Déja vu volt ez a kirándulás a javából, hisz én már 2009-ben is vezettem egy Honda-hidrogénautót, amit, bár már nem prototípus volt, hanem szériamodell, megvenni nem, csak lízingelni lehetett. Az is egy nagy, amerikaias hangulatú szedán volt, az is remekül működött és annak sem volt semmi esélye arra, hogy széles körben elterjedt közlekedési eszközzé váljon.
A csaknem öt méter hosszú Clarity egy eléggé amerikaias stílusú, ötszemélyes túralimuzin
A csaknem öt méter hosszú Clarity egy eléggé amerikaias stílusú, ötszemélyes túralimuzin
Fotó megosztása:
Jó, hát ronda, de ez egy kisszériás félig-meddig kísérleti autó, szóval nem az a lényeg
Jó, hát ronda, de ez egy kisszériás félig-meddig kísérleti autó, szóval nem az a lényeg
Fotó megosztása:
Még szemből a legszerencsésebb a forma
Még szemből a legszerencsésebb a forma
Fotó megosztása:
Kicsit olyan, mint egy 90-es vekbeli Chevy Impala, vagy bármelyik Cab Forwardos amerikai gép, amivel történt egy kis ipari baleset
Kicsit olyan, mint egy 90-es vekbeli Chevy Impala, vagy bármelyik Cab Forwardos amerikai gép, amivel történt egy kis ipari baleset
Fotó megosztása:
Futurisztikus, mondja erről a formáról a Honda
Futurisztikus, mondja erről a formáról a Honda
Fotó megosztása:
No comment
No comment
Fotó megosztása:
Talán ez a legszerencsétlenebb részlete
Talán ez a legszerencsétlenebb részlete
Fotó megosztása:
Meglepően széles, 235-ös gumik
Meglepően széles, 235-ös gumik
Fotó megosztása:
Ezt a kopoltyút tényleg nem lehetett volna máshogy megformálni?
Ezt a kopoltyút tényleg nem lehetett volna máshogy megformálni?
Fotó megosztása:
Tolatás közben a Clarity
Tolatás közben a Clarity
Fotó megosztása:
A tükrön nem egy csík, hanem pont-LED-ek a kiegészítő index
A tükrön nem egy csík, hanem pont-LED-ek a kiegészítő index
Fotó megosztása:
A vezetéstámogató rendszerek hatalmas helyet foglalnak el a szélvédőn
A vezetéstámogató rendszerek hatalmas helyet foglalnak el a szélvédőn
Fotó megosztása:
A Clarity kulcsa
A Clarity kulcsa
Fotó megosztása:
Így suhan méltóságteljes csendben a Clarity
Így suhan méltóságteljes csendben a Clarity
Fotó megosztása:
Csendes, kényelmes, fürge, mozgékony limuzin
Csendes, kényelmes, fürge, mozgékony limuzin
Fotó megosztása:
A Clarity műszerfala
A Clarity műszerfala
Fotó megosztása:
8 éve az előző generáció nagyon hasonló műszerfala jóval különlegesebbnek hatott, ma már minden új kocsi így néz ki belül
8 éve az előző generáció nagyon hasonló műszerfala jóval különlegesebbnek hatott, ma már minden új kocsi így néz ki belül
Fotó megosztása:
Klímakonzol
Klímakonzol
Fotó megosztása:
A sebességváltó karját gombok helyettesítik
A sebességváltó karját gombok helyettesítik
Fotó megosztása:
Ez a kormánygomb-csoport ugyanaz, mint a Civicé
Ez a kormánygomb-csoport ugyanaz, mint a Civicé
Fotó megosztása:
Csillagos ég és ujjlenyomatok a HMI érintőképernyőjén
Csillagos ég és ujjlenyomatok a HMI érintőképernyőjén
Fotó megosztása:
Balra a pufferakku, jobbra a hidrogéntank állapota
Balra a pufferakku, jobbra a hidrogéntank állapota
Fotó megosztása:
Magyarul is tud a Clarity
Magyarul is tud a Clarity
Fotó megosztása:
Elnagyolt, de jól követhető a navi
Elnagyolt, de jól követhető a navi
Fotó megosztása:
Borzasztó a tolatókamera felbontása
Borzasztó a tolatókamera felbontása
Fotó megosztása:
