A Tokiói Autószalon végtelennek látszó, a világtól elzárt konferencia központjaiban tartott, megúszhatatlan kötelező programjai után azért maradt idő arra is, hogy sodródjunk egy jót a japán főváros közlekedésével. Taxival, metróval, gyalog. Mutatjuk, milyen volt:
A Shibuya gyalogátkelő a világ legforgalmasabb zebrája
A Shibuya gyalogátkelő a világ legforgalmasabb zebrája
Fotó megosztása:
Minden irányból minden irányba el lehet jutni
Minden irányból minden irányba el lehet jutni
Fotó megosztása:
Varázslatos hangulata vana világ legforgalmasabb gyalogátkelőjének
Varázslatos hangulata vana világ legforgalmasabb gyalogátkelőjének
Fotó megosztása:
A 4-500 ezer kilométeres futásteljesítmény nem ritka a taxik között
A 4-500 ezer kilométeres futásteljesítmény nem ritka a taxik között
Fotó megosztása:
A gyakori dugók és a drága parkolóhelyek, költséges autópályák miatt igazi hülyeség Ferrarit tartani Tokióban. Pláne fehéret.
A gyakori dugók és a drága parkolóhelyek, költséges autópályák miatt igazi hülyeség Ferrarit tartani Tokióban. Pláne fehéret.
Fotó megosztása:
Átlagos taxibelső, civilizált sofőrrel, durva tarifával és csipke kárpitvédő betétekkel
Átlagos taxibelső, civilizált sofőrrel, durva tarifával és csipke kárpitvédő betétekkel
Fotó megosztása:
Hopp, Tokióban még a hajléktalan is rendet tart maga körül
Hopp, Tokióban még a hajléktalan is rendet tart maga körül
Fotó megosztása:
Klassz hely a helyi metró
Klassz hely a helyi metró
Fotó megosztása:
Rengeteg ingyen használható nyilvános wc-t találni a városban
Rengeteg ingyen használható nyilvános wc-t találni a városban
Fotó megosztása:
Épp tollseprűvel bizgerélik a metró beengedő kapuit
Épp tollseprűvel bizgerélik a metró beengedő kapuit
Fotó megosztása:
Ez a néni is vadul takarít
Ez a néni is vadul takarít
Fotó megosztása:
Elromlott a roppant bonyolult jegykezelő kapu, így a csúcsidő előtt gyorsan megjavítják
Elromlott a roppant bonyolult jegykezelő kapu, így a csúcsidő előtt gyorsan megjavítják
Fotó megosztása:
Ezernyi nyíláson keresztül etethető a jegyautomata
Ezernyi nyíláson keresztül etethető a jegyautomata
Fotó megosztása:
Ez egy zsír új metróállomás, még ki sem csomagolták rendesen
Ez egy zsír új metróállomás, még ki sem csomagolták rendesen
Fotó megosztása:
Extra ajtó, ami csak a szerelvény érkezése után nyílik
Extra ajtó, ami csak a szerelvény érkezése után nyílik
Fotó megosztása:
Mindennek a megfelelő időben kell érkeznie a megfelelő helyre
Mindennek a megfelelő időben kell érkeznie a megfelelő helyre
Fotó megosztása:
Hiba a mátrixban: egy gazdátlan vödör
Hiba a mátrixban: egy gazdátlan vödör
Fotó megosztása:
Nincs ám összevissza rohangálás, az apró nyilak a haladási irányt jelzik
Nincs ám összevissza rohangálás, az apró nyilak a haladási irányt jelzik
Fotó megosztása:
A maszk nagy divat errefelé
A maszk nagy divat errefelé
Fotó megosztása:
Bonyolult kinézetű, villámgyors automaták
Bonyolult kinézetű, villámgyors automaták
Fotó megosztása:
Ez a kép késő éjszaka készült. Elképesztő a foylton mozgásban lévő tömeg mérete
Ez a kép késő éjszaka készült. Elképesztő a foylton mozgásban lévő tömeg mérete
Fotó megosztása:
Minden kijáratnál apró térképen tervezhető meg a felbukkanás optimális helye
Minden kijáratnál apró térképen tervezhető meg a felbukkanás optimális helye
Fotó megosztása:
Itt üvegfal védi az embereket a vonat alá eséstől
Itt üvegfal védi az embereket a vonat alá eséstől
Fotó megosztása:
Még a kerékpárt sem lehet bárhova lelakatolni: plakát az illegálisan parkoló bringák ellen
Még a kerékpárt sem lehet bárhova lelakatolni: plakát az illegálisan parkoló bringák ellen
Fotó megosztása:
Így fest egy szakaszjegy
Így fest egy szakaszjegy
Fotó megosztása:
Újabb vasút, ez is tiszta, jó szagú
Újabb vasút, ez is tiszta, jó szagú
Fotó megosztása:
Minden világos, igaz?
Minden világos, igaz?
