Röviden – Audi A4 Avant g-tron
Mi ez? CNG sűrítettföldgáz-üzemű újdonság a középkategóriás Audi A4 kombiváltozatából, kétliteres, 170 lóerős motorral. 19 kg gázt és 25 litert benzint vihet magával, quattro nincs belőle.
Mit tud? Motorját a győri Audinál fejlesztették. Az A4 g-tron a dízeleknél kisebb üzemanyagköltséggel nyújtja a benzines motorok kifinomultságát, a 2,0 TFSI-nél jóval csekélyebb környezetszennyezéssel.
Mibe kerül? Kiviteltől függően 11 543 880 vagy 11 976 950 forint az alapár kézi váltóval, automatával 12,25-12,69 millió Ft. A 190 lóerős 2,0 TFSI ára 10,7, a 190 lóerős dízelé 10,9 millió forintról indul.
Mi van helyette? CNG-üzemmel nehéz mit venni helyette, mert a BMW, az Infiniti, a Jaguar, a Lexus, a Mercedes-Benz és a Volvo sem árul földgázüzemű autót. Házon belül TDI és TSI nincs 170 lóerővel, csak 150 és 190 lóerős teljesítménnyel.

Talán én vagyok lassú felfogású, de sosem értettem, hogy a kocsijukban lévő benzintől és gázolajtól nem reszkető emberek miért tartanak a gázzal is működő autóktól? A távolságtartás sokszor több is idegenkedésnél, legyen szó akár autógázt, tehát LPG-t, akár sűrített földgázt, azaz CNG-t elégető autóról.

Gázhajtás, 150 éve

Pedig nincs ebben semmi új. Étienne Lenoir már 1860-ban szabadalmaztatta a gáz elégetésével forgómozgást előállító dugattyús motort és 1863-ban meg is tette az első utat gázhajtású járgányával. Autógyári színvonalon megvalósítva a gázüzem se nem szokatlan, se nem veszélyes. A Vezess gázautóügyi mindenevőjeként boldogan lecsaptam a Hallertauból, a világ legnagyobb összefüggő komlótermelő területéről érkezett Audi A4 Avant g-tronra.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 1

Tulajdonképpen felesleges is a kombiságot hangsúlyozni, mert lépcsőshátú éppúgy nincs a gyári földgázüzemű verzióból, ahogy összkerékhajtású sem. Az Audi három modellt kínál g-tron néven: az A3-ban 110 lóerős 1,4-es, az A5 Sportbackben és az A4 Avantban kétliteres, 170 lóerős turbós négyhengeres van. Utóbbi motor fejlesztésében a győri Audi munkatársaié volt a vezető szerep, ami szép példa arra, hogy egy autóipari nagyhatalom a gyártás mellett valódi járműfejlesztési feladatokat is rábíz hazai leányvállalatára.

Mi is az a CNG?

A CNG járműüzemanyag, a Compressed Natural Gas (magyarul sűrített földgáz) kifejezés rövidítése. Ez ugyanaz a gáz, ami otthon jön a tűzhelybe a vezetékből, csak az autókban 200-250 barra sűrítve tankoljuk és tároljuk. Nem keverendő össze a másik autógázzal, az LPG-vel, ami olajipari finomítói melléktermék, cseppfolyósított propán-bután gáz, a CNG pedig szinte tiszta metán.

A metán a legegyszerűbb szénhidrogén, égése során gyakorlatilag nem keletkezik káros melléktermék, csak szén-dioxid és némi víz, ezért különösen hasznos lenne, ha nagyvárosokban a kormoló gázolaj helyett ezzel mennének a buszok, taxik, teherautók. a nagyobb járművek (buszok, kamionok) esetében praktikusabb LNG (cseppfolyósított földgáz) térhódítása is várható.

