Ez itt egy cikksorozat középső darabja, amely a Continental, bővebben értve az egész autóipar boszorkánykonyhájába való bepillantásról szól. A bepillantásnak neve is van, ez a Continental TechShow, egy kétévente megrendezett kis házi díszszemle, melyen a hannoveri óriáscég megmutatja a sajtónak, hogy is állnak éppen azok a bizonyos Jövő Autói. Az előző rész az angolul „electrification”-nek nevezett, magyarra legszebben villamosításként fordítható folyamatról szólt, arról, hogy miként kap egyre nagyobb szerepet az elektromos hajtás az autóiparban és magukban az egyes autókban is. Ez a rész pedig az autonóm, magukat vezető autók kicsit kívánatos, kicsit lehangoló, de mindenképp nagyon biztonságos és hatékony víziója köré tekeredik.
Cruising Chauffeur
A leglátványosabb bemutató természetesen a tényleg magát vezető autó volt: egy fekete Passat, amely elvileg már most készen áll arra, hogy a legunalmasabb útszakaszokon, vagyis az autópályákon átvegye a saját maga kormányát a vezetőtől, vagy hogy kéne ezt mondani. No persze 2017-ben ez már nem is nevezhető látványosnak; a követőradaros, sávtartó automatikás kocsi nem a jövő, hanem a ma valósága, már nem is csak a prémium márkákhoz, hanem Skodákhoz, Fordokhoz is lehet rendelni ilyet.
Ami miatt mégis érdekes volt a bemutató, az a kocsi reakciója vész esetén. Hiszen a valós európai forgalomban, emberi vezetők között egy autonóm autó nem képes megfelelő tempóval elboldogulni, ezért ha bármi váratlan dolog történik, a kocsinak vissza kell tudnia adni az uralmat a sofőrnek. Na de mi van, ha a sofőr nem veszi át újra a vezetést, mert mondjuk elaludt, netán rosszul lett időközben? Hát olyankor ez van:
Az autonóm autó befelé is figyel
Ahhoz, hogy a kocsi visszaadja a vezetőnek az irányítást, tudnia kell, figyel-e az ember a bal egyben. Meg is kérdezheti, persze, de mivel az ember hazudni is képes, jobb, ha a kocsi mindenféle objektív paraméter alapján határozza meg, mennyire koncentrál az útra a pilóta. Erre a feladatra is készült egy kísérleti autó. A fekete Passat műszerfalát telerakták kamerákkal, a kormány mögött is van egy infrakamera, egy központi számítógép pedig összerakja a képeket, és eldönti, hogy a sofőr szeme azzal foglalkozik-e, amivel kell. Ez sem újdonság persze az autóiparban, a Lexus LS-ben már tíz éve volt hasonló berendezés, ami nem engedte elbólintani a sofőrt, de a Conti rendszere azért jóval komplexebb képet alkot a vezető arcáról:
Az autonóm autó szemhéja
Ezermillió apróságra kell gondolni annak, aki magát vezető autót akar készíteni. Ilyen például az érzékelők tisztítása: ha az ember szemébe belemegy egy porszem, kipislogja, kidörzsöli, de mit csináljon az autó, ha bekoszolódik valamelyik „szeme”?
A Continak természetesen már erre is megvan a válasza. A tükrök alján, a kocsi orrán vagy hátulján lévő optikai kamerához folyadéksugaras tisztítórendszert készítettek, fűtőrendszerrel, hogy télen se fagyjon be a tisztítófolyadék. Az a kis fémes izé az, ott lenn:
No de mit is lát az autonóm autó?
Az önvezető autó összes elektronikus érzékszervének adataiból egy úgynevezett környezeti modell készül a vezérlőrendszer számítógépeiben. Ez ugyanaz a folyamat, ahogy mi is eldöntjük, ha körülnézünk, hogy mivel kell foglalkoznunk, mivel nem: az égen szálló repülőt vagy az autópálya szembejövő oldalán haladó járműveket is érzékeljük autóvezetés közben, de ezekkel nem foglalkozunk a kormányzást, gázadást, fékezést befolyásoló döntéseinkben (amíg persze egy kamion át nem borul a mi oldalunkra vagy pont a fejünkre nem kezd zuhanni a repülő, persze).
