Szupertájfun tart Tokió felé, 13 méter magas hullámok okozhatnak árvizet, 250 kilométer/órás szélvihar közelít a japán főváros felé, Törlik a hajójáratokat, késnek a repülők – olvastam vasárnap. Zsebemben éppen egy tokiói repjegy kezdett izzani az ágyékomnál.

A Mazda hívott meg a tizenmilliós metropoliszba, hogy felvillantsa egy vadonatúj tanulmányautóval járműparkjának jövőbeni dizájnvilágát. Csak hát a meteorológusok szerint pontosan hétfőn éri el Tokiót a tájfun, aznap kéne leszállni a gépemnek.

Osztottak-szoroztak a München-Tokió tengely mentén a légiirányítók és az időjósok, mire kidobta a matek, hogy ha 3 órával később indul a gép, akkor 11,5 órányi repülés után képes lesz leszállni a Haneda repterén. Nem volt képes. Pedig már süllyedtünk, süllyedtünk, és olyan 20-30 méterre lehetett a szél által ide-oda forgatott Airbus kereke az aszfalttól, mégsem tudta egyenesbe állítani a madarat a pilóta. Hirtelen gázt adott a nagyjából 300 tonnás gépnek, kétes végű drift helyett felhúzta a repülőt.

Mazda Design Forum 2017 – szerepelt a meghívón, ám a másodikra sikeres leszállás után közölték, hogy a tájfun miatt törölték a Nemzeti Múzeumba tervezett bemutatót. Pillanatok alatt átszervezték Tokió külsőre, egy gigantikus Mazda-kereskedésbe, ahonnan kihordták a kocsikat, a múzeum ezeréves szamurájkardjai közül pedig az egyre szelídülő szélben átszállították ide az est főszereplőjét. Még a program nevét is az eseményekhez csiszoltak: Mazda Design Night 2017 lett belőle. Kérek mindenkit, senki ne vádolja merevséggel a japánokat.

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 1

Az agglomerációval olyan húszmilliós Tokióban futó pár millió autó belvárosi hányadának szokásos esti bedugulása sem tudta ezután megakadályozni, hogy megérkezzünk a B  terv szerint. Próbáltam lefotózni a járdáról, kisebb Duna Plaza méretű a kereskedés

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 2

Épphogy beestünk, Ikuo Maeda mester máris belekezdett. Ő a Mazda (itt, Tokióban a japánok úgy ejtik, hogy „macuda”) első számú dizájn-atyaúristene, és a mellette álló RX-Vision nem az, amiért jöttünk. Ezt tavaly már megmutatták a világnak, persze visszatérünk még rá, de a fő-fő formatervezőtől nekünk jobbra áll az igazi szuperújdonság

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 3

A fekete lepel szó szerinti lerántása után egy négyajtós, kupés, közel ötméteres, ebből a távolságból már-már széria-érett autóhoz lépett oda Ikuo Maeda

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 4

Egyből rárontott a média. Közelről azonnal látszik, érződik a szagából, ez még nagyon tanulmányautó: függőleges féklámpa, a kétszer dupla kipufogóvég között vörös LED-csík alul, bár ismerős formájú hátsó világítás, azonban radikálisan új a vágás közöttük. Eszméletlenül vagány innen is, de…

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 5

De… aztabetyárját! Hogy néz ki ez a kocsi?

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 6

És innen? Arrébb guggolok, mielőtt belém harapna. Vision Coupe a nem túl fantáziadús neve, de ez az egyetlen kritika, testközelből egészen lenyűgözőek a részletei

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 7

Ugye? A felni fölött szinte már nincs is lemez, és túlnyúlásnak se nevezzük azt, amit itt látunk

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 8

Art of light – mondta többször Maeda mester. A tájfun miatt gyorsan helyszínnek beállított Mazda-szalonban a világítás közel sem volt az igazi (a fotózásnak sem tett jót), ám így is látszanak a leendő 6-os előhírnökének csodálatos ívei

Itt meg kell álljunk picit, idézek a gyártó hivatalos sajtóanyagából. „A Mazda 2010 óta törekszik arra, hogy a KODO – A mozgás lelke formai filozófia alkalmazásával olyan autókat teremtsen, amelyek az élet dinamikus szépségét testesítik meg. A márka következő generációs dizájnja ezzel szemben már a japán szépérzéken alapuló „új eleganciát” fogja megtestesíteni.”

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 9

Prezentációja során a dizájnfőnök számos tipikus japánságot említett csapata ihletforrásaként. Feltűnt mellette a vásznon szépen elsimított kövekből japánkert, kecses orchidea (ha jól rémlik), és szamurájkard

A rendkívül hagyománytisztelő, és ultramodernségük mellett mindig kicsit a múlt lila ködébe meredő japán formatervezőkről simán el tudom képzelni, hogy virágok kecses íveit és egy éles pengét próbáltak autóba gyúrni a tervezőasztalon, de ez azért mégiscsak egy jármű. Annak viszont szerintem ma a világon talán a legszebb.

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 10

Nincs olyan szög vagy magasság, ahonnan ne mutatna fantasztikusan

2017 legszebbjének – amíg be nem léptem ebbe a tokiói szalonba – a Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet-t tartottam, de az egy milliárdos, elérhetetlen valami koncepciója. Jacht vagy autó? – ebben sem vagyok biztos. A macuda Vision Coupéja azonban jó eséllyel egy hamarosan átlagáron megvehető, átlagautó előfutára.

Ráadásul ha visszaugrunk az Ikuo Maeda mellett terpeszkedő, szintén nemrég bemutatott másik Mazda-koncepcióra, elég jól megfoghatjuk, hogy milyen stílusú Mazdák jönnek hamarosan. Szépen, sorban Magyarországra is.

Majdnem elfújta a szél a világ legszebb autóját 11

Búcsúzóul gyönyörködjünk ebben is

A Vezess kétfős csapata ezzel a tudósítással indít egy Japán-túráról szóló cikksorozatot. A sajtónappal szerdán nyíló 45. Tokiói Autószalon újdonságai mellett a jakuzák deviáns járműveivel, és számos más érdekességgel jelentkezünk hamarosan a Távol-Keletről.