Szupertájfun tart Tokió felé, 13 méter magas hullámok okozhatnak árvizet, 250 kilométer/órás szélvihar közelít a japán főváros felé, Törlik a hajójáratokat, késnek a repülők – olvastam vasárnap. Zsebemben éppen egy tokiói repjegy kezdett izzani az ágyékomnál.
A Mazda hívott meg a tizenmilliós metropoliszba, hogy felvillantsa egy vadonatúj tanulmányautóval járműparkjának jövőbeni dizájnvilágát. Csak hát a meteorológusok szerint pontosan hétfőn éri el Tokiót a tájfun, aznap kéne leszállni a gépemnek.
Osztottak-szoroztak a München-Tokió tengely mentén a légiirányítók és az időjósok, mire kidobta a matek, hogy ha 3 órával később indul a gép, akkor 11,5 órányi repülés után képes lesz leszállni a Haneda repterén. Nem volt képes. Pedig már süllyedtünk, süllyedtünk, és olyan 20-30 méterre lehetett a szél által ide-oda forgatott Airbus kereke az aszfalttól, mégsem tudta egyenesbe állítani a madarat a pilóta. Hirtelen gázt adott a nagyjából 300 tonnás gépnek, kétes végű drift helyett felhúzta a repülőt.
Mazda Design Forum 2017 – szerepelt a meghívón, ám a másodikra sikeres leszállás után közölték, hogy a tájfun miatt törölték a Nemzeti Múzeumba tervezett bemutatót. Pillanatok alatt átszervezték Tokió külsőre, egy gigantikus Mazda-kereskedésbe, ahonnan kihordták a kocsikat, a múzeum ezeréves szamurájkardjai közül pedig az egyre szelídülő szélben átszállították ide az est főszereplőjét. Még a program nevét is az eseményekhez csiszoltak: Mazda Design Night 2017 lett belőle. Kérek mindenkit, senki ne vádolja merevséggel a japánokat.
Itt meg kell álljunk picit, idézek a gyártó hivatalos sajtóanyagából. „A Mazda 2010 óta törekszik arra, hogy a KODO – A mozgás lelke formai filozófia alkalmazásával olyan autókat teremtsen, amelyek az élet dinamikus szépségét testesítik meg. A márka következő generációs dizájnja ezzel szemben már a japán szépérzéken alapuló „új eleganciát” fogja megtestesíteni.”
A rendkívül hagyománytisztelő, és ultramodernségük mellett mindig kicsit a múlt lila ködébe meredő japán formatervezőkről simán el tudom képzelni, hogy virágok kecses íveit és egy éles pengét próbáltak autóba gyúrni a tervezőasztalon, de ez azért mégiscsak egy jármű. Annak viszont szerintem ma a világon talán a legszebb.
2017 legszebbjének – amíg be nem léptem ebbe a tokiói szalonba – a Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet-t tartottam, de az egy milliárdos, elérhetetlen valami koncepciója. Jacht vagy autó? – ebben sem vagyok biztos. A macuda Vision Coupéja azonban jó eséllyel egy hamarosan átlagáron megvehető, átlagautó előfutára.
Ráadásul ha visszaugrunk az Ikuo Maeda mellett terpeszkedő, szintén nemrég bemutatott másik Mazda-koncepcióra, elég jól megfoghatjuk, hogy milyen stílusú Mazdák jönnek hamarosan. Szépen, sorban Magyarországra is.
A Vezess kétfős csapata ezzel a tudósítással indít egy Japán-túráról szóló cikksorozatot. A sajtónappal szerdán nyíló 45. Tokiói Autószalon újdonságai mellett a jakuzák deviáns járműveivel, és számos más érdekességgel jelentkezünk hamarosan a Távol-Keletről.