Hogy ez a modell minél precízebb és megbízhatóbb legyen, a Conti egyszerre fejleszt új érzékelőket és új feldolgozóegységeket. Nincs könnyű dolga: a szenzoroknak és a számítógépeknek ki kell bírniuk az autózásban előforduló környezeti szélsőségeket is, mínusz húszban vagy épp a 80 fokos aszfalttól pár centire is hiba nélkül kell működniük.
Az egyik új eszköz a nagyfelbontású, 3D képalkotásra képes LIDAR, lézeres letapogatóberendezés lesz, mely 200 méteres sugarú körben lesz képes megbízható „képek” készítésére, 360 fokos szögben a kocsi körül, másodpercenként 30 frissítéssel – mozgó alkatrészek nélkül. Ez 2020-ra már sorozatgyártás-érett lesz a Conti szerint. A másik kiemelt fontosságú eszköz a központi adatfeldolgozó egység („Assisted and Automated Driving Control Unit”), mely az optikai kamerák képeit is kezeli és másodpercenként 50-szer frissíti le a környezeti modellt a bejövő információk alapján.
Az autonóm autó kormánya
Sci-fikből már rég ismerjük az önvezető autók behúzódó, a vezető előtti teret felszabadító kormányát. A Conti ezt a fontos részletet egy alvállalkozó, a Nexteer Automotive bevonásával fejleszti. A jövő autójának nem lesz kormánytengelye, a kormánykerék és a kormány-mechanikát mozgató motor között csak elektronikus kapcsolat lesz – így a kormány mozgása teljesen függetleníthető a kerekekétől. Vagyis, ha épp nincs rá szükség, a kormány elhúzható, fix helyzetben reteszelhető, sőt: akár felhasználható arra, hogy kihajtható billentyűzetet tartson, esetleg monitorállványként, netán pohártartóként szolgáljon, amíg a kocsi magát vezeti a sztrádán órákon át:
Autótanítás
Apróság és nem is biztos, hogy szükséges, de végülis látványos és miért ne: ha van egy autonóm autónk, akkor azt be is taníthatjuk bizonyos mutatványokra, például hogy pont azon az útvonalon álljon be a garázsba, magától, ahogy mi szeretnénk. A Conti másik fekete Passatja megjegyzi, merre ment vele az Ember, és ugyanezt az utat lekövetve parkolja le magát. A dolog kicsit hasonló a BMW 7-eshez és 5-öshöz már rendelhető extrához, ahol a slusszkulcs gombját nyomva a kocsit magunk előtt be lehet küldeni a garázsba vagy egy szűk parkolóhelyre, vagy ki lehet csalogatni onnan, csak itt nem kell közel állni a kocsihoz és egy mobilról is le lehet vezényelni a manővert:
Taxisok, valami ilyen fogja elvenni a munkátok!
Közel már az idő, amikor taxisok és uberesek együtt zárhatják le, közös tüntetéssel a Bajcsy-Zsilinszky utakat szerte a világon. Kísérleti jelleggel, nagyon szigorúan megszabott útvonalon egy holland egyetemen és egy amerikai farmon már járnak olyan önvezető járművek, melyekben még kormány sincs. Ezek egyelőre lassúak és nem engedhetők ki a közútra, „vízszintes lift”-nek is nevezik őket – de a Continental mindent megtesz, hogy felpörgesse a tempót.
Ezért vásároltak is egy ilyen Ligier EZ-10 autót, vagy mit, szétszedték, összerakták, építettek bele ezt-azt, például négy LIDAR-egységet a négy sarkára. Ez a CUbE demójármű, amivel sajnos nem mentünk, csak megnéztük, de a tervek szerint Frankfurtban és talán Berlinben hamarosan megkezdik vele az éles teszteket, házhoz hívható, szabadon megválasztott célra küldhető robottaxiként fog jönni-menni. Pontos paraméterekről, árról még nincs infó sajnos.
Ennyit az autonóm járművek fejlesztésének aktuális állásáról. A következő részben sokkal kézzelfoghatóbb dolgokról lesz szó; egy új kerékről és hangszóró nélküli audiorendszerről (igen!), például.