Mindenkinek adódott már olyan szituáció az életében, amikor azt gondolta, jó lett volna, ha azt felveszi egy kamera, függetlenül attól, hogy csak pár hete, vagy mondjuk három évtizede ül a volánnál. Közhely, de igaz, hogy senki sem tudhatja mi fog történni a következő sarkon: megadják-e az elsőbbséget nekünk, vagy bevág-e elénk valaki szabálytalanul. Egy-egy komplikált ügynél pedig bizonyító erejű lehet egy jó minőségű felvétel. Ilyenkor jól jöhet egy autós kamera. Korábban kipróbáltunk egy Csillagok Háborúja által ihletett változatot, most egy hagyományosabb készüléket kaptunk a Naviteltől.

Összeszerelés

Szerkesztőségünkhöz nemrég egy MR250-es készülék érkezett, melyet egyes webshopok „okos visszapillantó tükörnek” hívnak. Ez egy jól hangzó marketing ígéret, de a készülék valójában egy olyan kamera, melyet egy visszapillantóba integráltak, ennek köszönhetően egyáltalán nem vesz el helyet a szélvédőn és a kilátást sem akadályozza. Tartozik hozzá egy hátsó kamera is, ezt azonban a teszt alatt nem vettük igénybe, mivel a felszerelése szakember segítségét igényelte volna. Erre egyébként a használati utasításban is tesznek utalást, hiszen a kivezetése szaktudást igényel.

Ilyen egy visszapillantóba integrált autós kamera 1

Maga a kamera installálása nem vesz igénybe sok időt. Dobozában a tartozékok logikusan és egymástól elkülönítve vannak elhelyezve. Az eszközhöz ráadásul egy mikroszálas törlőkendőt is mellékeltek, így aki már a kezdetek-kezdetén összetaperolja a tükör felületet, egyből le is takaríthatja az ujjlenyomatokat. A kamera rögzítése viszonylag egyszerű művelet. A hátoldalát saját autónk visszapillantó tükréhez kell szorítani, majd a mellékelt gumiöntvényeket rá kell akasztani a kamera tetején és alján található kampókra.

Az eszköz így feszesen hozzásimul az autó saját visszapillantó tükréhez. Ez így leírva persze jól hangzik, de be kell valljam először kissé hitetlenkedve fogadtam, hogy ez így képes megtartani a helyén a kamerát. 25 évvel ezelőtt a zsigulinkba már láttam hasonló megoldást, igaz, ott csak az eredetinél jóval szélesebb visszapillantó tükröt lehetett felcsatlakoztatni ilyesféle gumihevederekkel. Na, de miután felraktuk a kamerát, nem marad más hátra mint a töltőkábel csatlakoztatása: értelemszerűen egyik végét a kamerába, másikat pedig a szivargyújtóba kell dugni.

Ilyen egy visszapillantóba integrált autós kamera 17

Helyes kis ábrák mutatják, hogyan kell első alkalommal felszerelni a kamerát. Nem lehet eltéveszteni.

Egyszerű menü

Első használat előtt érdemes végig menni a menün, hogy beállítsuk az elképzeléseinknek megfelelő paramétereket. A készülék belső rendszere elég egyértelmű, akár egy gyerek is kezelhetné, ugyanis a kamera magyarul is tud, de a közép-európai nyelvek mellett ott találjuk még a lengyelt és a csehet is.

Menüjében beállíthatjuk a videófelvételek hosszát ( 1, 3 vagy 5 perc), felbontását ( 1920×1080 vagy 1280×720 pixcel), ezen kívül a dátumot, illetve annak formátumát is megadhatjuk, nem utolsósorban pedig az is beállítható, hogy mennyi idő múlva kapcsoljon ki a kamera, ha leállítjuk a járművet ( maximum 3 perc). Itt fontos megjegyezni, hogy a beépített mozgásérzékelőnek köszönhetően akkor is képes a rögzítésre, ha a vezető már elhagyta a járművet. Ez jól jöhet a váratlan események rögzítésénél, például ha valaki nekitolat az autónknak. Szükség esetén akár 2048×1536-as felbontású képeket is készíthetünk vele.

Az elindulás előtt természetesen nem árt, ha betesszük a micro-SD kártyát. Ez azonban nem lesz egyszerű művelet. Konkrétan a körmünk hegyével kell azt benyomni a megfelelő helyre és nem is biztos, hogy elsőre sikerül. Viszont ne álljunk neki feszegetni más hegyes tárggyal, például késsel, mert akkor kárt tehetünk a kamerában. Ha ez is megvan, akkor már valóban szép felvételeket tud készíteni a Navitel MR250-es.

