A Continental az autós háttéripar egyik óriása. A legtöbben gumimárkaként ismerik, pedig a hannoveri központú német cégcsoport sokkal több, mint abroncsgyártó. Tulajdonképpen ők álmodják meg és gyártják le először a mindenkori Jövő Autóit. Ezek közül mutattak most meg nekünk párat.
Ez a cikk egy sorozat harmadik része, az első, amely az elektromos mobilitással kapcsolatos fejlesztésekről szólt, itt olvasható. A második részben az önvezető járművekkel foglalkoztunk, ez itt érhető el. Ebben a részben néhány olyan kisebb fejlesztésről lesz szó, ami mindenféle jövőautójában megjelenhet – ha az autógyárak ráharapnak a Conti ötleteire.
Hangszóró nélkül is van zene!
– Ez itt az idei tech-show legizgalmasabb autója; így terelt minket a fekete E-Merci felé egy fejlesztősrác. Na persze, gondoltuk, hiszen minden mérnök szerint a saját projektje a legérdekesebb. Beültünk, elindultunk, a mérnök pedig elmondta, hogy a Continental már annyira rettenetesen borzasztóan sokat tud az úgynevezett NVH-ról (noise-vibration-harshness, a kocsi belterének zaja, vibrációi, bántó zajai), hogy arra gondoltak, képesek nem csak csökkenteni az autóban keletkező hangokat, hanem akár irányítottan gerjeszteni is. A hagyományos hangsugárzók membránját az autóban itt-ott megtalálható nagy felületű kárpitelemekkel helyettesítették, melyekre erős mágnessel felszerelt kis aktuátorokat szereltek.
A magas hangokat a Mercedesben a kis felületű A-oszlop-takaró elemek képzik, a közepes frekvenciát az ajtókárpitok fedik le, a mély hangok a csomagtér-fedélből és a tetőkárpitból jönnek. A hangélmény tökéletes, a rövid komoly- és könnyűzenei ízelítőben a teljes hangterjedelemben tisztán, intenzíven szólt a muzsika a kocsiban. Az ülések merev hátfalát is bevonva a hifi-rendszerbe hátradőlve elöl-hátul egyaránt még borzongatóbb-koncertszerűbb hatás érhető el a hangszóró nélküli hifivel.
Egy ilyen audiorendszer nem csupán öncélú mérnöki bravúr. Egy drágább autó 10, 20 vagy még több hangszórója jelentős extra tömeget képez és hasznos térfogatot foglal el. Állítólag egy 15 kilós, 20-30 liter térfogatot igénylő csúcshifi-hangszórósor mindössze egy liter térfogattal és egy kg tömegű alkatrésszel kiváltható.
Az újrafeltalált kerék
New Wheel Concept a neve annak a tanulmány-keréknek, amit az elektromos autók a hagyományostól eltérő fékezési igényeihez igazodva készített el a Conti. A villanyautók alig használják az üzemi féket, a lassítás többnyire elektromosan, a villanymotor-generátor gerjesztésével történik, így viszont könnyen berozsdállhat az acél féktárcsa, ami rontja a fékhatást, amikor tényleg szükség lenne egy hirtelen megállásra. Jobb lenne nem korrodáló (és olcsó) anyagból készíteni a tárcsát, viszont az alumínium az alkalmankénti erős fékezéseket a hagyományos méretezés mellett nem viselné el deformáció nélkül.
Az új keréken a keréktárcsa oldható csavarokkal rögzül a küllős agy-részhez, amelyhez viszont a külső peremhez közel futó féktárcsát rögzítették. Ezen a tárcsán belülről lovagol a féknyereg, így a tárcsa sokkal nagyobb lehet, jobban hűlhet, így már készíthető alumíniumból. (Egyébként alu féktárcsa ma is van a piacon, a Conti szakembere a Volvo V40 hátsó tárcsáját említette példának, amikor erre rákérdeztem.)
A nagyobb tárcsaméret mellett egy olyan kis előnye is van ennek a keréknek, hogy a pótkerék sokkal kisebb helyet igényel és sokkal könnyebben felszerelhető, hiszen a sok kis csavart körben nem kell olyan irdatlan nyomatékkal meghúzni, mint a mai kerekek 4-5-6 rögzítőcsavarját vagy anyáját. Szóval nem lennék meglepve, ha nem csak villanyautókon tűnne fel ez az újrafeltalált kerék.
Reklámok, reklámok mindenütt!
