Még mindig Tokiói Autószalon és még mindig Toyota. A múltkor bemutatott szériaérett, vagy a gyártáshoz már nagyon közeli modellek után most a messzi jövőbe mutató tanulmányautókat nézzük meg kicsit közelebbről. Azokat, amiket jobb – vagy éppen rosszabb – esetben már vezetni sem kell. Viszont állítólag szeretni majd lehet. Kérdés, hogy akkor miért?
Toyota Concept-i
A Concept-i nem is egy, hanem rögtön egy egész tanulmányautó-család, amelyben az elektromos hajtás és a bátor formaterv a közös, valamint az, hogy mindegyik az autó és ember közötti partnerségre épít, ahol sokkal inkább társ az autó, mint egyszerű gép. Kérdés, hogy az egyre paranoiásabb világban ki akarja majd, hogy az autó az ő Facebook-profilját, bejegyzéseit nézegesse, és az alapján próbáljon meg kitalálni dolgokat.
A félig elhasznált szappanra hasonlító fehér jármű négyszemélyes, elektromos hajtású és 300 kilométert lehet vele egyben leautózni. A mesterséges intelligencia közben folyton szemmel tartja a vezetőt és az arcáról leolvassa, hogy éppen milyen hangulatban van, mennyire fáradt és ehhez passzoló zenét játszik, illetve a hangulatvilágítást is a vezető kedvére hangolja.
Concept i-ride
Az előbbinél kisebb, de szintén négykerekű, sirályszárnyas városi kisautó tanulmány, amelyben elektromosan kiforduló ülés könnyíti meg a használatot mozgáskorlátozottak számára is, bár nemcsak nekik szánják ezt a tanulmányt, hanem például a nehezebben közlekedő időseknek is jól jöhet egy hasonló autó. Belsejében a hagyományos kormány és pedálok helyett joystick található, képes önmagától beparkolni és a kerekesszék ki- és berámolásában is segít az autó.
A 2500 mm hosszú, 1300 széles és 1500 mm magas járgány kétszemélyes, tengelytávja 1800 mm, villanymotor hajtja, hatótávja pedig 100-150 km egy feltöltéssel. Alább egy videó, amelyben nem gázolja laposra a kedves sünit az önvezető autó, amiért a kerekes székes néni is roppant hálás:
i-walk
Olyan helyekre szánják ezt a háromkerekű villanyrollerszerű járgányt, ahová csak gyalog lehet bemenni. Nem foglal több helyet, mint egy gyalogos, fordulékony és csendes. Változó tengelytávú, kis helyigényű izé, ami a megszokott giroszkópos jószágoktól eltérően nem testsúlyáthelyezéssel, hanem egyszerű botkormánnyal irányítható. Így idősebbek, bizonytalanabb egyensúlyérzékkel rendelkezők is rápattanhatnak. Persze ezzel is lehet beszélgetni, és amint a videón is látszik, a jószág képes flörtölni ismeretlen idős bácsikkal is, gazdájának nagy örömére.
FCR – Fine-Comfort Ride
A Toyota vadul készül a vezetésmentes autózásra, az FCR gyémánt sziluettel, nagy hasmagassággal és hatszemélyes belső terével már ezt a kort vetíti előre. A bő kéttonnás hidrogénhajtású mozgó nappali négykerék-hajtású, minden, a karosszéria sarkaiba tolt kerékben dolgozik egy-egy villanymotor. Belsejében összevissza forgathatók az ülések és a zavaró kormány, műszerfal is eltüntethető. Az FCR-t hidrogénből nyert elektromos áram hajtja, az autó hasa alatt lévő hosszú hidrogéntartály 3-5 perc alatt feltölthető és 1000 km-re elegendő hidrogént képes tárolni. Várhatóan 2020-2030-ra lehet valami hasonló autóra számítani.