A sűrített földgázas motor körülbelül 20 százalékkal kevesebb CO2-vel terheli a környezetet, mint egy dízel és a kibocsátott nitrogén-oxidok mennyisége is 96 százalékkal alacsonyabb. A szálló por-kibocsátás a TDI-kben mérhetőnek csak a fele. Energiasűrűsége kilogrammonként 13 kilowattórával még kicsit jobb is, mint a benziné (12 kWh/kg) és a gázolajé (11,8 kwH/kg). Eddigi cikkeink CNG témában ide kattintva olvashatóak.

Mitől g-tron az Audi A4 Avant?

A fehér Audi A4 kombiban CNG-benzin kettős üzemű motor van. A dízel-gázüzemű motorokból ismert vegyes üzemmel szemben a motor itt nem egyszerre kapja a kétféle üzemanyagot. Működik tehát sűrített földgázzal és benzinnel is, de vagy ezzel vagy azzal.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 41

Eltérő színek jelzik a kombinált és a hajtóanyagonkénti hatótávolságot

G-tronként gáztartályokkal, gázcsövekkel, szelepekkel, nyomásszabályozó reduktorral egészül ki az A4, hogy ne csak benzinnel működjék. Az összesen négy, üveg- és szénszál-erősítésű műanyagból készített gázpalackban, 200 bar nyomással tárolt üzemanyagot nem lehet közvetlenül az égéstérbe engedni, tehát itt is kell reduktor. A nyomásszabályozó az irtózatos gáznyomást szelídebbre veszi, hogy a kiegészítő befecskendező szelep, üzemállapottól függően, 5-10 bar közötti nyomással a szívócsőbe engedje a gázt.

Közvetlen benzinbefecskendezéses motorokat gázüzemben használni semmi jóval nem kecsegtet, mert eléghetnek a tartósan használaton kívüli benzininjektorok. Erre itt az injektort fedő nemesacél védőhüvely a megoldás, ami baj nélkül hevülhet 400 Celsius-fokig. A direktbefecskendezés csak a benzinre vonatozik, az elsődlegesen használt földgázt szívócső-befecskendezéssel adagolja a motorvezérlés.

Kettős üzemű, de főleg CNG-s

Ebben az autóban a földgázüzem a lényeg, a 95-ös tartalék, ha a sűrített földgáz kifogyna. Talán ezért hiányzik az utólag gázüzemre alakított autókban megszokott kapcsoló a két üzemmód közötti átváltáshoz. A motor is csak akkor indul be benzinnel, ha valóban tél van. 0-5 Celsius-fokos külső hőmérsékletnél a műszeregységben lévő CNG-felirat reggeli hidegindításkor is zölden világítva jelezte, hogy a tisztább égése miatt kevesebb káros anyagot termelő, kevésbé környezetkárosító üzemanyaggal jár a motor.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 42

Ezen a kúton is 345 Ft volt egy kg sűrített földgáz ára. Az esetleg kutanként eltérő minőségű üzemanyagot tankolás után elemzi az autó és metántartalmához igazítja a motorvezérlést

Viszont épp a hidegindítások esetleges benzinigénye miatt biztosítani kell, hogy sose fogyjon ki teljesen a benzintank. Mivel a sima 95-ös pár hónap alatt megbuggyanhat, a széteső alapüzemanyag helyett ésszerűbb lehet prémium benzinnel vagy legalább a jobbik 95-össel tankolni az autó, ha csak gázzal jár a tulaj.

Hogy megy a tankolás?

Magyarországon földgázt, az LPG-hez hasonlóan, csak erre felkent töltőállomás-kezelő tankolhat, szemben a nyugat-európai gyakorlattal, ahol a tulaj is megtöltheti a CNG-gáztartályokat. A csatlakozó felillesztését követően a tankolás tovább tart, mint benzinből, főleg az utolsó grammok másznak át lassan a palackokba de a folyamat nem vészesen időigényes és nem lesz büdös a kezünk sem. Olyan óradíja csak kevés ügyvédnek, tanácsadónak és nőgyógyásznak van, hogy ne érje meg a gázüzemmel megtakarítható összegért kicsit több időt tölteni tankolással.

