Akárhány ilyen történetet hallunk, a tisztességes autóvásárlók átverései – úgy tűnik – mindig pontosan ugyanúgy kezdődnek. Gyönyörű autót találnak egy ígéretes hirdetésben, majd egy korrekt, segítőkész urat ismernek meg az eladó személyében.
Természetesen nem ironizálunk a sokadik keserű sztori ismertetésekor, de Ádám is éppen így kezdi a fél évvel ezelőtt indult ügye elmesélését. „Jól felépített hirdetés mutatta be a Passatot, alapos volt, és őszintének tűnt” – mondja a harmincas informatikus, akit elkísért a 2010-es VW szemléjére autóbolond barátja is. A kimondottan szép állapotú, DSG-s szedán Highline felszereltsége mellett az ötvenes eladó barátságos és őszinte stílusa is bizalmat ébresztett bennük.
Elárulta, hogy ő valójában kereskedő, ám ezt a kocsit saját részre vásárolta, mert dízel létére mindössze csak 109 ezer kilométert futott. Szólt előre, hogy villog valami piros kis lámpa a műszerfalon, ám azt egy elektromos szaki bizonyára semmi perc alatt megoldja, majd ő javasolta, hogy menjünk nyugodtan próbaútra a kocsival, szépen egyben van, folytatja Ádám.
Nem nagyon engedett ugyan az árból, ám Ádám hamarosan belecsapott a tenyerébe. Hiszen a kocsi szép volt, még a motorját is alaposan lemosták.
Másnap: nem indul a Passat
A hazaérkezés utáni napra Ádámnak időpontja volt olaj- és szűrőcserére garázsszerelő ismerőséhez, használt autó vásárlásánál általában rákölti az ember azt a pár tízezrest. Másnap, szombaton azonban hiába indult volna el reggel a vidéki szüleihez kedvesével, nem tudta D-be húzni a váltókart, az istennek se vette be. Annyira komolynak tűnt a probléma, hogy hétfőn trélerrel kellett a szervizbe szállíttatni a kocsit.
„Korrektnek tűnt még ekkor is N. úr, az autó eladója, hiszen felvette a telefont szombat délelőtt, és elárulta, hogy egyszer már előfordult ugyanez a probléma nála is, de nem gondolta jelentősnek, így nem mondta el nekem az autó megvásárlása előtt” – idézi beszélgetésüket Ádám. Ez a mondata nem nyugtatta meg, ráadásul a következő héten a szerelő azzal hívta fel, hogy fél liter vizet öntött ki az előválasztó modul elektronikájából. Ilyet még ő sem látott, fogalma sincs, hogy kerülhetett oda.
Közel 400 ezer forintnyi számlát nyomott a műhely a meglepett Ádám kezébe, aki ezt követően tisztességes ajánlattal hívta fel az eladót: bár helyt kellene állnia teljesen a költségekért, de felezzék meg ezt a vaskos összeget. Fifty-fifty. N. úr természetesen nem akart fizetni.
Ádámnak egyre gyanúsabb lett új Passatja, bepötyögte a jármű adatait a voltetorve.hu oldal keresőjébe. Ma azt mondja, bárcsak a vásárlás előtt szánt volna erre pár ezrest, megússza az egész ügyet. A használt autók múltját tartalmazó adatbázis ugyanis megmutatta neki, hogy a szépnek látott autóját csúnyán összetörte valaki korábban.
Mintha különféle Lego-kockákból rakták volna össze
A szerelő és a tréleres után kénytelen volt maga kifizetni a közel 400 ezer forintot a váltósnak, majd megkérte a márkaszakszervizet, hogy alapos állapotfelméréssel derítse ki végre az igazságot, mi minden történhetett az autójával.
Kiderült: a teljes bal oldala sérült volt, a motorháztető szintén, de még az A-oszlop feletti rész is megrogyott korábban. Néhol a karosszériavastagság többszöröse a gyári értékeknek, az első szélvédő sem eredeti, a gumiabroncsok pedig elöregedettek, cserére szorulnak – sorolta a márkaszerviz hivatalos papírja. Sőt, „a teljes műszerfal ki lett cserélve, ráadásul úgy, hogy valószínűsítem, bontóból szereztek egy nem színegyező teljes műszerfalat, és azt átfestették vagy átfújták” – mond Ádám olyat, amit a rutinos műhelylakók is ritkán látnak.
Mindezeken felül kiderült, hogy a kilométeróra még csak nem is Passatba, hanem egy testvérmodell CC-be való, így nyilván az eleinte szimpátiát ébresztő 109 ezer kilométeres futásteljesítmény is kukába került. Hatalmas kérdés, hogy a kocsi valójában mennyit mehetett. És ez még mindig nem minden: N. úr azt is elfelejtette közölni, hogy a Passatot kivonatta a forgalomból, új vásárlója így közlekedett vele egyik szerelőtől a másikig.
Kontár hekker turkálhatott a kocsi agyában
Mindez így együtt már egészen más értéket jelent az autónál, hét számjegyű Ádám kára. Jobb híján ügyvédet fogadott, aki megkereste N.-t. A magánemberként autót értékesítő kereskedő helyett jogi képviselője válaszolt, ügyfele nem akar fizetni.
A sok-sok százezer forint kifizetése után Ádám ma is a Passattal jár. Ma a vételárnál sokkal olcsóbban tudná csak eladni, sőt, az sem biztos, hogy sikerülne. A piros kis valami ugyanis azóta is világít a műszerfalon, egy Volkswagen-specialista sem tudott rájönni a hiba forrására. Annyit viszont bizton állított, hogy valami kontár hekker turkálhatott az autó agyában, átírt, vagy át akart írni valamit. Egy új kilométeróra márkaszervizből újabb 400 ezer forint lenne.
Ádám sokat tanult az ügyből, abban biztos, hogy többet nem követi el a hibát, miszerint nem ellenőrzi időben a kinézett jármű adatait a voltetorve.hu oldalon. Sokáig tarthat a történet lezárása, és nem lesz egyszerű behajtani N. úrtól a milliós kárt. A harmincas fiatalember ma már nem tartja annyira korrektnek az eladót.