Kevés téma vált ki élénkebb érdeklődést és több vitát a prémium üzemanyagoknál. Mi a Vezessnél azt tapasztaltuk, hogy olvasóink egy része humbugnak tartja az egészet és nem ad pénzt a jobb minőségű üzemanyagért.
Mások ellenben fogyasztási naplóval igazolják, hogy autójuk kimutathatóan kevesebbet fogyaszt a drágább benzin vagy gázolaj használatával és a mérhető előnyt szubjektív elemekkel is alátámasztják, például könnyebben indul a motor hidegen, selymesebbnek érzik a járását és jobbnak a gázreakciót.
Érzetekről nehéz vitatkozni, de lesöpörni sem szabad őket az asztalról. Aki ült már be gyertyacsere után szívó benzines autóba, amely hirtelen jobban vette a gázt, lelkesebben húzott és finomabban járt, az pontosan tudja, hogy egy jól ismert autó apró változásai érzékelhetők, ha valaki vezetés közben nem a Facebook-posztokat követi.
Haszontalan vagy mindenben jobb?
Először is nézzük, miről beszélünk: mennyivel kerül többe a prémium üzemanyag az átlagosnál? Az árak kúttársaságon belül is kutanként eltérőek, viszont az egyes kutak árait összehasonlítva arra jutottunk, hogy a prémium üzemanyagok felára az adott kúttársaság hálózatán belül egyforma lehet. Az alábbi táblázatban az egyes üzemanyagfajták közötti árkülönbséget tüntettük fel különböző fővárosi benzinkutak árai alapján.
Benzinfajták felára a sima 95-öshöz képest, forint/liter
Lukoil | MOL | OMV | Shell | |
Jobbik 95-ös | 15 Ft | nincs | 15 | 27 |
100-as csúcsbenzin | nincs | 41 | 39 | 43 |
Forrás: saját gyűjtés budapesti benzinkutakon
A Mol, az OMV és a Shell hasonló stratégiával árazza a sima 95-öst és csúcsbenzinjét. A legtöbbet ígérő, 100 feletti oktánszámú, gazdagon adalékolt Evo Plus 100 (MOL), MaxxMotion Super 100 Plus (OMV) és a Dynaflex-technológiával továbbfejlesztett Shell V-Power Racing 100 literje 39-43 forinttal kerül többe a normálbenzinnél. A forgalmazó által jobbnak hirdetett üzemanyagot tankolni a Lukoilnál kerül a legkevesebbe. A sima TOP N95 és a Top N Plus üzemanyag literje között 15 forint volt a differencia.
Gázolajat is lehet a jobbikból tankolni, de az összevetésben a benzin szerepel, mert a magánautósok körében túlsúlyban van, továbbá az OMV és a Shell kétféle prémium-üzemanyagot tesz elérhetővé. Az alap MaxxMotion 95 és V-Power 95 nem az emelt oktánszámmal, hanem a jobb adalékolással igyekszik meggyőzni az autósokat, a normálbenzinhez képest mérsékelt, 15-24 forintos felárért.
Óvatos ígéretek
Mit ígérnek cserébe? Csekélyebb fogyasztást, tisztább üzemet, tökéletesebb motorműködést, a lerakódások kialakulásának megakadályozását illetve a meglévők eltávolítását. Az optimalizált motorműködés erejéig némi teljesítményjavulást is remélhetünk.
Honlapján és a kutakon elérhető szóróanyagokban valamennyi szereplő feltételes módban fogalmaz az ígért kedvező hatásokról, ritkán találni számszerűsített előnyt és pontosabban fogalmazva a súrlódáscsökkentés helyett súrlódásmódosító adalékokról olvashatunk. Az összes érintett hangsúlyozza, hogy az egyes autókban a motor állapota, a vezetési szokások és a környezet mind befolyásolják a jobbik üzemanyag tényleges hatásait.
