Bár az utóbbi években a világ mintha csúnyábban nézne a dízelmotorokra, mint eddig, azért mégis vannak olyan területek, ahol más nem jöhet számításba, csak a jó öreg dízel. Leginkább ott nem alternatíva a benzin-vagy villanymotor, ahol elképesztő méretekben kell gondolkodni. De a gigászi kivitel még nem elég, ennek általában hatalmas teljesítménnyel is kell párosulnia.
Jelenleg a világ legerősebb és legtakarékosabb dízelmotorja a finn Wärtsilä által megálmodott, kimondhatatlan és megjegyezhetetlen Wärtsilä-Sulzer RTA96-C fantázianevű, társasház méretű, kétütemű, turbófeltöltős dízelmotor. Amely akkorára nőtt, hogy csak a legnagyobb konténerszállító teherhajókba fér bele. A finnek különböző kivitelben, változó számú hengerrel gyártják, a legnagyobb változata 14 hengeres, míg a kompakt, nyilván a downsizing jegyében született példányban csupán 6 dugattyú dolgozik, percenkénti 22 és 120 közötti fordulatszámon.
Nem egy pörgős motor, de nem is kell üveghangon visíttatni, hengerenként így is 7780 lóerős csúcsteljesítményre képes. Ezt hattal, illetve tizennéggyel felszorozva 46,680–108,920 lóerős összteljesítményt kapunk, a hengerenként 1,8 köbméter löket térfogatú motortól. Legnagyobb forgatónyomatékát fel sem lehet fogni, de azért tegyünk egy kísérletet: 102-es percenkénti fordulaton 7,6 millió (!) Nm.
Bár ez a motor a világ leghatékonyabb túlméretes dízelmotorja is, azért a fogyasztása így is megdöbbentő, munkaütemenként és hengerenként 0,16 kg üzemanyagot fogyaszt, a napi étvágya pedig 250 tonna üzemanyag. Azt gondolhatnánk, ekkora dízelmotorra csak pár darabos tételben van szüksége a világnak, pedig a Wärtsilä gigantikus motorjából 2006-os bemutatása óta már 300-nál is több darabot építettek.
Röghöz kötött dízelmotor
De nemcsak hajókban találni ilyen monstrumokat, hanem stabil, szárazföldi munkakörben is alkalmaznak több emeletes dízelmotorokat. Mint ezt a koppenhágai szépséget, ami ugyan már nyugdíjas, de amíg aktív volt, szükség esetén a helyi erőműben segített be a termelésbe. A motor soros, nyolchengeres, 84 centis furatú, másfél méter lökethosszúságú hengerekkel.
Maximális fordulatszáma percenként 115, a motor teljes tömege 1400 tonna. 15 megawattos teljesítményével kisegítő generátorként működött, ez az óriási dízel-generátor segített a reggeli és kora délutáni fogyasztási csúcsigények kielégítésében. Működés közben így fest:
Dízel motorkerékpár? Ugyan minek?
Igaz, hogy a motoroknál különösen fontos a jó tömeg/teljesítmény arány, mégis vannak olyan felhasználási területek, ahol ha nem is optimális, mégis vonzó ötlet lehet a dízel üzemű motorkerékpár. Az egyik a hadsereg, ahol a legtöbb jármű gázolajjal üzemel, így az üzemanyag-ellátás racionalizálása miatt a jellemzően benzinnel működő járművekből is megpróbáltak gázolajos verziót építeni.
Dízel motorkerékpárt Indiában is építenek, ott nem logisztikai, sokkal inkább anyagi megfontolásból döntöttek az elsőre őrültségnek tűnő megoldás mellett, ugyanis Indiában a gázolaj sokkal olcsóbb a benzinnél. Így nem is meglepő, hogy a Royal Enfield indiai fiókja volt az egyetlen olyan gyár, aki sorozatban is gyártott dízel motorkerékpárt. A legnagyobb dízel motorkerékpár a Star Twin Thunder Star 1200 TDI , amiben 1,2 literes VW eredetű motor dolgozott, ami egyenesen a Lupo-ból érkezett. Rémes lehetett vezetni.
Dízel üzemanyag
A katonai járművek, tankok tervezésénél általában fontos szempont az is, hogy nagyjából bármilyen éghető anyaggal üzemeljenek. Benzin, petróleum, kerozin, vagy gázolaj, elméletileg egy valamire való hadieszköznek tökmindegy. A modern, tiszta üzemű és a végletekig kihegyezett dízeleknek, amiknek az üzemanyagrendszere hatalmas nyomással porlasztja a gázolajat a motorba, viszont már egyáltalán nem mindegy, milyen üzemanyaggal működnek. A jó minőségű üzemanyagban különféle speciális adalékok segítenek a motor belsejében fellépő súrlódást, belső ellenállást csökkenteni, míg a tisztító adalékok elsősorban a szívószelepeken és a rendszer injektorain képződő lerakódások eltávolításával illetve a további lerakódás kialakulásának meggátolásával növelik a motor élettartamát.
Az autópiacon most ez a legnagyobb dízelmotor
Jelenleg a Magyarországon, márkakereskedésekben kapható modellek közül a kifutó Porsche Cayenne Diesel S-ben találjuk a legnagyobb dízelmotort.
A 4,2 literes V8-as erőgép 385 lóerős. Igaz, nem feltétlenül a legnagyobb a legerősebb, hiszen az Audi SQ7-es motorja csak 4 literes, mégis ez a legerősebb dízelmotoros autó a piacon a maga 435 lóerejével. Ha kicsit még visszamegyünk az időben, a VW konszernek volt még ennél is nagyobb, ötliteres dízele is, amelyben 10 henger dolgozott. Írtunk is róla, itt épp a Phaeton-ban próbálgattuk.