Soha nem beszélgetünk autódizájnról az apámmal – mondja Ikuo Maeda, sötét szemei elmosolyodnak, mégis egyértelmű számomra, nem viccel. Tokióban ülünk egy kis asztalnál a villódzó autószalon kevés csendes zugának egyikében. Úgy érti: NEM és SOHA. Pedig érdekes lenne belehallgatni az értekezésükbe, ugyanis az autógyártás bő 130 éves történetében maroknyi a példa párosukra. Ikuo ma a Mazda formatervezőinek a főnöke, édesapja korábban birtokolta a magas pozíciót.
Értem én a két dudás és a csárda koncepcióban a feszültséget, ám kisfiús apaként mégis remélem, ahogy szerintem sokan, a gyermekem túlnő mindenben. Száz százalék, hogy a régóta nyugdíjas Matasaburo Maeda is hosszan nézegeti fia két legújabb alkotását, majd elégedetten megemeli a meleg szakéval teli csészéjét. Kanpai, fiam!
A 3-as Mazda utódjának tűnő kompakt ötajtós az úgynevezett KAI dizájn-koncepció első fecskéje, az ifjabb Maeda újabb remekműve. Nagyon hasonlóan néznek majd ki az elkövetkező években érkező új Mazdák
Legalább annyian nézegették Ikuo mester – mert ma már az 59 éves jelenlegi fődizájnert illeti a megszólítás – másik nagy dobását. A Vision Coupe jó eséllyel a hamarosan érkező új 6-os formáját villantja fel, bár lesznek változások. Biztonsági okokból a térdlevágó motorháztetőtől biztosan el kell búcsúznunk, pedig igazán szép
A Tokióban rendkívül jellemző fehér kesztyűt viselő figura egyszerre csak egyetlen embert engedett a belső közelébe, fotózni. Jó előre fel kellett iratkozni kollégájánál egy listára
A dizájnbolondok mellett a techpornósoknak is előkarácsony az október 28. és november 5. közötti show Mazda-standja. Masamichi Kogai cégvezér szerint ugyanis “több évtizedes mérnöki meggyőződéseket felforgató” motort mutatott meg cége a nagyérdeműnek. A Skyactív-X névre keresztelt új erőforrás a világ első olyan sorozatgyártású benzinmotorjaként kerülhet piacra, amely sűrítéses gyújtást alkalmaz,, azaz öngyulladásig sűríti a benzint. Kogai szerint a valóban mérnöki szenzációnak számító újdonságuk a benzinmotorok fordulatszám-kedvelő természetét a dízelek takarékosságával és nyomatékosságával párosítja. Mivel takarékos, ezért környezetkímélő is.
Mondanom sem kell, hogy az újságíróktól a konkurensekig mindenki tűkön ül, hogy érezhesse már végre egy tesztautóban működés közben a szerkezetet. Előtte majd a számok jönnek, Tokióban egy kis ízelítőt tudtam felvenni róla a standon.
Ízléses könyvecskét kapott a hoszteszektől, aki nyomtatásban akart olvasni a Mazda újdonságairól
Miután az új Leaf már ismert korábbról, sőt, állami támogatással 9,96 millió forintos magyar listaára is van, a Nissan standján leginkább a látványvilágra adtak. Mérőszalag nélkül is nyilvánvaló volt, ők égetik ki az érdeklődők szemeit a leghatalmasabb kijelzőkkel
Jobbra a téglatest egy szimulátor
Ez pedig itt a Leaf Nismo változata, ha valaki látványos emberkedéssel akarná 50-60 százalékra csökkenteni a 378 kilométeres elméleti hatótávot
A Serena nevű kisbuszuk elektromos változata volt a sportos ruhába öltöztetett Leaf mellett a másik Nissan-világpremier
Megcsodálhattuk náluk az új tokiói mentőautót is. Igen, az a hatalmas piros sapka a tetején teljes egészében villog, ha kell – így működik ez a régebbi mentőautókon is a városban
Darabra talán a Suzuki mutatta meg az összes márka közül a legtöbb újdonságot, amik közül, ha jól sejtem, egy sem kerül majd Európába. De pont a belpiacos járművek miatt igazán érdekes minden évben a szalon Japánban.
