Minden évben van egy nap, amikor a Volkswagenek bogárrajként lepik el a mogyoródi Hungaroringet. Az eseményre érkező autók száma folyamatosan nő, az összetétel pedig egyre színesebb, így már inkább típusfüggetlen volkswagenes mókává nőtte ki magát hasonlóan a Wörthi-tó partján világhírűvé érett összeröffenéshez. A szervezők idén sem bízzák a véletlenre, a vezetéstechnikai tréningtől kezdve a koncerteken át egészen az alkatrészbörzéig nyújtózkodik a program. Aranyos, léghűtéses buszokat és hozzájuk passzoló embereket a Hippifaluban találhatunk, onnan szemlélve pedig a világ másik felének fog tűnni Zacher Gábor értekezése.

Még mielőtt felépül a találkozóhoz elengedhetetlen infrastruktúra, elmentünk az eső áztatta Hungaroringre, hogy körbekergessük rajta a Volkswagen kompaktok két csúcsát, a Golf GTI Performance-t és a belépő Porsche 911-est szorongató Golf R-t.

Meghajtottuk a Golfot, ami Porschéra is veszélyes 1

Irány a hazai pálya!

Talán életemben először a fokozatosság elvét helyes sorrendben betartva elsőként a piros sor felé veszem az irányt, a Volkswagen Golf GTI Performance pedig kezdésnek több mint tisztességes. Hét generáció alatt bőven volt ideje megfelelően sportosra érlelnie a bitang kompaktot a Volkswagennek, annyira hogy még egy rövidke ideig a Nürburgringen is képesek voltak a Clubsport nevű, hajszálnyival módosított limitált szériával rekordot tartani. Kockás üléshuzat nélkül a GTI tényleg alig több egy szokványos Golfnál, de még a beindítás után sem hörren fel ordas módon, sőt az első métereken sem gyanakodnék, hogy 245 lóerő várja a gázpedállal kitaposott parancsot.

Aztán a második kanyar felé már érződik, hogy egészen korán megérkezik a 370 Nm nyomaték, így végig van húzása. A GTI kormányzása érezhetően közvetlenebb és a futómű is kis oldaldőlésekkel, szépen támaszt be a kanyarokban. Utóbbi igazán meglepett, hiszen utcán cseppet sem kellemetlenül feszes a sportos Golf. Nem forszíroztuk határokig a gépeket a nedves aszfalt miatt, de a gyorsabbik körökön már érezni lehetett, hogy egyértelműen radírozó gumikkal, orral tart kifelé a kanyarból. Ezt a szituációt azonban egy percig sem érezni veszélyesnek, mindenen érezni lehet, hogy biztonságosan uralható marad. A MINI-vel ellentétben kevésbé radikálisan avatkozott be a menetstabilizáló elektronika, így tisztább volt az élmény. Csak a motor és a kipufogó hangjai hiányoztak rettentően.

Meghajtottuk a Golfot, ami Porschéra is veszélyes 53

310 lóerő és összkerékhajtás aranyba csomagolva

Meghajtottuk a Golfot, ami Porschéra is veszélyes 54

Ha a klassz színeket kivesszük a képletből, akkor nem feltűnőek az izmos Golfok

A legerősebb megvásárolható kompakt Volkswagent, a Golf R-t beindítva már nem annyira kellett fülelni, hogy kiderüljön, hová rakták azokat a bizonyos hangokat. A 2 literes TSI motorból itt már 310 lovat sajtoltak ki, mellé pedig DSG váltós modell esetén 400 Nm nyomaték társul, amihez már valóban nem árt az összkerékhajtás. Nem is illetődött meg, amikor a már száradó Hungaroringen nagyobb lelkesedéssel ejtettük be a kanyarokba. Határozottan haraptak a fékek a kanyar előtt, amin aztán rezzenéstelenül tartotta a kormánnyal kiválasztott ívet, utána pedig gázadáskor a turbómotorok jellegzetes hangját hallatta a tompán az utastérben. Bár a 4 másodperc körüli gyorsulás már fapados Porsche 911 szintű, messze nem annyira intenzív vele a pályahasználat. Persze az első pacsi a rázókővel minden napot bearanyoz, a Golf R pedig maradéktalanul tökéletes arra, hogy átélhesse ezt akár minden nap a benzinvérű alkalmi pilóta.