Az indexkar végén lévő gomb megnyomására vagy jobbra indexelve bekapcsol a jobb oldali tükör alatti kamera képe
Az indexkar végén lévő gomb megnyomására vagy jobbra indexelve bekapcsol a jobb oldali tükör alatti kamera képe
Fotó megosztása:
A kék golyó nagy, ha padlógázon megyünk, kicsi, ha motorfékkel töltünk vissza éppen
A kék golyó nagy, ha padlógázon megyünk, kicsi, ha motorfékkel töltünk vissza éppen
Fotó megosztása:
Ajtóbelső: igényes anyagok, 80% felett újrahasznosításból
Ajtóbelső: igényes anyagok, 80% felett újrahasznosításból
Fotó megosztása:
Az ülőlap rövid, oldaltartás nincs
Az ülőlap rövid, oldaltartás nincs
Fotó megosztása:
334 literes, három golfzsákos a csomagtér
334 literes, három golfzsákos a csomagtér
Fotó megosztása:
A hatalmas hidrogéntartály durván lecsökkenti a hasznos rakteret
A hatalmas hidrogéntartály durván lecsökkenti a hasznos rakteret
Fotó megosztása:
Hátul pazar a helykínálat, sofőrös limuzinnak is megfelel a Clarity
Hátul pazar a helykínálat, sofőrös limuzinnak is megfelel a Clarity
Fotó megosztása:
Lábtér hátul
Lábtér hátul
Fotó megosztása:
A motortérben egy egységben a hajtómotor, a hidrogéncella és a vezérlőelektronika
A motortérben egy egységben a hajtómotor, a hidrogéncella és a vezérlőelektronika
Fotó megosztása:
Thomas Brachmann, a Honda hidrogén-fejlesztő guruja. Nagyon jó fej!
Thomas Brachmann, a Honda hidrogén-fejlesztő guruja. Nagyon jó fej!
Fotó megosztása:
EU-s hidrogénprogramok tömkelege dolgozik a töltési infrastruktúra fejlesztésén
EU-s hidrogénprogramok tömkelege dolgozik a töltési infrastruktúra fejlesztésén
Fotó megosztása:
A Honda hidrogén-sztorija 1998-ban kezdődött el igazán, az Odyssey FCV-változatával. Egy ülés volt benne, a többi helyet a technika töltötte ki
A Honda hidrogén-sztorija 1998-ban kezdődött el igazán, az Odyssey FCV-változatával. Egy ülés volt benne, a többi helyet a technika töltötte ki
Fotó megosztása:
Megpróbálkoztak a fedélzeti metanol-bontással is, de ehhez magas hőmérséklet kellett, és mégsem elegáns, ha egy H2-autóba faszeszt kell tankolni
Megpróbálkoztak a fedélzeti metanol-bontással is, de ehhez magas hőmérséklet kellett, és mégsem elegáns, ha egy H2-autóba faszeszt kell tankolni
Fotó megosztása:
Az első generációban még az utasteret szűkítette a H2-cella és a pufferakku
Az első generációban még az utasteret szűkítette a H2-cella és a pufferakku
Fotó megosztása:
Az új Clarityben a technika kikerült az utastérből
Az új Clarityben a technika kikerült az utastérből
Fotó megosztása:
Kompaktabb, erősebb, hatékonyabb az új Clarity tüzelőanyag-cellája
Kompaktabb, erősebb, hatékonyabb az új Clarity tüzelőanyag-cellája
Fotó megosztása:
Az új Clarityben lefektették a cellát, a hidrogént és a levegőt keresztben áramoltatják benne, így hatékonyabban távolítják el a keletkező vizet is
Az új Clarityben lefektették a cellát, a hidrogént és a levegőt keresztben áramoltatják benne, így hatékonyabban távolítják el a keletkező vizet is
Fotó megosztása:
Fontos szempont volt a továbbfejlesztésnél az ellenállás egy esetleges ütközés erőhatásaival szemben
Fontos szempont volt a továbbfejlesztésnél az ellenállás egy esetleges ütközés erőhatásaival szemben
Fotó megosztása:
A Clarity az első hidrogénautó, amelyben a teljes meghajtási rendszer elfér a motorháztető alatt