A Spacia nevű kei autót 658 köbcentis, háromhengeres benzinmotor hajtja, váltója CVT. Hossza 3,39 méter, szélessége 1,47, magassága viszont 1,78 méter
Igen, belül is jópofa, és belül is kocka
Kínálnak belőle morcosabb arccal luxus-kiadást is Custom néven
E-Survivor a becsületes neve ennek az elektromos holdjárónak, ami a hivatalos közlés szerint a Suzuki jövőbeni kompakt SUV-jainak a formavilágából ad némi ízelítőt
Természetesen harapni is tudnak a végtelenül udvarias és alázatos japánok, ez itten kérem egy utcai szupersportkocsi. Mókás rendszámuk ezen a piros godzillán különösen furcsán mutat
A kínai büntetőadók miatt a mostanában születő szupersportkocsikhoz hasonlóan az Ikeya Formula is 4000 köbcentis, viszonylag ritka, de V10-es, a maximális teljesítménye 585 lóerő
Igen, ott süvít át menet közben a távol-keleti tájfun
Külön cikket közlünk majd a világ legnagyobb (hogy is áll ebben a negyedévben a dobogó?) autó-gyártójának, a Toyota-csoportnak az újdonságairól, ezért itt és most kanyarodjunk át a kevés más országból érkezett márka standjaira. A próbálkozó PSA-t leszámítva jóformán csak német prémiummárkákról tudunk beszámolni.
A show legvagányabb kiállítótere a Mercedesé volt
Pont vele szemben a BMW puritánabb standja kellette magát
Ha már az Ikeyánál légterelőket mutattam, nézzük meg most a világ leghatékonyabb elemeit – ritkán kerül az emberfia testközelbe a sorban negyedszer is világbajnok Mercedes Forma-1-es autójához
A Mazda standja mellett (szó szerint egymás mellett álltak) a Mercedesé vonzotta a legtöbb érdeklődőt. Mert hát F1-es autó, Project One 1000 lóerő felett…
…EQ A 500 kilométer körüli hatótávval…
…valamint egy önvezető, szintén elektromos, de már Smart
Velük szemben a BMW-nél az új Z4-es körül sürgölődtek a legtöbben, és nem csak a Toyota-rokonság miatt
Kiszúrták az előző képen az eltérő üléskárpitozást? Csak most tűnik fel?
Többekkel beszélgetve a leendő 8-as mellett, azt kell mondjam, inkább a száját húzogatja a szakma ezekkel a vesékkel kapcsolatban
Az Audi Q8 ellenben harmonikus, és a képen érzékelhetőnél hatalmasabb
Most láthatta először a japán közönség az Elaine fantázianevű önvezető autót, aminek tudásáról nem túl szépeket mondott nemrég egy BMW-illetékes. Lassan itt az ideje, hogy ne csak mutogassák a prémium márkák a mesterséges intelligenciával maguktól közlekedő járműveiket, hanem működés közben prezentáljanak velük. A nagyszájú BMW is
Emlékeznek még a Suzuki-dobozokra? A VW dizájnereinél így néz ki egy kis méretű buszocska a közeljövőből
Hogy az I.D. Buzz, vagy a cikkben bemutatott számtalan más jármű közül melyik lesz sikeres az elkövetkező években, összetett kérdés
Ezt az Ikea Maedával folytatott beszélgetésem árnyalta. Az elmúlt 5 évben valószínűleg ő és a csapata nyerte világszerte a legtöbb formatervezési díjat, a Kodónak nevezett kasztnival rendkívül népszerűek mindenhol a Mazdák.
Megkérdeztem hát tőle: Mit gondol, mekkora szerepe van cége sikereiben az általa megalkotott dizájnnak? A siker szót többféleképpen lehet értelmezni – kezdte válaszát. Szerinte hozhat egy jó külsejű autó piaci sikert a gyártójának, ám e nélkül is sikeres lehet bármely autó.
Például ha valaki megveszi, majd éveken át használja, és a külső/belső értékei miatt szereti. Az is siker.