Innen már csak a kiszélesített, kibelezett, mászókával és kagylóülésekkel megtömött Golf TCR-be vezetett az út, amihez már bukósisak is szükséges volt. Hamar rögzítettek az ötpontos biztonsági övvel, tanácsolták hogy vész esetén ne a csöveket markolásszam és már indultunk is erre a körre:

Golf-találkozóból Volkswagen-népünnepély

Több ezer autót várnak az idei, VI. Volkswagen-találkozóra, amelyet most szombaton, szeptember 23-án rendez a márka hazai importőre a Hungaroringen. Öt évvel ezelőtt csak a legismertebb modell, a Golf szerelmesei randevúztak a mogyoródi versenypályán, az idén pedig már tíz típus – Bogár, Golf, Transporter, Passat, Polo, Jetta, Bora, Vento, Scirocco, Corrado – klubja szervez találkozót a helyszínen.

A rendezvény központi helyszínét, a Paddockot ezúttal is a szakmai zsűri által kiválasztott háromszáz legszebb Golfnak tartják fenn, a többi modell a Hippifaluban, illetve külön szekciókban gyülekezik. A családi programok után este a Wellhello ad koncertet, ezt követően az idén is gazdára talál egy VW-modell. Ezúttal egy VI-os Golfot vihet haza az a látogató, aki helyesen tippeli meg azt a legkisebb pozitív egész számot, amire senki más nem voksol az esemény idején. Részletek kattints ide!

Párhuzamos parkolás rekorder módra

Hogy ne csak a felhőtlen csapatás uralja el a délelőttömet, beugrottam egy kicsit gyakorolni a párhuzamos parkolást, mert ezzel sokáig meggyűlt a bajom. Szerencsémre Ronny Wechselberger állandó vendégszereplő a találkozón, így közvetlenül a világrekordertől leshettem el, hogy miként is kell ezt hatékonyan csinálni. Alig néhány apróság szükséges ahhoz, hogy kivitelezhető legyen a rekordhoz messziről hasonlító művelet. Hangyányit érdemes túlfújni a hátsó kerekeket és beszerelni egy hidrós kéziféket. Utóbbi igazán feltűnően befolyásolja a beltér esztétikáját és az utas oldali lábtér sem lesz többé olyan, mint régen. Ebben az esetben azonban a funkció az elsődleges, ez érthető.

Mielőtt mindenki elkezdené faragni a családi Golfot a látványos parkolási műveletek reményében, előbb elmondom, hogy nem kevés hely szükséges ahhoz, hogy kiadja a művelet. Némi nekifutás után nagyjából 30-40 km/órás tempóval haladva először a kuplungot kell kinyomni, majd nem sokkal később meghúzni a meredező kézifékkart, kormányozni és fékkel megigazítani a rendhagyó párhuzamos parkolást. Ennek tudományát nagyjából harmadik próbálkozásra sikerült elsajátítanom a Golf GTI Clubsport S-sel. A technika alkalmazása rendkívül örömteli, de sajnos ott ahol a leghasznosabb a szűk helyek miatt – például a belvárosban – , nem áll rendelkezésre elegendő kifutópálya.

Meghajtottuk a Golfot, ami Porschéra is veszélyes 55

Ronny nem jön zavarba a szűk parkolóhelyek láttán

Meghajtottuk a Golfot, ami Porschéra is veszélyes 56

Ezt nehezen lehetne kimagyarázni

Ronny szerint a gázpedál kezelését az autóversenyző múltból hozta, a precíz manőverek kivitelezését pedig sok gyakorlással kaszkadőrként kamatoztatja, így aztán egészen apró területen egészen sok fordulót képes kivitelezni. Villámgyorsan tud 360 fokos fordulatot venni az egész autóval együtt, hogy egyszerre csak elkenődik a világ, aztán hopp, egyszerre minden újra éles lesz és közben csak a sodródás meg a gumicsikorgás történik. Őrült zsenik bizony léteznek és szerencsére autóba is ülhetnek, erre Ronny a tökéletes bizonyíték.

Csapass te is izmos Golffal!

Szombaton nem csak temérdek Volkswagent és színes Golfokat lehet nézegetni a Hungaroringen, hanem néhány szerencsés meghajthatja a Golf GTI-t és a Golf R-t is remélhetőleg száraz aszfalton. Sőt, Ronny is lelkesen fogadja majd azokat, akik szeretnek hirtelen nagy fordulókat tenni az autóval. A legnagyobb mázlista mégis az lesz, aki hazaviszi majd a patent állapotú nyereményautót, mely idén egy fehér VI-os Golf.

Meghajtottuk a Golfot, ami Porschéra is veszélyes 57

A piros csík hozzá tartozik a GTI-hez