A Clarity az első hidrogénautó, amelyben a teljes meghajtási rendszer elfér a motorháztető alatt
Fotó megosztása:
A Clarity felépítése
A Clarity felépítése
Fotó megosztása:
Méretek
Méretek
Fotó megosztása:
700 bar a nyomás az új H2-tartályokban
700 bar a nyomás az új H2-tartályokban
Fotó megosztása:
Ez volt a dizájn-koncepció. Aztán az lett belőle, ami
Ez volt a dizájn-koncepció. Aztán az lett belőle, ami
Fotó megosztása:
Az utastéri anyagok 80%-a újrahasznosított cucc
Az utastéri anyagok 80%-a újrahasznosított cucc
Fotó megosztása:
Műszaki adatok
Műszaki adatok
Fotó megosztása:
Valójában 700 km-t is meg tudna tenni NEDC-ciklus szerint a kocsi tele tankkal, de az európai töltőoszlopoknál nem lehet teljesen teletölteni a tankot, mert az oszlop nem fogadja el a kocsi jelét arról, hogy még mennyi is férne bele
Valójában 700 km-t is meg tudna tenni NEDC-ciklus szerint a kocsi tele tankkal, de az európai töltőoszlopoknál nem lehet teljesen teletölteni a tankot, mert az oszlop nem fogadja el a kocsi jelét arról, hogy még mennyi is férne bele
Fotó megosztása:
A SPORT mód elsősorban nem is a sportos vezetést szolgálja: ilyenkor erősebb a visszatápláló pszeudo-motorfék
A SPORT mód elsősorban nem is a sportos vezetést szolgálja: ilyenkor erősebb a visszatápláló pszeudo-motorfék
Fotó megosztása:
Kényelmes és stabil, jól irányítható autó az 1,9 tonnáját meghazudtolóan könnyen mozgó Clarity
Kényelmes és stabil, jól irányítható autó az 1,9 tonnáját meghazudtolóan könnyen mozgó Clarity
Fotó megosztása:
Összesen hat szenzor figyeli, nem szivárog-e a hidrogén valahol
Összesen hat szenzor figyeli, nem szivárog-e a hidrogén valahol
Fotó megosztása:
A Bécs melletti OMV kút, ahol hidrogént is mérnek. Ausztriában ma 6 nyilvános H2-kút van. (Magyarországon egy sincs)
A Bécs melletti OMV kút, ahol hidrogént is mérnek. Ausztriában ma 6 nyilvános H2-kút van. (Magyarországon egy sincs)
Fotó megosztása:
A tankolás nagyjából úgy megy és annyi ideig tart, mintha benzint töltenénk a kocsiba
A tankolás nagyjából úgy megy és annyi ideig tart, mintha benzint töltenénk a kocsiba
Fotó megosztása:
9 euró, kb. 2800 forint egy kiló H2. Öt kilóval a Clarity EU-ciklus szerint 650 km-t megy el, a valóságban inkább úgy 400-at
9 euró, kb. 2800 forint egy kiló H2. Öt kilóval a Clarity EU-ciklus szerint 650 km-t megy el, a valóságban inkább úgy 400-at
Fotó megosztása:
9 euró, kb. 2800 forint egy kiló H2. Öt kilóval a Clarity EU-ciklus szerint 650 km-t megy el, a valóságban inkább úgy 400-at
9 euró, kb. 2800 forint egy kiló H2. Öt kilóval a Clarity EU-ciklus szerint 650 km-t megy el, a valóságban inkább úgy 400-at
Fotó megosztása:
Mókás a padlógázra dúsan füstölő Clarity, hisz ez a füst tiszta vízpára
Mókás a padlógázra dúsan füstölő Clarity, hisz ez a füst tiszta vízpára
Fotó megosztása:
Na jó, közben volt egy cunami Japánban, ami elmosta a köztes haladás jelentős részét…
Mi az a hidrogénautó?
A hidrogénautó úgy működik, hogy a tartályban magával cipelt, sűrített hidrogént egy úgynevezett tüzelőanyag-cellában a levegő oxigénjével reagáltatja (ez a az elektrolízis, az elektromos árammal való vízbontás fordítottja). A reakció során elektromos áram és némi vízpára keletkezik. Az elektromos energia egy kis puffer-akkumulátoron keresztül, vagy azt megkerülve a kereket hajtó villanymotorra kerül, a vízpára meg ki a levegőbe.