Fergeteges forgatás

A felvétel a gyújtás kapcsolásakor  – vagy, ha ki van húzva a szivargyújtóból, akkor az újbóli csatlakoztatással  – automatikusan elindul. Alap esetben a kamera képe megjelenik a visszapillantó 5 colos kijelzőjén, azonban a kikapcsoló gomb rövid, egyszeri megnyomásával ez eltüntethető. Ennek főleg éjszaka van jelentősége, olyankor ugyanis zavaró lehet a kamera folyamatos élő képe. A négyrétegű üveglencsével ellátott kamera 160 fokos látószöget biztosít. A felvételeket pedig 16:9-es képarányban, MOV kiterjesztésben menti el, annak ellenére, hogy a gyártó weboldalán MP4 van feltüntetve.

Ilyen egy visszapillantóba integrált autós kamera 18

Észrevétlenül húzódik meg a szélvédő mögött a Navitel kamerája.

Az eszköz a felvételek mentését szelektálva végzi el, tehát mind a front, mind a hátsó kamera képét külön mappába teszi, emellett megkülönböztet esemény, valamint parkoló üzemmódot is. Előbbi az esetleges baleseteket rögzíti a beépített gyorsulásmérőnek köszönhetően, így később nem kell a temérdek, akár 64 gigabájtnyi videó között kurkászni az autótulajdonosnak. Parkoló üzemmódban pedig akkor rögzít, ha aktiválódik a mozgásérzékelő. Ez a funkció olyan jól működik, hogy a jármű közvetlen környezetében elhaladó gyalogosokat is érzékeli.

Ilyen a pesti autós?

A közel egy hónapos tesztidőszak alatt jó néhány hajmeresztő esetet sikerült rögzíteni. A kamerát először egy második generációs Škoda Fabiában használtuk, majd áttettük egy 12 éves Renault Twingóba. Mindkettővel ugyanolyan intenzitással tudtuk gyűjtögetni a különféle szituációkat.

A felvételek között szemezgetve elmondható, hogy fővárosunkban a napi közlekedésben rendszeresen elfordulnak izgalmas szituációk. Ez biztosan nem számít újdonságnak. Gyakran megesik, hogy egyes autósok még „átcsúsznak” a piros lámpán, így kihasználva azt a rövid időt, ami egy kereszteződésben két lámpaváltás között rendelkezésre áll. A jelzőlámpákhoz való rugalmas viszonyulás bizonyos gyalogosokra is jellemző Budapesten: némelyeket az sem tart vissza, egy kétsávos úton lévő zebránál már rég pirosan izzik a lámpa a gyalogosoknak, mégis nekivágnak a kockázatos átkelésnek.

Ilyen egy visszapillantóba integrált autós kamera 19

Egyszerű menüvel rendelkezik, alapfokú angol nyelvtudással is el lehet vele boldogulni. Az ujjlenyomat nagyon meglátszik rajta, ezért ne disznóvágás után állítgassuk.

A legidegesítőbb valóban az, amikor egyesek úgy vezetnek, hogy azt hiszik, csak ők vannak az úton. Hirtelen fékezésbe kezdenek, mert mondjuk nem tudják hol akarnak lekanyarodni a főútról. És persze vannak olyanok is, akik direkt ott állnak meg, ahol nem lehetne, de azt hiszik elakadásjelzővel mindent lehet.

 

 

 

 

Összegzés

Az MR250-es készüléket 30 ezer forint körüli áron lehet megrendelni az interneten. Ez jó ár-érték arány, hiszen lényegében két kamerát kap az autós. A felvételek felbontása megfelelő, még éjszaka is szép minőséget produkál. Hátránya, hogy nagyon kevés időt képes szivargyújtó nélkül létezni, a képeket vagy a videókat emiatt csak az otthoni PC-n, vagy laptopon tudjuk elemezni, nézegetni.

Ha kihúzzuk a töltőkábeljét, akkor gyakorlatilag egy percet sem lehet használni: az egyik pillanatban teljes töltöttséget mutat az akksi, a következőben pedig üres a kis elemet ábrázoló piktogram és már ki is kapcsol. De a felhasználót kárpótolhatja, hogy a Navitel minden kamerához egy navigációs szoftver 12 hónapos licenckulcsát is biztosítja, mely lehetővé teszi 43 európai ország térképeihez való hozzáférést.