A szinonimákból kifogyott firkász előszeretettel nevezi tél tábornoknak a fagyos hónapokat, ami kemény, elemekkel vívott háborús időszakot sugall. Való igaz, nem árt felkészülni, és odafigyelni pár dologra, de ha a következő pár óvintézkedést megtesszük, akkor nincs ok a pánikra.

Ezredszer is: TÉLI ABRONCS (vagy legalább négy évszakos)

A hideg idő beálltával a mintegy 3 millió magyar autótulajdonos közül minden évben 300.000 autós cseréli le régi téli abroncsait újakra. A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli abroncsot.

Ha a barázdák mélysége téli gumiabroncsok esetében kisebb mint 4 mm, az abroncsok elveszíthetik tapadásukat a havas útfelületen, éppen ezért ne várjuk meg a cserével a minimálisan előírt 1,6 milliméteres profilmélység elérését, időben gondoskodjunk a cseréről.

Életmentő csomag

A csomagtérben zötykölődő felszerelés akár több télen át is érintetlen maradhat, de amikor szükség van rá, akkor aranyat ér a bekészített túlélő csomag. Érdemes magunkkal vinni fagyálló szélvédőmosót tartalékba. Jégoldó spray, illetve a jégkaparó is része az elengedhetetlen eszköztárnak. Érdemes olyat választani, ami a kezünket is védi, az esetleg kesztyűtlen kezünkre hulló jégforgács nem túl kellemes érzés a hajnali órákban.

Kerékcserénél, hóláncfelszerelésnél a rövid nappalok évszakában jól jön egy működőképes, megbízható zseblámpa, de ne feledkezzünk meg a vontatókötélről és a bikakábelről sem. Ha pedig végleg lemondhatunk a továbbjutásról, akkor a bekészített tartós elemózsia, ásványvíz, meleg takaró segíthet átvészelni a várakozás óráit.

Ha már csúszunk

Ekkor jönnek képbe a helyesen alkalmazott vezetéstechnikai megoldások. A következő videóban szó lesz az alulkormányzottság és a túlkormányzottság jelenségéről. Előbbi esetén az autó orra kifelé csúszik az ívről, és a szalagkorlát vagy az árok megállíthatatlanul közeledik.

Megoldás a gázelvétel.

Ezzel az átterhelődés okán több súlyt teszünk az első kerekekre, javítva tapadásukat. A gázt visszavéve nem kell a gumiknak hosszirányú erőkkel (fékezés-gyorsítás) is küzdeniük, amikor az oldalirányú erőkkel sem bírnak. Fontos, hogy soha, semmiképp ne tekerjük beljebb a kormányt! Ettől az autó egészen biztosan nem tud bekanyarodni, csak rontjuk vele a helyzetet.

Túlkormányzottság esetén a kitörő, valamelyik irányban oldalra kicsúszó  farrészt kell visszaterelni a helyes irányba. A megoldás itt is a gázelvétel, ezzel párhuzamosan a megcsúszás irányába kell kormányozni. Tehát ha az autó fara balkanyarban jobbra tör ki, akkor jobbra. Ezt hívhatjuk ellenkormányzásnak is, a videót megnézve világos, mi a teendő. Székely Gyula, neves vezetéstechnikai oktató azt mondja erről, hogy mindig arra nézzünk, amerre menni szeretnénk, és arra kormányozzunk, amerre menni szeretnénk.

Az elmélet ebben az esetben mit sem ér gyakorlat nélkül, minden olvasónknak azt javasoljuk, hogy szánja rá néhány tank benzin árát a gyakorlásra biztonságos körülmények között! A legjobb a havas tréning a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központban (www.vezetestechnika.eu), de az időjárásfüggő. A jeges út szimulálható a tököli reptéren és a többi pályán, így a zsámbéki Driving Campben, az Autóklub újpesti létesítményében vagy a hungaroringi Groupama vezetéstechnikai központban található locsolt műgyantás felülettel is.