Tömegek zarándokolnak nyaranta az angliai Goodwoodba, ahol Lord Charles Gordon-Maddox birtokán kirobban sírjából a múlt, a tetszhalott álomgépek pedig úgy rúgják a sarat, égetik a gumit, mint fénykorukban.

Nem a szokásos szőnyegre állított, épp talán beindított veterán versenygépek dominálnak, a hangulatot visszaadni pedig szinte lehetetlen. Vannak videók, vannak átérzéssel írt cikkek, és csodás képek, de mégis, ahogy a 40-50 éves öreg versenyautók irdatlan kipufogójából kicsapnak a lángok, azt testközelből kell érezni.

Angliával, és a goodwoodi fesztivállal viszont akad egy kis probléma. Messze van, és bár megéri a szent zarándoklatot, idén közelebb is rendeznek benzinszagú, különleges múltidézést. Mindössze Mogyoródra kell kilátogatni, mert szeptember utolsó hétvégéjén rendezik meg a Hungaroring Classicot, ami tényleg páratlan élményt kínál az olajos vasak szerelmeseinek.

Ennek apropóján összeszedtük, miért jó a világnak, és legfőképp nekünk, nézőknek egy ilyen rendezvény.

A gépszag

Steril körülmények között esélyünk sincs érezni az autók lélegzetvételét, az olaj, kipufogógáz nyers, orrba toluló illatát, a célegyenes végén elmért féktávon égett gumi szagát. Itt lesz rá esély, nyílnak majd a pillangószelepek a Ferrari 512s tizenkét hengeres motorján, röfögve vesz levegőt a Porsche 917 több mint ezer lóerős boxerje, vasárnap pedig a KGST-versenyautók közép-európai viadalán biztos, hogy kihegyezett kétütemű motorok füstpamacsaiba is beleszippanthatunk.

A rezgés

Direkt nem írtunk motorhangot. Elég sok Youtube-videó akad, ahol a veteránokat életre keltik, de azt egyik sem adja vissza, amikor személyesen, saját testünkkel, fülünkkel vagyunk tanúi egy ilyen eseménynek. Amikor a veszélyesebb, ma már felelőtlennek bélyegzett kor emlékei, a felejthetetlen C-csoportos kocsik életre kelnek, akkor egy pillanatra megáll az idő.

Valósággal berobbannak, a Porsche 956 agresszív lóerőgyára már alapjáraton megrengeti a földet, és szerencsére nem lesz egyedül, jönnek a Nissan és a Toyota kortárs versenygépei, valamint a Mercedes C-csoportos autója, a Jaguar klasszikusan szép, anno a Silk Cut cigarettamárka lilájára fújt prototípusa. Valódi, lelátót rengető motorhangorkán várható, olyan szemérmetlen benzinpusztítás, amihez ma már egy versenysorozat sem adná a nevét.

Valódi akció

A veterános rendezvényeken általában átlagtartó megmérettetésen vesznek részt az indulók. Ez nekik komoly, izgalmas kihívás, a nézőknek azonban kevésbé, hiszen a meghatározott időre, meghatározott távon haladó kocsik leginkább lépésben suhannak, kemény igénybevétel nélkül.

Esetünkben más a helyzet, a legtöbb kategóriában valódi küzdelem zajlik a pozíciókért, nyilván mindenki tudatában van az általa terelt gép értékének, de amikor a verseny hevében elszabadulnak az érzelmek, akkor elhomályosodnak az árcédulák.

4 ok, amiért egy veteránverseny kihagyhatatlan élmény 1

Baleset Goodwoodban, a Mercedes 300 SLS gyári restaurátor műhelyben került javításra.

2014-ben például a Mr. Beant alakító színész, Rowan Atkinson szenvedett komoly balesetet egy hasonló veterános versenyen. 1964-es Frod Falcon Sprint típusú versenyautójának volánja mögött ült, mikor az előtte lévő versenyző elvesztette az irányítást autója felett, megpördült a pályán és Atkinson frontálisan összeütközött vele.

Még komolyabb volt a  Goodwood Members Meetingen 2015-ben történt ütközés, két milliárdos értéket képviselő veterán ütközött. A Mercedes 300 SLS, és a Lister-Knobbly versenyautó csúnyán összetört, tehát a rizikó valós, a pilóták pedig vállalják a kockázatot, sőt szó szerint a halálos veszélyt, mivel ezek a gépek eredeti formában, koruk biztonsági színvonalán lépnek pályára.

Egyre ritkább lesz

Még pályán tartanak fél évszázados matuzsálemeket, de ahogy telnek az évek, és az értékük csillagászatiból a felbecsülhetetlen kategóriába kúszik, úgy kerülnek ezek is végleg vissza a csendes gyűjteményekbe, elvégre az ókori agyagedényekben sem savanyítunk már káposztát. Tehát meg kell becsülni minden olyan alkalmat, ahol a féktelen sebesség, a halálos veszély, a lóerőmánia évtizedeinek állítanak emléket. Egy ilyen hétvégén betekintést nyerhetünk azokba az évekbe, amelyeket joggal nevezünk az autóversenyzés aranykorának.

4 ok, amiért egy veteránverseny kihagyhatatlan élmény 2Hol, mikor, mennyiért?

2017. szeptember 29. és október 1. között olyan versenyautók állnak rajthoz a Hungaroringen, amiket hétköznapi halandó csak a Youtube-on láthat. A több évtizedes gépekkel valódi gyorsasági autósportra számíthatunk, ami egészen más, mint a maga nemében szintén értékelendő átlagtartó veteránverseny, ahol a résztvevők célja másodpercre az előírt idő alatt teljesíteni a távot és a feladatokat koros járművükkel. Jegyet venni legegyszerűbben itt lehet.

A napijegy ára a cikk írásakor 5900 Ft szombatra és vasárnapra is, de ésszerűbb a teljes hétvégére érvényes belépőt megvásárolni 6900 forintért. A gyermekjegy ingyenes, a korhatár 14 év, de a nézőszám felmérése érdekében meg kell váltani a nulla forintos jegyet és a belépés csak felnőttjeggyel együtt váltva díjtalan. VIP-jegy, fodrásszal Létezik VIP jegy is, ára napi 190 euró vagy a teljes hétvégére 355,6 euró, ami átszámítva 59 illetve 110 ezer forint.

A belső parkoló használata, az étel-italellátás és több más szolgáltatás mellett a csomaghoz hajszobrászat is tartozik: a vállalkozó szelleműekre hatvanas évekbeli frizurát varázsol összesen 10 fodrász. A rendezvény programja 29-én, reggel fél 9-kor a VW Bogár-klub felvonulásával indul, onnantól szabadedzésekkel telik az idő. 14.05-kor komolyra fordul a dolog, először a C-csoportos autók majd a többi kategória mezőnyének időmérő edzésével. 30-án is 8.30-kor indul a program, rögtön a Ferrari-parádét lehet megcsodálni.

A versenyek kezdete 13 óra 20 perc, az Euro F2 Classicot követi a többi sorozat. A ’60-as évekbeli hosszú távú versenygépek zárják a napot 16.20-kor rajtoló futamukkal. Aki csak egy napra tud kilátogatni, inkább a vasárnapot lője be erre a programra, mert október elsején lesz a KGST-versenyautók Közép Európai Viadala. Kilencre írták ki a rendezők az edzést, 17 óra 40-re az esemény zárófutamának választott futamot. Persze ne gondoljuk, hogy ez csak a férfiak programja, igazi családi napra kell számítani, a szervezők mindenkinek kínálnak programokat.