Igazi csapdája ennek a mi autós újságírós szakmánknak a mindenkori leegyszerűsítési kényszer egy-egy autómodellel kapcsolatban. Jó autó az Octavia? Milyen autó a Mégane? Hát az új E-Merci, jó vagy rossz? Mondjátok meg!

Hát hogy lehet válaszolni egy ilyen kérdésre? Iszonyú távolságok vannak az alap- és a csúcsváltozat között, egy E-Merci egész más autó, ha egy müncheni taxi-kivitelt nézünk meg, vagy ha egy 4×4-es, tucatnyi hangszórós csúcshifis, hat-nyolchengeres, fabetétes luxuscirkálót az árlista tetejéről. Sőt, hatalmas távolságok lehetnek még két ugyanúgy motorizált autó között is, attól függően, hogy a vevő milyen felszereltséget választ. Egész más lehet a klímaberendezés, az ülés, de még a zajkomfort is, ha az egyikben mondjuk kétrétegű hangszigetelő oldalüvegek vannak, a másikban pedig nem.

A mezítlábas és gazdagon felszerelt változatok közti különbséget legújabban kiválóan példázza, mennyire másképp képesek kinézni a műszerfalak. Bejöttek a virtuális műszeregységek, 4-5-6-7-8 colos központi kijelzők, de számos modellen megmaradtak a mutatós órák és a tekergetős szellőzőkonzolok is azoknak, akik olcsón akarnak autót venni. Vannak modellek, ahol azért az alapszint is egész gazdag, például a Mégane – de azért a két kép között nem nehéz megtalálni azt a néhány apró eltérést:

Ég és föld: fapad és fullextra 1

A fapados Mégane

Ég és föld: fapad és fullextra 2

A fullos Mégane

Aztán vannak olyan kocsik is, ahol a belépő szint mintha egy másik autó lenne. Ilyenek a virtuális műszeregységes új Volkswagenek – különösen ordító a kontraszt a Polo esetében:

Ég és föld: fapad és fullextra 3

Nálunk ilyen Polo hivatalosan nincs, de egyes fejlődő országokban ez az alapkivitel műszerfala

Ég és föld: fapad és fullextra 4

Ez pedig a virtuális műszeres fullos Polo. Az újságokban valamiért többnyire ez szerepel, nem az előző képen látható változat

A Fiat 500 igazán az az autó, amely az autózás alapegysége lehetne, pedig ezt a modellt is elérte a virtuális műszerfalas átalakulás.

Ég és föld: fapad és fullextra 5

Az utolsó facelift utáni csúcsmodell az olasz kisautóból – figyeljük meg a kormány mögötti kistévé képét!

Ég és föld: fapad és fullextra 6

Ez pedig egy idei valódi 500-as, egy Pop alapmodell egy netes hirdetésből

A modellen belüli szélsőségek legalja pedig, amikor az importőr (vagy a gyártó) kiállít egy klíma nélküli alapmodellt, amit persze a kutya se vesz meg, csak hogy lehessen kommunikálni egy menő árat a hirdetésekben. Úúúú, már hárommillióért van Rolls-Royce Phantom, de megéri, ugye, jönnek ilyenkor hozzánk a kérdések. Az egyetlen adható válasz pedig: nem, hárommillióért NINCS Rolls-Royce Phantom, de Suzuki Swift sem, tessék megnézni annak a kocsinak a kikonfigurált árát, amit már hajlandók lennének hazavinni! Na, még mindig olcsó autó a Phantom vagy a Swift?

Tehát, kedves laikus autóvásárlók, ne kérdezzék meg soha, hogy jó autó-e – mondjuk – a Volkswagen Golf? Erre a kérdésre nincs hasznos válasz. Azt kell megkérdezni, hogy van-e jó Volkswagen Golf, ha ötmillió forint van rá. Erre már tudunk válaszolni!