Emlékeznek még az XL1 nevű furabogárra? Ha ez lett volna a járműgyártás történetének autóformájú, valódi szériaautóként normális áron kínált, és – most jön a lényeg – 100 kilométeren hivatalosan mindössze tényleg 1 liter üzemanyagot fogyasztó személykocsija, biztosan többen mondanának igent. A VW helyett végül a Toyota vitte a show-t, 2017 februárjában próbáltuk ki a világ minden részéről összetrombitált sajtómunkásokkal együtt a Prius Plug-in Hybrid második generációját. Ez volt 2017 első nagy dobása. Igen, itt tartunk, van már egyliteres autó!
Hogy milyen vezetni, azt talán sosem tudjuk meg, de a Frankfurti, majd a Tokiói Autószalonon mi is rácsorgattuk a nyálunkat az év másik zseniális négykerekűjére. Szeptemberben mutatta be a Mercedes a négy esztendeje verhetetlen F1-es szörnyetege hajtásláncát nagyrészt átvevő utcai sportautóját. A nagyjából 800 millió forintos áron kínált Project One-t 6 másodpercen belül 200-ig tolja a mindössze egyhatos, de V6-os motorocska, és a köré épített hibrid hajtáslánc MGU-K-val, MGU-H-val, plusz finomságokkal.
Őszintén szólva legalább ennyire meglepő volt márciusban a Peugeot 3008 győzelme Az Év Autója választáson. Sokáig találgattuk a szerkesztőségben, hogy miként jöhetett össze a szavazatok többsége a franciáknak, kik és vajon miért szavaztak arra a járműre, amely a szigorúan vett kritériumrendszer pár elemére őszintén szólva nem sok pontot kaphatott. Meg ha a szívünkre tesszük a kezünket, akkor se. Maradjunk annyiban, hogy értjük, a Mercedes (amelynek autóit persze sosem rakják első helyre az urak) miért hagyta faképnél az egész bagázst.
Hónapokig azt hittük, ennél nagyobbat már nem kaszálhat idén a Peugeot, erre mindenkit megdöbbentve bejelentették a nyáron, hogy megveszik az Opelt a GM-től. Talán jobb lesz nektek így, üzenhetik Trollhattenből (az egykori Saab-bázis otthona) Rüsselsheimbe, ahonnan az első sokk után repült az addigi vezér. Éppen az a járműipari topmenedzser, aki nem sokkal korábban bejelentette: felhagynak a belső égésű motorok fejlesztésével, a nagy márkák közül elsőként az Opel lesz tisztán elektromos.
Mindeközben itthon is zajlott az élet, ha langyosabb is a víz. Összkerekes, automata, benzines és drága Mercedesek után csak előkerült a józan ész a Parlament pincéjéből, és Suzuki Vitarákat rakott a politika a rendőrök alá. Az Esztergomban gyártott kis szabadidő-autó ezzel már messze a legnagyobb számban értékesített személykocsi lett a hazai autópiacon 2017-ben. Szép számokat tud mutatni a magánvásárlók között is, ez ma a népautó.
Hébe-hóba felröppen egy hírecske róla, de valójában nagy a csend körülötte, pedig ezúttal tényleg világraszóló valami készülődik Magyarországon. Nem duma, nem ámítás, és csak a Vezessnek mondta el az illetékes részletesen, hogy mi ez. Olvassák el, megsúgjuk, egy ideig nem lesz hasonló írás erről.
Szintén örömteli hírként fogadtuk, hogy a patinás Bentley szalont nyit Budán. Rohantunk is egyből a helyszínre, ahol…, ha nem is rendeltünk egyet, azért kikérdeztük a leendő forgalmazó első emberét a luxusról, ami körbeveszi majd a magyar ügyfeleket. Akik bizony az összes, 2018-ra hazánknak kiírt példányt már megvették, mielőtt a kereskedés alapkövét egyáltalán lerakták volna. Interjúnkból kiderül, hogy nem is olyan sokára a Lamborghini is megjelenhet itthon.
2017 a versenypályákon is mutatott egypár extrém megmozdulást. Nem is tudom, láttunk-e valaha annyira nyilvánvalóan szándékos ütközést a Formula-1-ben, mint amikor Bakuban eldurrant Vettel agya, és ráhúzta Ferrariját az előtte ügyeskedő Hamilton Mercedesére. A német azóta többször elmondta, az volt számára az év mélypontja. A szezon kétharmadáig izgalmas, abszolút kétesélyes, remek csatát vívtak ők ketten, amit meghökkentően elbénázott a végére a Scuderia.
Annyira, de annyira jó volt látni, amit sokáig maga az érintett sem hitt el: Robert Kubica tényleg a Forma-1-be való visszatérés küszöbére lépkedett idén. Számtalanszor nyilatkozta, erre ő sem fogadott volna, a lehetetlennel volt határos. És mégis! És mégse? A nyári teszten a Hungaroringen állítólag tök jól ment a Renault-val – aztán mégis ejtették. Kézzelfogható magyarázatot azóta sem kaptunk a miértre. Aztán novemberben Abu-Dzabiban állítólag tök jól ment a Williamsszel is – majd jöttek a hírek, hogy mégis ejtik. Csak kapkodjuk a fejünket.
A 2017-es év híre számunkra mégis Michelisz Norbi világbajnoki címe lett volna. Szezon közben ugyan lemaradt Monteirótól, ám a sors visszahozta a meccsbe a portugál súlyos balesetével, hogy a magyar szurkolók reményeit a Honda (ejj, a Honda) műszaki hibája szertefoszlassa a szezonzáró időmérőjén. Nem sokkal később bejelentették a WTCC végét is, jelen pillanatban az is kérdés, Norbi indul-e valahol jövőre. (Természetesen minden magyar szurkoló tudja, hogy igen, hiszen nem maradhat autó nélkül, de 2017 hozott annyi őrültséget, hogy ezt már csak zárójelek között merjük leírni.)