Óvatosságuk érthető, de nem segít eloszlatni a tamáskodó autósok kétségeit. A témában interjút kértünk Johanne Smithtől, aki a Shellnél 1995 óta foglalkozik üzemanyag-fejlesztéssel valamint üzemanyagok laborbeli és közúti tesztelésével. A brit szakember a Vezessnek nyilatkozva sem nevezett meg százalékos eltérést akár fogyasztásban, akár teljesítményszintben.
A fejlesztőmunkáról elmondta viszont, hogy öt évig tartott a Dynaflex-adalékos új üzemanyagok kifejlesztése, amit temérdek próbapadi vizsgálat kísért. A laborméréseken kívül közúti tesztek sorával mérték a fejlődést. A tesztparkban voltak modern, két- és négyhengeres turbós benzines motorok illetve öblösebb szívócső-befecskendezéses szívómotorok valamint öngyulladós erőforrások a gázolajfajták összevetéséhez.
Mi az a Dynaflex?
2011-ben a Shell lecserélte alapüzemanyagait, a hat éve piacra dobott FuelSave 95 és FuelSave Diesel a két százalékos fogyasztáscsökkentésre utal, amit elődeikhez mérten ígérnek. Kapható továbbá a V-Power-üzemanyagcsalád kétféle benzinje és gázolaja, amelyeket rövid ideje a Dynaflex-technológia tökéletesít. A Dynaflex-adalékolás bevezetésével az eddigi V-Power-üzemanyagokhoz képest az új termékcsalád kétszer annyi súrlódásmódosító adalékot tartalmaz és ötödével nőtt a tisztító-összetevők száma.
Mostantól az új V-Power-termékcsalád háromszor annyi tisztító és súrlódáscsökkentő komponenst tartalmaz, mint a továbbra is kapható FuelSave gázolaj és benzin. Az új üzemanyagcsalád kifejlesztésével elsősorban a modern, közvetlen befecskendezéses, egyre nagyobb hőterhelésű, emelt sűrítési végnyomású benzines és dízelmotorok működése tökéletesíthető. A stabilabb és még jobb minőségű üzemanyag jól együttműködik a mai benzinesek fejlett kopogásszabályozásával. A gyártó mérései szerint a Dynaflex-adalékos V-Power-üzemanyaggal a motornak ritkábban kell kopogásos égés veszélye miatt visszább vennie a teljesítményt a gyújtás módosításával, tehát a mindennapokban az autó többször és könnyebben képes elérni tényleges gyári teljesítményét.
Az olajcégek közúti és labortesztjei alapján az eltérően adalékolt prémium benzinnel és gázolajjal nagyobb arányban fordítható az autó hajtására az üzemanyagok elégetésekor felszabaduló energia és javítható a motor állapota.
Előbbit elsősorban a súrlódásmódosító, utóbbit főleg a magas arányban alkalmazott motortisztító-összetevők segítik elő. A súrlódás csökkentésével mérsékeltebb a motor belső ellenállása, a könnyebben sikló dugattyúkkal kisebbek a veszteségek, kevesebb energia megy veszendőbe, ami az autót is hajthatná.
A tisztító adalékok elsősorban a szívószelepeken és a befecskendezőrendszer injektorain képződő lerakódások eltávolításával illetve a további lerakódás-képződés gátlásával hatnak kedvezően.
Az utóbbi másfél évtizedben egyre inkább terjedő direktbefecskendezés ugyanis kedvez a lerakódás-kialakulásnak. A szívócső-befecskendezéses motorokkal ellentétben a közvetlen befecskendezésűekben a szívócsatornákon beáramló benzin-levegő keverék nem mossa le a szelepekre kiülő kormot és egyéb lerakódásokat, amelyek az üzemanyag elégetésekor keletkeznek.
Az elsősorban a szeleptányérokon és a szelepszárakon halmozódó lerakódásoktól főleg a szívószelepek kezdenek tökéletlenül zárni, a motor nehezen indul, egyenetlenül jár, romlik a teljesítménye, nő a fogyasztás és szélsőséges esetben, a kokszlerakódás miatt, végül be sem indul.