Mivel a gázkutak egy része nincs szimbiózisban a CNG-töltőpontot befogadó töltőállomással, ezeken a helyeken ne számítsunk a nemzetközi olajtársaságok üzemanyagkártyáinak elfogadására és fizetni sem a nagy épületben kell, hanem egy kisebb konténerben. Viszont a kisebb és olcsóbb LPG-kutak gyakorlatával szemben nem gond bankkártyával fizetni. Könnyen feldolgozható, de a benzint és a földgázt is tankolóknak ott is kétszeri sorban állást követően kell fizetniük, ahol egy kasszában megoldható a dolog, mert a földgázas kútfejen nem tudunk a gázpisztoly kicsattanása után benzint is vételezni.

Tényleg olcsóbb, mint benzinnel vagy gázolajjal?

Tekintve, hogy a földgáz fűtőértéke nem állandó, a különbség nemcsak a hatótávolságban és az üzemanyag árazásában köszön vissza. Az autó minden tankolás után ellenőrzi a földgáz metántartalmát és az üzemanyag minőségéhez igazítja a keverékképzést. Ezt is csak a kezelési útmutatóból tudom, mert a lágyan, a csekély töltőnyomású, kevéssé hajtott turbómotorok rugalmasságával és nyugalmával húzó négyhengeresen semmilyen változást nem lehetett észrevenni a tankolásokat követően. Vajpuhán jár, hangja tompa, nem szép, de nagyon visszafogott.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 43

Városi és autóúti forgalomban, nem spórolva, 6,7 kg földgáz fogyott 100 kilométeren. Gázolajból ennek költsége 6,3 liter lenne, de hasonló üzemben az Euro 6-os dízel fogyasztása magasabb volna

Városi és autóúti forgalomban, nem spórolva, 6,7 kg földgáz fogyott 100 kilométeren. Gázolajból ennek költsége 6,3 literrel lenne egyenértékű, de hasonló üzemben az Euro 6-os dízel fogyasztása magasabb volna. A számítógép nagy átlagként 5,9 kg/100 kilométert számolt, ami kiváló érték, 2036 forintba kerül 100 kilométer megtételére. Ehhez benzinből 5,6, gázolajból 5,5 litert kéne ennie az autónak.

Nagyot sűrít a CNG-s győri motor

A dízeleket megszégyenítő fogyasztást részben azzal sikerült elérni, hogy a motorvezérlés kihasználja a sűrített földgáz sokkal kedvezőbb kopogástűrését. A benzin 95-102-es értékénél sokkal magasabb, 120-as oktánszámú földgázzal növelhető volt a sűrítés. A kétliteres benzines kompressziója 11,6:1 arányú, a g-troné 12,6 az 1-hez. Amikor kifogy a 19 kilogrammnyi CNG és muszáj benzinnel menni, a motorvezérlés kompenzálja a kevésbé összenyomható, a szabályozatlan öngyulladásra hajlamosabb benzin kisebb kopogástűrését. Csak tipp részemről, de a szelepnyitás mélységét variáló Valvelift-rendszer ehhez alighanem jól jön.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 44

Gázüzemben szívócső-befecskendezéses a kétliteres négyhengeres, a benzint közvetlenül az égéstérbe lövi. Teljesítménye mindig 170 lóerő 4450-6000-es percenkénti fordulatszámon, maximális forgatónyomatéka is egyformán 270 Nm/1650-4400 között

De nem minden játék és mese, a magasabb hőmérsékleten elégő és a benzinénél rosszabb kenési tulajdonságú földgáz miatt a sima benzineshez képest módosított dugattyútető, eltérő ötvözetű dugattyúgyűrűk és dugattyúk növelik a költségeket. Más a szelepülékek anyaga és keményebbek a szelepvezetők is, állítólag összesen 29 konstrukciós módosításra volt szükség a g-tron motorján.