Holisztikus konnektivitás (holistic vehicle connectivity) a munkaneve annak a projektnek, melyben az autó HMI-rendszere már-már félelmetes intelligenciával hozza össze a létező és lehetséges, autózással kapcsolatos online szolgáltatásokat az emberrel az kocsi vezetőülésében. A rövid tesztkör az új szoftvercsomaggal felszerelt Citroën Cactusszal igazán hátborzongató jövőképet vetített elénk, szó szerint amúgy, a központi kijelzőre.
Ürül a tank? A kocsi számítógépe már kérdezi is le a netről az útvonalon lévő kutak árait, szolgáltatásait és tolja eléd az infót: ha itt megállsz, kapsz bónuszpontokat és akciósan vásárolhatsz ablakmosó folyadékot is a törzsvásárlói kártyáddal!
És így tovább, a végtelenségig jöhetnek a személyre szabott, célzott reklámüzenetek út közben, akciós pacalpöritől a kamionosbüfében az autó önálló bejelentkezéséig a szervizbe az adatfelhőben mindig veled lévő naptárad szabad időpontjai alapján. A kocsi azt is kitalálja, hova mész éppen: ha reggel 7 óra van és hétköznap, akkor nyilván a munkahelyedre; és már számolja ki önállóan, merre kerülheted el leginkább a dugót – vagy van-e időd beugrani egy kávéra útközben, további törzsvásárlói bónuszpontokért.
Lehet ennek örülni is, persze, de ha történetesen az a fajta ember vagy, aki már a Google célzott kis hirdetéseitől is a Nagy Testvér rabszolgaállamában érzi magát, akkor az autózás ilyen fajta lehetséges jövője nemigen fog tetszeni!
Új kijelzők, új gesztusok
Az autóipar egyik legkézzelfoghatóbb épp zajló váltózása a hagyományos műszeregységek eltűnése, szabadon konfigurálható, szép színes, ráadásul olcsón gyártható virtuális egységekre cserélődése. Ezzel kapcsolatban láttunk két új érdekességet a Continál. Az egyik a 3D-s hatású, kormány mögötti kijelző, mely sokkal hatásosabban képes térben érzékeltetni a navigáció vagy a veszélyjelző alrendszerek információit a mai sík képernyőknél:
A másik apróság pedig egy információbeviteli megoldás, új gesztusvezérlési lehetőségekkel. Bár az igazi az lenne, ha csak simán megmondhatnánk a kocsinak, mit akarunk tőle, de ez egyelőre nagyon körülményes. Tiszta röhej, hogy a mai hangvezérlő rendszerekkel úgy kezdhetünk kommunikációt, hogy lenyomunk egy gombot – de hát a folyton figyelő, az egyéb beszédből a hozzá intéző kéréseket kiválogatni képes HMI kifejlesztéséhez olyan fejlettségi szintű mesterséges intelligencia kellene, ami még nemigen létezik. Szóval marad a matatás a műszerfalon. Akár több ujjal egyszerre.
A Conti érintőképernyője például fel tud dolgozni olyan egyértelmű és egyszerű gesztusokat, mint ez:
A két ujjal húzott kis háztető azt jelenti, haza akarok menni, tervezd meg az utat és indulás! De rajzolhattunk szívecskét is a bemutatón kihelyezett demo-displayre: ilyenkor a kocsi felhívta a fejlesztőmérnök barátnőjét a csatlakoztatott mobilon. És így tovább, a gyártó által előre feltöltött vagy az általunk kitalált és betáplált gesztusok és reakciók kombinációs lehetőségeinek listája gyakorlatilag végtelen. Dedikált gombok helyett gesztusok – szimpatikus ötlet az autóval való kapcsolattartásban.
CB helyett mobilapp
És végezetül egy igazán jópofa kis hülyeség: egy fiatal mérnök a Continál feltalálta a CB-rádiót helyettesítő, mobiltelefonra, tabletre, bármire telepíthető online walkie-talkie-t. Mivel gyakorlatilag már most is mindenki folyamatosan a mobilneten lóg, aki sokat autózik, itt az ideje egy olyan csevegőapp gyors elterjedésének, amellyel beállítható földrajzi vagy tematikus hatókörben emberek dumálgathatnak vezetés közben – egyszerre akár egy beszélgetésben többen is. Ez lenne a VoicR.
Immár semmi akadálya, hogy az autóban ülve alkalmi beszélgetőcsoportok tagjaivá váljunk, passzív rádióhallgatás vagy recsegő, a távolsággal megszakadó cébés csevegés helyett online csacsogjunk menet közben azokkal, akikkel akarunk.