparintani. A hétköznapi Fordoknál elegánsabb hangulatú autókat az értékesítésükre jogosult szalonok erre létrehozott sarkában lehet megtekinteni, a vásárlóval pedig Vignale értékesítési tanácsadó foglalkozik és lehetőség van akár többnapos tesztvezetést is kérni, hogy biztosak legyünk benne, pontosan ez az, amire szükségünk van.
A vásárlást követően nem feltétlenül kell újra elbattyogni a szalonba az átvételhez, a vevő kérésére a munkahelyére vagy akár házhoz is szállítják a friss Ford Vignale-modellt, amihez kizárólag az első tulajdonosnak egy nagy csokor szolgáltatás is jár a gépjármű mellé. Lehetőség van havonta egyszer teljesen kitakaríttatni az autót díjmentesen, továbbá igény szerint a szervizbe is elviszik helyettünk az autót, ha eljött a kötelező karbantartás ideje.
Amennyiben elhúzódna a szervizelés, abban az esetben kategóriaazonos csereautót kap a Vignale-tulaj, aki a nap 24 órájában bármikor felhívhatja a Vignale One Call nevű ügyfélszolgálatot. Nem mellesleg 2 év kilométer-korlátozás nélküli garancia is jár a csúcs-Fordokhoz.
Mekkora a Vignale-család?
Jelenleg négy modellhez érhető el a Vignale-kezelés, a Mondeóhoz, az S-Maxhoz, a Kugához és az Edge-hez. Hamarosan azonban megérkezik a legkisebb prémiumhangulatú Ford a palettára, hiszen az új Fiesta is készül majd krómmal gazdagon megszórt, belül lyuggatott bőrrel behúzott kivitelben. A Budapesttől az egri borvidékig, egészen pontosan a Bolyki pincészetig tartó utat a legnépszerűbben, egy Mondeóban tettük meg, amit Rácz Tamás kolléga már alaposan le is tesztelt. Mindössze annyi volt a különbség korábbi tesztautónkhoz képest, hogy az általam próbált példány alatt összkerékhajtás dolgozott, amit leginkább az első ajtóra biggyesztett AWD feliratból sejthetünk. Továbbá a nyomatékot kerekenként elosztó rendszer működését figyelemmel követhetjük a részben digitális műszerfal aprócska ábráján is.
120 kilométernyi egyenes autópályázás alatt csupán annyi derült ki számomra a Mondeo Vignaléról, hogy a mezeinél bőven több állítási lehetőséget kínáló kényelmes fotelekben nemcsak egy, de akár több óra utazás is lehúzható, talán csak az állítható combtámasz hiányozhat egyeseknek. A gondtalan utazáshoz hozzájárul a feltűnően nagy csend, ami a már említett zajkioltó rendszernek és a kétrétegű oldalablakoknak köszönhető. 2850 mm-es tengelytávon ráadásul a hátsó utasok is kiválóan elférnek, mögöttük pedig akár 525 literes raktér várhatja a motyókat (teljes értékű pótkerékkel 488 liter).
Megmaradt a Mondeóból a jó vezethetőség, ahogyan a helyenként méltatlanul kemény műanyagok, a megszokást igénylő, apró gombos középkonzol és az ódivatú grafikájú, de logikus felépítésű és jól használható Sync nevű fedélzeti rendszer is. Ám minden tekintetben sokkal harmonikusabb autó, mint a visszaútra beugró Kuga azonos hajtáslánccal. A Ford SUV-ját mintha tényleg villámgyorsan tolták volna át a Vignale plasztikai sebészeinek keze alatt, amiről rémes varrások és elálló műanyagok tanúskodnak a szokatlan felépítésű középkonzol körüli térben.
A szériafelszereltség bőséges, már tartalmazza a szigorúan néző és futófénnyel irányt jelző LED-es fényszórókat, a táblafelismerő rendszert, eső- és fényszenzort, valamint vészfékező rendszert. Pluszpénzt kérnek viszont a csodaülésekhez járó fűtésért (70 000 Ft), a holttérfigyelőért (152 000 Ft) és a távolságtartó adaptív tempomatért is (245 000 Ft).
180 lóerős dízelmotorral – valamint az ehhez tartozó legalacsonyabb Business felszereltséggel – a puttonyos Mondeo listaára hatfokozatú, duplakuplungos, automata váltóval 9 695 000 Ft. Ugyanez kényelmes foteles, gazdagon felszerelt Vignale ruhában már 12 785 000 Ft, amihez további 650 000 forintot kell hozzácsapnunk, amennyiben azt szeretnénk, hogy mind a négy kereket hajtsa a kétliteres turbódízel.
A minden létező opciós tétellel felvértezett Mondeo Vignale nem véletlenül olyan népszerű a flottaautók piacán, hiszen a Volkswagen Passatnál kevésbé maximalista, cserébe jó vezetési élményt kapunk, valamint csábítóak lehetnek a hozzá kapcsolt szolgáltatások. Egyúttal az ár jól tükrözi, hogy a japán és francia konkurenseknél érezhetően kifinomultabb terméket kap a vevő, ügyesen tálalva.