Földgáz szélből, vízből és szén-dioxidból

Csupán az autón szereplő feliratokat látva kiadós öngólnak tűnik 80 százalékkal csökkentett szén-dioxid-emissziót harsogni az Audi A4 g-tron kapcsán. Elsőre ez a szám sem a 190 lóerős benzines 119-135 grammjához képest nem jön ki, sem a g-tron két üzemmódját összevetve, mert CO2-kibocsátása CNG-vel 102-117 g/km, benzinnel pedig 126-147 g/kilométer. A zöldebb működést ugyanis a szintetikus, szélenergiából előállított és itt részletesen bemutatott üzemanyagára érti az Audi.

Röviden az elképzelés lényege, hogy a cég északi-tengeri szélerőműveiből érkező elektromos energiával vizet bontanak. Az így keletkezett hidrogént kiegészítik a korábban kipufogott, nyersanyagként felhasználható szén-dioxiddal és metánt állítanak elő belőle. Így készül az e-gáz, amit a meglévő gázhálózatba is be lehet vezetni.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 45

Van benne erő: 8,5 mp alatt gyorsul százra a nyomatékra hangolt, 170 lóerős motorral az A4 Avant g-tron, végsebessége 210 vagy 223 km/ó, a kerékszettől függően

A 80 százalékos emissziócsökkentés nem a kipufogóban mérhető emisszióra, hanem a well-to-wheel-elvnek megfelelően az üzemanyag előállítására is vonatkozik. Az Audi ugyanis a 2017. 03.07. és 2018. május 31. között értékesített g-tron-modellek átlagos gázfogyasztásának megfelelő mennyiségben táplál vissza szintetikus földgázt az európai földgáz-ellátórendszerbe saját gyártásából.

Ezzel az értékkel az árammix összetétele, illetve az akkumulátorok előállításának energiaigénye, újrahasznosításuk hatása miatt összetett környezeti hatású elektromos autókkal és a benzint vagy gázolajat égető hibridekkel is bőven versenyképes lehet a belső égésű motoros autó, ha az autózás valós környezetszennyezésének visszaszorítását mérlegeljük.

Tapasztalataink alapján az Audi A4 g-tron kiváló autó, hatótávja kevés kompromisszumot igényel. Viselkedése szinte megkülönböztethetetlen a benzinesektől és a TDI-k kétes híre nélkül nyújt a dízelével simán versenyképes fogyasztást, sokkal kulturáltabb működéssel, csekélyebb zajjal és lényegesen kisebb környezetkárosítással. De hol lehet ezt és a többi CNG-s autót megtankolni Magyarországon? A helyzet egyelőre nem biztató, de folyamatosan javul, nemcsak a fővárosban és agglomerációjában.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 46

Taxisok Zafiráival és FIAT Multiplákkal osztottuk meg a CNG-földgázkutat

Hol vannak ma CNG-gázkutak?

Jelenleg a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) keresője összesen 12 nyilvános, gyorstöltésre alkalmas kompresszorral ellátott földgázkutat jelöl. Négy van Budapesten, három a fővárosi agglomerációban, egy-egy Kecskeméten, Keszthelyen, Nagykanizsán és Szegeden, az alábbi megoszlásban:

– Budapest III., Bécsi út – Shell/Blue Green Way
– Budapest X., Kőbányai út – MOL/FŐGÁZ-CNG
– Budapest XI., Budaörsi út 128-134. – MOL/FŐGÁZ-CNG
– Budapest XXIII., Ócsai út – Shell/Blue Green Way
– Göd, Nemeskéri-Kiss Miklós utca 108. – Eco Smart CNG
– Kecskemét, Városföld út 92. – Olajdepo
– Keszthely, Csapás út 5. – Blue Green Way
– Miskolc, Szondy György u 18. – MVK
– Nagykanizsa, Kalmár utca 5. – Blue Green Way
Nagytarcsa, Naplás út 1. – Blue Green Way
– Szeged, Pulcz utca 44. – Iris Energy Kft
– Szigetszentmiklós, Kántor utca 4-6. – Iris Energy Kft

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 47

Ez a kompresszor sűríti legalább 200 barra a tűzhelyben elégetettel megegyező földgázt

Hol lesznek CNG és LNG földgáz-töltőállomások?