Fotó megosztása:
Rövid sor a jegyautomata előtt
Rövid sor a jegyautomata előtt
Fotó megosztása:
Japán iskolás lányok, nagyjából egyenruhában
Japán iskolás lányok, nagyjából egyenruhában
Fotó megosztása:
Készül a naplementés fotó az öreg Rolleiflex-szel
Készül a naplementés fotó az öreg Rolleiflex-szel
Fotó megosztása:
Most éppen lemegy a nap
Most éppen lemegy a nap
Fotó megosztása:
Még egy utolsó kép a naplementéről
Még egy utolsó kép a naplementéről
Fotó megosztása:
A zöld csík hosszúsága a szabad jelzésből még hátralévő időt jelzi
A zöld csík hosszúsága a szabad jelzésből még hátralévő időt jelzi
Fotó megosztása:
Így néz ki egy fedett motorparkoló
Így néz ki egy fedett motorparkoló
Fotó megosztása:
Csak fizetés után szabadul a motor
Csak fizetés után szabadul a motor
Fotó megosztása:
Érdekes szerkezet egy motoron, ez tartja vízszintesen a levessel száguldozó futár mögött az ételt
Érdekes szerkezet egy motoron, ez tartja vízszintesen a levessel száguldozó futár mögött az ételt
Fotó megosztása:
Gondolom mindenkinek megvan a gigászi japán gyalogátkelőhely, a Shibuya állomás, illetve városrész mellett. Igen, az, amit filmekben általában olyan jeleneteknél szoktak leginkább gyorsítva bevágni, amikor a zsúfolt városok élhetetlenségére akarják felhívni a figyelmet. Pedig munkaidőn kívül ez a keresztbe kasul használható zebra a világ legvidámabb gyalogátkelője. Zöldnél a kereszteződés bármely pontjáról bármelyik felé el lehet indulni, akár keresztbe is. Valahogy így:
Még éjfél környékén is hömpölyög errefelé a tömeg, közben mindenki fényképez, videózik, ökörködik, nem rendeltetésszerűen használja a kereszteződést. Közben üvöltve villódzó fényreklámok teszik kaotikussá az egész környéket, ha nem lenne elég a milliónyi, munkából hazafelé tartó helyiből, illetve az éjszakába induló turistából álló mozgó embermassza látványa.
A zöld csík hosszúsága a szabad jelzésből még hátralévő időt jelzi
Minden irányból minden irányba el lehet jutni
Parkolás
Tokióban baromi kevés a hely, így érthető, ha a parkolás is problémás. Illetve baromi drága, nagyjából annyiba is kerülhet havonta egy parkolóhely, mint egy lakás bérleti díja. Emellett még a bringákat sem lehet akárhol letámasztani és meglepő módon a motoroknak is fizetős a parkolás. Utcán parkoló autót nem is nagyon látni, agy mindenki úton van, vagy épp a munkahelyi, vagy az otthoni parkolóban áll.
Így néz ki egy fedett motorparkoló
Még a kerékpárt sem lehet bárhova lelakatolni: plakát az illegálisan parkoló bringák ellen
Metró
Tokióban, akinek egy csepp esze van, az metrózik. Tengernyi metróvonal van, amiket nem is egyetlen társaság üzemeltet, így az útvonaltervezésnél erre is jó odafigyelni. Turistáknak érdemes kombinált napi jegyet vásárolni, ilyennel a zsebünkben nem kell tervezni, számolni, apróval automatákat etetni, csak utazni. A pici papír fecnit a gép minden be- és kilépéskor elkéri, így érdemes rá vigyázni.
Így fest egy 160 jenes szakaszjegy
Jegyet a megállók lejáratánál lévő automatákból lehet venni, ami alapesetben a kiinduló ponttól mért távolság alapján árazza a jegyet. A gép első blikkre borzasztó bonyolultnak tűnik, de ez leginkább a sokféle nyílásának és a zavarba ejtő írásjeleknek köszönhető.
Bonyolult kinézetű, villámgyors automaták
A metrókocsik olyan tiszták, mint egy átlagos nappali. Itt a plüsskárpitot elnézve nincs az a kellemetlen érzés, mint Budapesten, hogy vajon miféle veszélyes lények élhetnek a szürke, fakó bolyhok között a mélyben. Sőt, igazából egész Tokió mindenhol zavarba ejtően tiszta. Ugyan szemetes nincs sok, sokáig kell cipelni valamit, mielőtt megszabadulhatnánk tőle, cserébe a forgalmasabb helyeken hatalmas kukák állnak, szemét-menedzserrel, aki segít, hogy a megfelelő tartályba csak a megfelelő hulladék kerüljön.
Ez a kép késő éjszaka készült. Elképesztő a folyton mozgásban lévő tömeg mérete
Klassz hely a helyi metró
Épp tollseprűvel bizgerélik a metró beengedő kapuit
A túlfoglalkoztatottság is feltűnő, gyakran ember áll a különféle automaták mellett, biztos, ami biztos alapon, és van hangosbeszélős néni/bácsi a mozgólépcsők mellett, illetve nyomógombos, lámpás gyalogátkelő mellé néha extra forgalomirányító is jut. De az egészben az a legjobb, hogy még a csúcsidőben vágtató embertömeg sem sodor el senkit, nem rohan senki, csak szép, fegyelmezett hullámokban ömlenek ki és be a metrószerelvényekbe.
Extra ajtó, ami csak a szerelvény érkezése után nyílik
A forgalmasabb peronokon a szerelvény ajtajaival együtt nyíló kapuk óvják a várakozókat attól, hogy a kerekek alá essenek. Látszólag minden szervezett keretek között működik, és ami váratlanra fel lehet készülni, arra van B és C tervük is.
Taxi
A legtöbb taxi vagy Toyota Crown, vagy Nissan Cedric és bár a Toyota idén bemutatott egy teljesen a japán igények kielégítésére tervezett nagyobb, kényelmesebb és modernebb taxit, jelenleg a legtöbb taxi mégis évtizedes, kocka dizájnú, hátul elmaradhatatlan csipke ülésvédővel, illetve a sofőrülésből nyitható, csukható bal hátsó ajtóval.
A 4-500 ezer kilométeres futásteljesítmény nem ritka a taxik között
Tokióban taxizni nem olcsó mulatság, az első 2 km 1500 forintba, a többi kilométerenként durván 600 forintba kerül, de a sofőrök megbízhatóak, kulturált megjelenésűek és gyakran mókás, fehér kesztyűben vezetnek.
Átlagos taxibelső, civilizált sofőrrel, durva tarifával és csipke kárpitvédő betétekkel