A fokozott lerakódás-képződés valamennyi közvetlen befecskendezéses benzines motort érinti, ez konstrukciós sajátosság. A tulajdonosok tudnának mesélni erről, a márkaszervizeknek rutinfeladata szívósor lebontását követő szeleptisztítás.
Mi van a régebbi használt autókkal?
Mivel a mosóhatás ellenére a szívócső-befecskendezéses motorokban ugyanígy keletkeznek lerakódások az üzemanyagok elégésekor, csak nem a befecskendezőkön, a fúvókákon, hanem főként a dugattyútetőn és a szelepeken, a továbbfejlesztett üzemanyagok használt autókban is kifejtik kedvező hatásukat. Sőt, a tisztítóhatás ezekben a motorokban érvényesül igazán, hiszen új vagy majdnem új autókban nincs értelme a lerakódások eltávolításáról beszélni, szemben a használt autókkal.
4-5 év feletti, átlagos vagy annál csekélyebb teljesítményű autókkal pont annyira érdemes tesztelni a jobb minőségű üzemanyagokat, mint majdnem új, turbós motorhoz használni őket. Egy viszonylag szerény adottságú autóban vagy motorkerékpárban az üzemanyagokkal elérhető javulást is jobban meg lehet érezi, mint egy 300-400 lóerős, mindenféle üzemanyaggal bődületesen gyorsuló kocsiban.
Mikor érdemes kipróbálni?
Johanne Smith, az idézett brit üzemanyag-fejlesztési szakember a Vezessnek azt nyilatkozta a tisztítóhatásról, hogy azt nem úgy kell elképzelni, mint a mosogatást. A kilométerek tízezrein át képződő lerakódások fokozatosan tűnnek el, de a szennyeződések oldása azonnal megkezdődik a gazdagabban adalékolt üzemanyag használatával. Ehhez a Shellnél elég a sima V-Power 95-öst, az OMV-nél a MaxxMotion 95-öst megvenni, nem feltétlenül kell a 100 oktánosra áldozni.
Aki először próbálja ki a fejlettebb üzemanyagokat, tankolja teli az autóját és rövid városi utak helyett lehetőleg válasszon nagyobb utat a premierhez, amikor a motor hosszabb ideig működhet üzemi hőmérsékletén és a leoldott szennyeződések a konstans forróságban jól el is tudnak égni. A szelepek és az injektorok tisztulása folyamatos, de egyetlen tank prémium benzin vagy gázolaj kiautózása is előrelépés használt autókban.
100: a mágikus oktánszám
Összetettebb a helyzet az Evo Plus 100-zal, a V-Power Racing 100-zal és más csúcsbenzinekkel, amelyek nemcsak súrlódásjavításban és a lerakódások mérséklésében nyújtanak többet, de oktánszámuk is magasabb 95-nél.
Nagyon leegyszerűsítve egy adott konstrukciójú motor teljesítménye és hatásfoka a sűrítés emelésével javítható. Ám a megnövelt kompresszióviszony egy határon túl kopogásos égéshez, a benzin detonációszerű öngyulladásához vezet, ami károsítja a motort.
A magasabb oktánszámú benzin, jobb kopogástűrése miatt, nagyobb sűrítést, jobb teljesítményt és a hatásfok javulásával kedvezőbb fogyasztást tesz lehetővé. Az előnyök azonban vagy eleve erre tervezett vagy a magasabb oktánszámú benzinre reagálni képes motorokban érvényesülhetnek. A kopogásérzékeléssel és a gyújtás módosításával a modern autók egy része képes lehet kiaknázni a magasabb oktánszámú üzemanyag előnyeit, másik részénél nem valószínű javulás az említett motortisztuláson és a motor könnyebb futásán túl.
Akár majdnem új kocsival, akár korosabb használt autóval járunk, prémium üzemanyagok tankolásával segíthetünk a motornak, hogy valóban képes legyen leadni az adott konstrukcióval elérhető gyári teljesítményt és hosszú távon hozza vagy minél inkább megközelítse az újkori bejáratódástól mutatott paramétereit.