Ilyen autót nem egy gyártó készített már, a Honda mellett a Toyota (Mirai, tesztünk itt olvasható), a Hyundai (Tucson FCV), a Mercedes (B-osztály) is eljutott a szériagyártású FCV-ig (Fuel Cell Vehicle, Üzemanyag-cellás jármű), kísérleti szinten pedig a General Motors és a BMW is sokat beletett a hidrogénautózásba.
Mi az a Honda Clarity?
A Honda nagyon régen belevágott már a tüzelőanyag-cellás autók fejlesztésébe; erről sokat mesélnek az alábbi slide-ok a legújabb modell menetpróbájának sajtótájékoztatójáról:
A Honda hidrogén-sztorija 1998-ban kezdődött el igazán, az Odyssey FCV-változatával. Egy ülés volt benne, a többi helyet a technika töltötte ki
Megpróbálkoztak a fedélzeti metanol-bontással is, de ehhez magas hőmérséklet kellett, és mégsem elegáns, ha egy H2-autóba faszeszt kell tankolni
A Clarity név sem új, annyira nem, hogy jómagamnak is volt lehetőségem nyolc éve kipróbálni az első generációs modellt, az FCX Clarity-t. Az új modell nem jutott annyival messzebb az első generációtól, mint ennyi idő alatt juthatott volna. Ennek magyarázata a Japánt sújtó 2011-es cúnami és földrengés, amely leradírozta a térképről a Honda hidrogénautó-gyártó és fejlesztő üzemét.
Egy kicsit újra kellett kezdeni mindent, illetve menet közben alkalmazkodni kellett ahhoz a vállalati stratégiához, amely úgy két éve új platformot rendelt a hidrogénes Honda alá. Ez az oka annak a késlekedésnek, amely elég volt ahhoz, hogy a legdinamikusabb versenytárs, a Toyota beérje a céget a Mirai modellel.
Mindezzel együtt azért a Clarityn érződik a fejlődés. Az elektromos motor, a vezérlés, a tüzelőanyagcella immár egy egységben, a motorháztető alatt helyezkedik el, nem korlátozza az utastér berendezését a technika. A korábbi 350 baros tartályt egy kisebb és egy nagyobb 700 baros tankra cserélték, az új Clarity kb. 5 kg hidrogént tud elvinni magával, így hatótávolsága a nevetséges EU-ciklus szerint 650 km, de még a valóságban is meg lehet tenni 350-400 km-t a kocsival egy töltéssel. A csomagtartó csupán 334 literes, de így is nagyobb, mint az elődé volt.
Méretek
Műszaki adatok
A HMI, a vezetéstámogató rendszerek nagyjából a kor színvonalát tükrözik ebben a félig-meddig kísérleti kocsiban is, bár érdekes, hogy a tesztautókból kimaradt a sebességtartó automatika.
Milyen vezetni?
Bécs környékén vezettük hegyen-völgyön, faluban-sztrádán szűk 100 kilométert az új hidrogénautót egy rövid menetpróba és egy tankolás erejéig. Tágas, komfortos, csendes autó a Clarity, 1,9 tonnáját kellő dinamikával mozgatja a 300 Nm-t leadni képes elektromos motor. Pedlógázra a reakció épp olyan azonnali, mint egy villanyautóban, de a hangok egészen mások: a szolid villanyos visítás mellett jópofa szörcsögések-szuttyogások is vannak, ahogy ömlik a gáz és jön ki a víz a H2-cellából. Az is vicces, hogy nagy gázra a kocsi látványosan „füstölni” kezd, csak hát persze ez a füst nem füst, hanem vízpára:
Mókás a padlógázra dúsan füstölő Clarity, hisz ez a füst tiszta vízpára
Lehetne itt még jókat-rosszakat írni a kabinról, az ergonómiáról, a kissé rövid ülőlapú és oldaltartás nélküli, de kényelmes ülésekről, a 80%-ban reciklált anyagokból készült berendezés eleganciájáról és kellemes tapintásáról, a magyarul is tudó HMI-ről, a hifi hangzásáról. Csak hát mindennek semmi értelme, mert ez a kocsi gyakorlatilag nem létezik, ez nem egy fogyasztói termék.
Az új Clarity is csak lízingelhető a világ legszerencsésebb országaiban, azokban, ahol a politika és az ipar már egyáltalán gondolkozik azon, hogy milyen lesz az élet az olajkorszak után, hogy mivel lehetne majd közlekedni úgy, hogy nem csesszük el a klímát teljesen. Magyarországon se hidrogénkút, se Clarity; nálunk ez az egész még jó ideig, vagy tán örökké megmarad a sci-fi szintjén.
