Lassan nyakunkon a vizes-vb, újra tengernyi külföldi turista, szurkoló, sportoló lepi majd el a fővárost. Ahol pedig nagy a népsűrűség, ott vannak különféle kockázatok is. Emlékezzünk csak az utóbbi idők hasonlóan zsúfolt helyeken elkövetett cselekményeire, a nizzai kamionos ámokfutástól, a párizsi Bataclan-ban, vagy éppen a stockholmi, berlini, lopott teherautóval elkövetett gazságokig. Így várhatóan a TEK újra előveszi a reptéren vagy a belvárosban korábban már bevetett páncélozott járműveit, a BTR 80-asokat. De mi is az a BTR?
A BTR 80-as 8×8-as – nyolckerék-hajtású – (négytengelyes, kapcsolható összkerékhajtású) páncélozott szállító harcjármű, amit még a Szovjetunióban terveztek. A 80-as típus sorozatgyártása 1986-ban kezdődött, elődei a 60-as, 70-es típusok voltak. A 13,6 tonnás monstrumot 10 800 köbcentis V8-as JAMZ dízelmotor hajtja, ami 260 lóerős csúcsteljesítményre képes. Ez ugyan nem túl sok ehhez a tömeghez, a BTR 80-as mégis aránylag fürgén mozog terepen, aszfalton egyaránt. Csúcssebessége papíron 80 km/óra közúton, de a legendárium szerint a 90-es végén az M7-es autópályán a rendőrök láttak 135 km/órás sebességgel haladó BTR konvojt is. A páncélozott jármű kétéltű, így vízen is képes haladni, de itt csupán 9 km/órás maximális sebességgel.
Honnan vannak?
A BTR-eket a Magyar Honvédségtől, ingyen kapta a TEK. 2011-ben kettő, 2015-ben újabb négy darab páncélozott jármű került hozzájuk. A Honvédség nyilván nem a legjobb állapotú járműveket melegítette a TEK-re, így volt velük tennivaló bőven, míg olyan állapotba kerültek, ahogy ma láthatjuk őket. Műszaki átalakításon nem estek át a BTR-ek, csupán a megbízhatóságot javító motor-, turbó-, váltó-, fékfelújítást végeztek rajtuk. Kaptak megkülönböztető jelzést, és az orosz fedélzeti rádiórendszert a szabványos hazaira cserélték. Jelenleg hat darab, teljesen azonos felszerelésű és állapotú BTR-rel rendelkezik a TEK, amiket bármikor, bárhol, akár egyszerre is képesek bevetni. Az üzemeltetésükhöz szükséges kiképzett személyzet is megvan, akik szükség esetén akár hosszabb távon, váltásban is képesek ellátni a szolgálatot. A BTR-ek minimális személyzete 3 főből áll: vezető, toronylövész és parancsnok, akik mellé további 6, szükség esetén akár 8 fő is bepasszírozható. Persze a túlméretesnek számító, nagyon széles páncélozott járművek magukban nem közlekedhetnek, csak felvezető és záró kísérettel.
Fegyver
Ezek a járművek alapvetően katonai járművek. Bár a jelenlegi felhasználás mellett másra lenne igény, a gyárilag rá tervezett fegyvereknek maradniuk kellett, hiszen az optikai és egyéb berendezésekkel így alkotnak egy használható rendszert. A 7,62-es géppuska a belügyben is rendszeresített eszköz, főleg objektumvédelemnél használják, a különbség csupán annyi, hogy itt nem állványra, hanem a toronyba rögzítették. A másik fegyvere a 14,5 mm-es toronygéppuska, ami már valóban úgy festhet, hogy túlmutat a felhasználási igényeken. Ezzel a tégla, sőt, a betonfal is átlőhető, így a fedezékbe bújt elkövetőnek is alaposan el tudja rontani a napját. A toronyfegyverek mellett a torony hátsó részén található hat darab füstgránátvető belügyi használatra nincs rendszeresítve, a TEK járművein nem használható.
Mitől véd a páncél?
A BTR páncélzata nem a legerősebb, hiszen nem harckocsiról beszélünk. Plusz kompromisszumot kellett hozni a páncélvastagság meghatározásánál, hiszen az úszóképességet muszáj volt megőrizni, így nem lehetett a végtelenségig növelni a páncélborítást. A jármú ék alakú orr-része a legellenállóbb, a páncél itt a legvastagabb, illetve a kialakítás is olyan, hogy a szemből jövő lövedéket a becsapódási szög miatt megvezesse. A jármű közepe, hátulja már szerényebb védelmet nyújt, de a kézifegyverek nagy része ellen ez így is elég. Egészen a gépkarabélyig felfelé. Abroncsai a fedélzeti kompresszor segítségével 4-4 lövést bírnak ki érezhető levegővesztés nélkül. Emellett persze ott vannak a BTR saját fegyverei is, amivel meg tudja magát védeni, és mivel nem önálló egység, általában ütőképes csapat vonul vele párhuzamosan, akikre szintén számíthat a jármű személyzete.
Mire jók?
Tekintélyes saját tömegük és viszonylagos sérthetetlenségük miatt a BTR-ek remekül használhatók mobil útzárként utak, terek lezárására – a repülőtér mellett is e célból álltak legutóbb, nem pedig díszként –, illetve az utóbbi időkben divatba jött teherautóval tömegbehajtós terrorcselekményeknél is bevethetők és megfelelő körülmények esetén a brutális toronygéppuska is hasznos segítség. A járművek jól használhatók mobil fedezékként vagy kerítések, falak megbontásához, békésebb időkben pedig a katasztrófavédelem veheti hasznukat, hiszen úszni is tudnak. Ez főleg árvizek idején jöhet jól olyan helyeken, ahol gátszakadástól lehet tartani.
Miért ezt használják?
Pillanatnyilag ezek voltak elérhetők. Egy hasonló képességű, modern páncélozott jármű ára úgy 300 millió forinttól kezdődik. A TEK megalakulásakor rögtön felmerült az igény, hasonló járművekre, de kezdetben másra jobban kellett a pénz. Aztán jött a honvédségi felajánlás, és a nullaforintos beszerzési költség. Az öreg, közel 40 éves technikát képviselő BTR-ek bizonyos célokra még mindig remekül használhatók – csak a tavalyi évben 20-25 bevetésen vettek részt -, de rendészeti feladatokra ma már könnyen lehetne náluk jobbat találni. Kisebbeket, gyorsabbakat és mozgékonyabbakat. Talán hamarosan ilyenekkel is találkozhatunk, jobb esetben csak valami nyílt napon és nem a repülőtér mellett, vagy forgalmas városi csomópontokon őrt állva.