Hét végén estünk haza a Tokiói Autószalonról, ahová a világ egyik legnagyobb autógyára, a Toyota hívott meg minket. Majd azonnal túszul is ejtett, hogy tengernyi, végtelennek tűnő prezentáción keresztül töltse át az agyunkba, amit a gigamárka legújabb modelljeiről szerintük tudni érdemes. A mai első részben a megvalósuló Toyota modellekről lesz szó, amiket hamarosan a valóságtól távolabbra rugaszkodó, a távoli jövőt idéző példányok követnek majd.
SORA autóbusz
Már 1000 nap sincs hátra, és Tokióban megrendezik a 2020-as nyári olimpiai játékokat, majd a paralimpiát is. A SORA fantázianevű – Sky, Ocean, River, Air – hidrogén-hajtású buszból is ekkorra terveznek egy komolyabb létszámú flottát, hogy a vendégek ezeken utazhassanak sporteseményről sporteseményre. Mindezt teljesen környezetbarát módon, hidrogént égetve és vizet csepegtetve a kipufogóból. A 79 személyes buszon 22 ülőhely található, és a sorozatgyártása jövőre kezdődhet meg és a tervek szerint száznál is többet készítenek majd belőle 2020-ig. A hidrogénhajtású buszok darabja 100 millió jen – 235 millió forint – körüli, ami egy átlagos városi busz árának nagyjából négy-ötszöröse. A busz hatótávja 200 kilométer, és egy töltés 10-15 percet vesz igénybe.
Japán taxi
Bár Tokiónak megvannak a saját, jellegzetes taxijai – amelyek főként Toyota Crownok, illetve Nissan Cedricek -, a Toyota mégis álmodott valami újat. Az évtizedes kocka dizájn helyett a londoni taxira hajazó, bumfordi megjelenésű, cserébe tágas és kényelmes formára esett a választás. A SORA buszhoz hasonlóan az új taxit is az Olimpia matt érzik szükségesnek. No meg az egyre öregedő népesség miatt, így az új taxiba a kerekes szék simán befér, bal oldalán tolóajtó található – Japánban ez van a járdához közelebbi oldalon –, a jobbon pedig hagyományos ajtóval készül.
A tiszta üzemet LPG hibrid hajtás garantálja, a használhatóságot pedig az alacsony, lapos padló és a hatalmas ajtók, valamint a felhasználóbarát vezetőállás. A taxi gyári színe a Koiai, magyarul Indigókék, amely állítólag szerencsés szín, a japán fociválogatott is általában ilyen színű mezben, vagy a kék más árnyalatában küzd a gyepen. Bár az új dizájnú taxit nem teszik kötelezővé, a Toyota mégis reméli, hogy sokan állnak majd át erre a formára. Az új, kifejezetten a japán piacra optimalizált taxi nagyjából 3,4 millió jen – 8 millió forint – körüli áron vásárolható meg.
Century
A Toyota hazai pályás modelljei közül a Century a legmókásabb darab. A Toyoda Szakicsi születésének századik évfordulója után elnevezett Century 1967-től létezik, és a mostani csupán a harmadik generációs modell. Az első változatot 30, a másodikat 21 év gyártás után váltották csak le. A Century roppant ritka autó, kézzel készül és leginkább gazdag cégvezetők, magas rangú politikusok, illetve az uralkodó család tagjai utaznak vele, jellemzően sofőrrel. Az oldalról a Rolls-Royce-ra hasonlító vonalú autó belseje mókás dolgokat is rejt, mint az extra alacsony küszöb, hogy a kimonóban se kelljen bénázni ki- és beszálláskor, és 2017-ben igazi újságtartó is került bele.
Motorterét sajnos elérte a környezetvédelem szele és a V12-es motor helyett 5 literes V8-as dolgozik benne, villanymotorral kiegészítve. Ami viszont nagyon szimpatikus, hogy szövetkárpittal is rendelhető, nem kötelező bele a bőrborítás. A Rolls-Royce-hoz hasonlóan az embléma itt is egyedi, mindegyik, főnixet ábrázoló darabot kézzel vésik, az autó fényezése pedig 7 rétegből áll, amit 5 lépéses hőkezeléssel visznek fel a karosszériára. Élőben tényleg gyönyörű. Kézzel készült luxusautóhoz méltó módon a Century nem egy tömegcikk, évente 600 darabot gyártanak belőle és durván 12,5 millió jen – 28,2 millió forint – az ára. Felszereltség változatok nincsenek, legfeljebb azt lehet eldönteni, hogy bőr- vagy textilborítású ülések legyenek benne.
Alább a Century gyári galériája:
Crown Concept
1955-ben készült el az első igazán japán gyártású autó, a Crown, aminek Tokióban mutatták be a 15. generációs modelljét, pontosabban annak a tanulmány változatát. A Lexus LS és LC-vel közös TNGA – Toyota New Global Architecture – padlólemezre épített négyajtós autó 4910 mm hosszú, 1800 széles, 1455 mm magas, tengelytávja pedig 2920 milliméteres. Legnagyobb újdonsága, hogy képes az autó és autó, illetve az autó és infrastruktúra közötti kommunikációra, amitől a közlekedési dugók elkerülését és biztonságosabb autózást várja a gyár.
Bár a futóművet a Nürburgringen reszelték tökéletesre, a Crownt mégsem az európai piacra szánják. Az új Crown áráról még sokat nem lehet tudni, a jelenlegi modell kiviteltől függően 4-5 millió jenbe – 9,4–11,7 millió forintba – kerül. A kereskedelmi forgalomba kerülő 15. generációs Crown modell 2018 nyarára várható. Persze csak Japánban.
TJ Cruiser
A Toyota stand talán legérdekesebb járgánya ez a tanulmány, ami akár az Amerikában egész sikeresnek számító FJ Cruiser utódja is lehetne. A szögletes, hunyorítva talán a Lamborghini LM002-esre emlékeztető formájú SUV azonban ebben a formában valószínűleg sosem lesz szériamodell. Pedig vannak benne jó ötletek. A szabadidő-autós dizájn mellé kis-teherautónyi rakteret kínáló autó belseje remekül variálható, mindenhova lehet bele pakolni, és végtelen számú csomagrögzítő pont is van benne. A szerszámos láda külsejű jószág néhány külső eleme is olyan bevonatot kapott, amire simán lehet pakolni, mert jól bírja az igénybevételt.
Bár a praktikus, nagyra nyíló hátsó ajtóval, oldalt tolóajtóval készülő szögletes TJ Cruisert nem gondolják komolyan, de ha a szalon közönsége mégis rákap, akkor valami hasonlót mégis összehozhat a Toyota.