Idén májusban szerkezetileg már nagyjából kész volt, csak a fényezésre várt az az 1991-ben szolgálatba állt Ikarus busz, ami másfél évtizedes kitérő után, végre visszatért a repülőtérre. Most pedig arra várunk, a felújítás motort, váltót érintő részét végző DAF telephelyen, hogy végre megérezhessünk valamit abból, milyen lehetett rajta utazni, mikor még új volt. Igen, az Ikarus 350-es most szinte pont olyan, mint amikor elkezdte a pályáját a MALÉV Air Tours színeiben.
Kilenc évig volt iskolabusz a Malév Air Tours Ikarusa
Bár MALÉV már jó ideje nincs, de a vállalat jellegzetes színeiből álló fényezés mégis indokolt a rajta, hiszen most a repülőtéren dolgozik, látogatókat szállít, akik az Légiközlekedési Kulturális Központ szervezésében járják be a repülőtér halandónak másként megközelíthetetlen üzemi területeit. De mielőtt elindulunk, vegyük végig, mi történt a busszal, mióta a MALÉV-tól elkerült.
Ezt a képet elnézve sok pénzt nem tettünk volna arra, hogy valaha lesz belőle valami
Ezt a képet elnézve sok pénzt nem tettünk volna arra, hogy valaha lesz belőle valami
Fotó megosztása:
Malév sajnos már nincs
Malév sajnos már nincs
Fotó megosztása:
Modern vonalvezetésű far. Akkoriban tényleg nagyon menő volt
Modern vonalvezetésű far. Akkoriban tényleg nagyon menő volt
Fotó megosztása:
Kilenc évig volt iskolabusz a Malév Air Tours Ikarusa
Kilenc évig volt iskolabusz a Malév Air Tours Ikarusa
Fotó megosztása:
Szélvédőt sem könnyű hozzá találni
Szélvédőt sem könnyű hozzá találni
Fotó megosztása:
DAF dízelmotor dolgozta benne végig az elmúlt évtizedeket
DAF dízelmotor dolgozta benne végig az elmúlt évtizedeket
Fotó megosztása:
A szék nem
A szék nem
Fotó megosztása:
Nem túl bonyolult a műszerfal
Nem túl bonyolult a műszerfal
Fotó megosztása:
Kazettás magnó, ahogy kell
Kazettás magnó, ahogy kell
Fotó megosztása:
Univerzális szerszám
Univerzális szerszám
Fotó megosztása:
A hatfokozatú kézi váltó fokozatkiosztása
A hatfokozatú kézi váltó fokozatkiosztása
Fotó megosztása:
Nem igazán korhű ez a fejegység, de nem zavar sok vizet
Nem igazán korhű ez a fejegység, de nem zavar sok vizet
Fotó megosztása:
50 ülőhely
50 ülőhely
Fotó megosztása:
A vezetőt nem szabad szórakoztatni
A vezetőt nem szabad szórakoztatni
Fotó megosztása:
Névtábla a felújításban részt vevők neveivel
Névtábla a felújításban részt vevők neveivel
Fotó megosztása:
Klasszikus vészcsengő
Klasszikus vészcsengő
Fotó megosztása:
Szellőzők a csomagtartón
Szellőzők a csomagtartón
Fotó megosztása:
Szerelőnyílások a busz hátuljában
Szerelőnyílások a busz hátuljában
Fotó megosztása:
Salgoglas síküvegek
Salgoglas síküvegek
Fotó megosztása:
Tálca
Tálca
Fotó megosztása:
Az ülések oldalra eltolhatóak, így kényelmesebb a hosszú buszozás
Az ülések oldalra eltolhatóak, így kényelmesebb a hosszú buszozás
Fotó megosztása:
Nem is tudom, láttam-e már életemben olyan buszt, ahol működtek az olvasólámpák
Nem is tudom, láttam-e már életemben olyan buszt, ahol működtek az olvasólámpák
Fotó megosztása:
Gomb- és kapcsolótenger
Gomb- és kapcsolótenger
Fotó megosztása:
Ezt a kárpitot használták a MALÉV gépeken is
Ezt a kárpitot használták a MALÉV gépeken is
Fotó megosztása:
Fürgének nem nevezhető a busz, de a kényelemmel nincs baj
Fürgének nem nevezhető a busz, de a kényelemmel nincs baj
Fotó megosztása:
A felújításban így úgy résztvevők beszélgetnek a 350-es kalandjaikról
A felújításban így úgy résztvevők beszélgetnek a 350-es kalandjaikról
Fotó megosztása:
Stílusos kulcstartó fityeg a slusszkulcson
Stílusos kulcstartó fityeg a slusszkulcson
Fotó megosztása:
Apró, fura formájú fedélzeti hűtő
Apró, fura formájú fedélzeti hűtő
Fotó megosztása:
1991 januárjában kezdett dolgozni az Ikarus 350-es, a sorozat 25. darabjaként. 9 év MALÉV-es meló után a ritka Ikarus a Karinthy Frigyes Gimnáziumhoz került, ahol az iskolai kirándulásoknál vették hasznát. Ez nemcsak hazai, hanem gyakori külföldi úti célokat is jelentett, Skóciától Hollandiáig. Közben persze szépen le is gatyásodott, aztán jöttek a műszaki gondok is.
Modern vonalvezetésű far. Akkoriban tényleg nagyon menő volt
A MALÉV-es járművek feltámasztásában rutinos LKK, már 2014 környékén rátalált erre a példányra, próbálták is megszerezni – korábban több általuk megvásárolt és rendbe tett autót bemutattunk már, többek között ezt a Ladát, Wartburgot és faros Ikarus-t – kezdetben kevés sikerrel. Próbálkoztak másik, nem DAF, hanem Rába motoros 350-essel is, de annak a felújítása végül félbe maradt és később donorként használták fel, miután az iskola egy katasztrofális beázás után beadta a derekát, és megszabadult a régi Ikarustól.
Kazettás magnó, ahogy kell
A Nyúl, Biatorbágy Kecskemét országjárás közben rendbe tették a rojtosra rohadt karosszériát, felújították a klímaberendezést, kicserélték a megfáradt kárpitokat olyanra, mint amilyet a MALÉV repülők belsejében is használtak. Időközben az is kiderült, hogy a busz DAF eredetű – 11,6 literes, soros hathengeres, 285 lóerős – turbódízel motorja viszont szinte hibátlan állapotban vészelte át az éveket, így azzal sok teendő nem volt, csak a kopó alkatrészeket, ékszíjakat, tömítéseket kellett újra cserélni.
Stílusos kulcstartó fityeg a slusszkulcson
Váltójával már akadtak gondok, de a hatfokozatú kézi váltóhoz sikerült megfelelő alkatrészt találni, így már az is hibátlanul működik.
Szélvédőt sem könnyű hozzá találni
Belsejét itt ott a jó ízlés határain belül azért modernizálták, modern fejegységet, USB csatlakozót is kapott az öreg Ikarus és a szépen szóló hangrendszerét is felújították. Ezekre szükség is volt, hiszen a busz a jövőben nem egy fűtött garázsban fog henyélni, hanem munkára fogják, látogatókat visz majd a repülőtéri túrákon. MALÉV és Ikarus bolondoknak kötelező program.