Ha minden a tervek szerint alakul, 2020-ra kereken 40 nyilvános földgáz-töltőállomás szolgálja majd hazánkban a kevésbé környezetszennyező autózást. Ez a kutak számának megháromszorozását jelenti. A bejelentett fejlesztésekkel a sporadikusan elszórt kutakból legalább egy szerény kúthálózat kialakul majd, ami a földgázas autózás elterjedésének döntő lökést adhat.

A tervek szerint várhatóan kilenc földgázkút nyílik meg idén. Azt a hármat, ahol kizárólag sűrített földgázt tankolhatunk, a Blue Green Way Kft. üzemelteti. A tervezett helyszínek:
– Budapest, Könyves Kálmán körút
– Nagytétény
– Siófok

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 48

10,9 millió Ft a 190 lóerős 2,0 TDI alapára, 10,7 millió forinttól kapni 2,0 TFSI-t 190 lóerővel. A 170 lóerős CNG-s modell belépőára 11,5 millió Ft

Még 2018-ban bővülhet a magyarországi földgázas töltőállomás-hálózat hat ponttal, ahol nem csak CNG-t, hanem LNG-t, azaz a nehéz haszonjárművek és buszok üzemanyagaként szolgáló, cseppfolyósított földgázt is lehet majd tankolni. Az utóbbi üzemanyag a cikkben szereplő autóba sem tölthető, ezt elég határozottan leszögezi a gyár a kezelési kézikönyvben. A gyorsforgalmi úthálózat mentén várhatóan ebben az évben megnyitó CNG/LNG tankolására alkalmas kutakat a Pannon Fuel Kft. fogja üzemeltetni:
– M0 – Szigetszentmiklós
– M1 – Győr-Töltéstava
– M3 –  Hejőpapi
– M4 – Szolnok
– M5 – Kecskemét-Lajosmizse
– M7 – Székesfehérvár

Nyugat felé utazva könnyebben megoldható a CNG-tankolás. Csehországban mintegy 150, Ausztriában 170, Németországban 900 földgázkút működik. Talán közeledik a kor, amikor az üzemanyag adókedvezményéből fakadóan olcsó és összetétele miatt tisztán elégő földgáz itthon is teret nyer. Van pár jó példa az A4 g-tronon kívül a hazai újautó-kínálatban, köztük a FIAT 500L, az Opel Zafira és a Combo.

Bajban a dízelek, de a benzines autók is 49

Az a furcsa piros kallantyú nagyon érdekelt. Szükség esetén a parkolóféket lehet vele deaktiválni a pohártartó alatti résbe dugva

 

Mellette – Ellene
  • Nem érezni rajta, hogy épp mivel működik
  • Egyenletes nyomatékleadás
  • Halk működés
  • Jó menetteljesítmények
  • CNG híján benzinesként is használható
  • Nagyon csekély üzemanyagköltség
  • Mérsékeltebb környezetszennyezés
  • Jó hatótáv: 19 kg földgázzal és 25 liter benzinnel
  • Győri fejlesztésű motorja van
  • Haladó helyeken a biztonsági szelepes gázautók is megállhatnak a mélygarázsokban
  • 505 helyett 415 literes csomagtér
  • Bizonytalan újraeladási ár
  • Nincs belőle quattro
  • Szerény hazai kúthálózat
  • Nem rendelhető hozzá pótkerék
  • Nehezen kiautózható felár a dízelhez képest
  • Elmaradottabb helyeken tilos vele mélygarázsba leállni, hiába van tűz esetén a gázt kis adagokban kiengedő, a tartály felrobbanását megakadályozó biztonsági szelepe