Ez volt a dizájn-koncepció. Aztán az lett belőle, ami
Kicsit olyan, mint egy 90-es vekbeli Chevy Impala, vagy bármelyik Cab Forwardos amerikai gép, amivel történt egy kis ipari baleset
Hidrogénautózás az európai gyakorlatban
Jelenleg Európában lényegében két forrásból keletkezhet autózásra való hidrogén. Egyrészt ipari melléktermékként jöhet létre (és jön is létre) ez a gáz, amit ma nem nagyon tudnak semmire sem használni. Egy kis részért elégetik kazánokban a vegyi üzemek területén, de legnagyobb részét simán kiengedik a levegőbe. Másrészt pedig az Európa-szerte egyre nagyobb teret kapó megújuló energia-termelésben lehetne ezt a gázt előállítani: amikor nagyon süt a nap vagy fúj a szél, és nem kell annyi villany, mint amennyit a napelemek, szélturbinák termelnek, akkor lehetne a maradékot vízbontásra használni, majd az átmenetileg felesleges energiát hidrogénben tárolni.
A hidrogént még be kell sűríteni legalább 350, de inkább 700 barra, és el kell szállítani oda, ahonnan majd bekerülhet a hidrogénüzemű kocsikba, buszokba. És persze ilyen töltőpontból jó sok kell, mert a hidrogén sajna még ilyen irdatlan nyomáson is sok helyet foglal, vagyis a hidrogénüzemű járműveket gyakran fel kell tölteni.
A Bécs melletti OMV kút, ahol hidrogént is mérnek. Ausztriában ma 6 nyilvános H2-kút van. (Magyarországon egy sincs)
Európa-szerte jelenleg 49 H2-töltőállomás üzemel. A hidrogén-forgalom java része félig-meddig kísérleti hidrogénbusz-projektekben realizálódik, meg persze van az a pár tucat hidrogénautó, amelyek szintén félig-meddig kísérletként futnak a gyártók lízing-programjaiban.
No de kell ez nekünk?
A tiszta hidrogén, mint köztes energiahordozó használata és a hidrogénautózás nagyon szimpatikus dolog. Csak egy baj van ezzel az egésszel: egy kicsit mintha el lennének késve a fejlesztéssel az autógyártók és a háttéripari cégek. Az első kísérletekhez, prototípusokhoz képest nagyon látványos, mennyire kész van, mennyire használható egy olyan hidrogénautó, mint a Clarity, viszont még ennél is jobban kész vannak és ma már jobban használhatók az akkumulátoros elektromos autók.
A megújulókkal átmenetileg túltermelt elektromos energiát el lehet rakni akkumulátorba, akár autó-akkumulátorba is. Ha az erős napsütés, erős szél idején elég sok villanyautó van bedugva a konnektorba, megoldható a többlet „szétterítése” extra átalakítás, hidrogénné konvertálás nélkül is.
Van egy olyan szörnyű érzésem, hogy a hidrogénautózás lekéste a csatlakozást, túl későn lett belőle komolyan vehető alternatíva. Az akkutechnológia, a villanyautózás robbanása mintha feleslegessé tette volna ezt az egészet a játszadozással a vízbontással meg a gáz sűrítésével. Meg lehet ezt oldani ma már egyszerűbben, sőt, olcsóbban, tisztán villannyal is.
Thomas Brachmann, a Honda hidrogén-fejlesztő guruja. Nagyon jó fej!
Ezeket a félelmeket visszahallottam magától a Honda hidrogénautózással foglalkozó vezető fejlesztőjétől is. De Thomas Brachmann az mondja, a főnökei mindig megnyugtatják, ha ezen aggályoskodik; csináld csak nyugodtan a dolgod, mert ha nem is Honda hidrogénautókban fog majd működni az egyre kompaktabb, hatékonyabb, ügyesebb H2-cella, majd működik másban. A lényeg, hogy a technológia fejlődjön, mert a gyorsan feltölthető tartályokból csendesen, tisztán energiát előállító tüzelőanyag-cellákra valahol biztosan szükség lesz a világban. Ha nem Hondákban, hát majd Mars-telepeken, űrhajókon, tengerfenéki kutatóbázisokon: a lényeg, hogy legyen ilyen cucc!