Időről időre felbukkant az üzenőfalamon egy felújítás alatt álló Rába. Meglepő, hiszen a mezőgazdasági gépek témakörébe közösségi szinten sem merültem el, ezért volt furcsa, hogy a sárga óriásról készült képek mindig szembejönnek.

A magyarázat egyszerű: a megosztások, lájkok száma az egeket veri, a Rába-projektet komoly tömegek követik napi szinten, pedig olcsó mémeknek, és Tibi atya szintű poénoknak nyoma sincs. Csak a szaktudás, a szorgalmas, alapos munka süt át a fotókon és árad a bejegyzésekből. Szerencsére néha ez a specifikus műhelystílus is elég nagy számú közönség eléréséhez.

A sárga-fehér óriás látványa szinte egybeforrt a művelt magyar földekkel. Bár a konstrukció nem hazai fejlesztés, a magyar gyártás, és a rengeteg, típushoz köthető történet, személyes élmény ikonikus géppé tette. A modern vidéki folklór része a roppant erős behemót, ami bármit kihúz a sárból, és mai napig húzza az igát, töri a földet, relatíve kis pénzből.

„Csak minden fiatal traktorosnak vágya a csilli-villi zöld traktor. Jó is nem akarom bántani, de nem kell hasraesni ill. csodát várni tőle mint sokan gondolják. A Rábára da kell rá figyelni v íz, olaj legyen benne és a váltót nem szabad erőszakolni, műszak elött le kell zsirozni és megy szívvel-lélekkel a Rába! A 86-os kiadású Rába-250 es már a harmadik motorját gyűri az eltelt 25 évben, és közel 40 000 üh-át ment. Ezt melyik gép tudja?” – egy hozzászólás az agroinform.hu oldaláról.

Mitől különleges ez a felújítás?

Nagy számban dolgoznak még a földeken ilyen típusú gépek, amelyeket nyilván időről időre igénylik a törődést, ezt a munkát azonban családi motiváció mozgatta. A tulajdonos Szummer László édesapja gépét akarta újra teljes pompában látni, és visszahozni a gyerekkori évek hangulatát. Nem mellesleg a szóban forgó gép egy igen korai darab, ez volt a második legyártott  Rába-Steiger 250-es, 1979-ből. 

Magyar gyártotta, magyar hajtotta, magyar támasztotta fel 1

„Gyakorlatilag ezen a traktoron nőttem fel, mert édesapám dolgozott rajta éveken keresztül. Mindig szemmel tartottam, mi a sorsa, s amikor két éve lehetőség nyílt rá, hogy megvásároljam, akkor meg is tettem” – nyilatkozta Szummer László a zaol.hu-nak.

A gépen elvégzett munka több holmi gatyába rázásnál, teljes körű, szinte restaurálás szintű felújítás történt Szentpéterúron. Kicserélték a kardántengelyeket, új hidraulikatömlőket kapott a Rába, új kuplungművet szereltek be, az összes kerékagyba friss szimmeringek kerültek, az egyikbe pedig új csapágy is,  felújították az elektromos rendszert, sőt még a kézzel festett, eredeti embléma is a hűtőrácsra került (ami 1983-ig minden Rába esetén fehér festést kapott).

A felújítást végig részletesen dokumentáló Facebook-oldalon érdeklődve találtuk meg Kovács Lászlót, aki további részleteket árult el a Rába feltámasztásáról. 

Egyedi eset a Rába talpra állítása, vagy volt már hasonló projekt?

Mi mint a Mezőgéparchívum Facebook-oldal a mezőgazdasági gépek és a nagyüzemi gazdálkodás fejlődéstörténetével foglalkozunk az 1970-es évek elejétől az 1990-es évek közepéig.  A Rába felújítása a gép tulajdonosának, Szummer Lászlónak volt az ötlete, egy Rába-Steiger 250-ese pár éve fel lett újítva, igaz, nem ennyire aprólékosan.

Magyar gyártotta, magyar hajtotta, magyar támasztotta fel 19

Az első napok állapota, elismerésre méltó eredmény, hogy idén január végére már kész lett a gép.

Mennyi időt emésztett fel a projekt?

Munkaórát nem tudok mondani, november 21-én kezdődött a felújítás, de szinte minden nap lett csinálva valami a gépen, a legnagyobb kihívást a gép mérete jelenti, mivel minden alkatrésze nagy és nehéz, a szét- és összeszerelés volt nagy feladat ami elég sok fizikai munkát jelentett. Motorhibás volt a gép, de minden része egyben volt, a főtengelycsapágy hibája jelentette a legkomolyabb problémát,  a motor olajszivattyúnál lévő cső repedése miatt.

Magyar gyártotta, magyar hajtotta, magyar támasztotta fel 20

A kézzel festett embléma

A felújítás után mi lesz a sorsa?

Dolgozni fog a gép, de csak kíméletesen, a géphez Laci barátomat és családját elég erős érzelmi szála fűzik, Édesapja 1980 telén újonnan kapta a gépet, és 2003-ban bekövetkezett haláláig ezzel a géppel dolgozott a Pacsai Tsz.-ben. Ez volt a fő motiváció, a fő cél a közel olyan állapotú megjelenés elérése, mint amikor 1980-ban megérkezett a gép.

A pillanat, amikor életre kelt a Rába-Steiger 250-es hathengeres motorja, rengeteg elismerést, gratulációt hozott.

Meglepő volt ez a széleskörű érdeklődés?

Érdeklődésre számítottuk, de ekkorára azért nem, nagyon megtetszett az embereknek a felújítás, nem volt ritka a felújításról szóló bejegyzéseknél az 50-60 ezres nézettség 24 óra alatt, holott az oldal kedvelésének a száma alig lépi át a húszezret, és egy elég szűk érdekelődési kört vonz ez a téma.

Rába-Steiger 250

A Rába-Steiger 250 traktor a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban az amerikai Steiger cég (Cougar II típus) licence alapján gyártott négykerékhajtású, nagyteljesítményű erőgép, a Rába-Steiger 245 továbbfejlesztett változata. Motorja már levegő-visszahűtéses, és alacsonyabb a névleges fordulatszáma, a turbófeltöltő típusa is változott. Nagyobb teljesítményű indítómotort és új típusú generátort szereltek be. Levegőszűrő-betét-állapotjelző is helyet kapott.

Új visszajelző, ellenőrző és hibajelző lámpák kaptak helyet a műszerfalon, a régi kormánykereket pedig kicserélték magyar gyártmányúra. Az indítást a régi elfordítható indítókapcsoló helyett új indító-nyomógombbal oldották meg. Az új hidegindító kéziszivattyú gombbal különleges hidegindító keveréket lehet az indítás megkönnyítése végett a motor szívócsövébe fecskendezni és –5 o C környezeti hőmérséklet alatt már célszerű használni. Felszerelték a vezetőfülkét jobb oldalon fent egy szlipjelző műszerrel. A fülke új AGIS-PTUJ vezetőülést kapott, amely már a vezető testsúlyához is állítható. (mezogeparchivum.hu)

Szenzációba csomagolt álhírekkel, alávaló poénokkal, manipulatív üzenetekkel van tele a Facebook, és amikor úgy tűnt, nincs már helye másnak, jött a Rába, és tarolt. Az emberek végre értékre találtak, és értékelték azt. Pozitív, dicsérő hozzászólások hada árasztja el a Magyar Mezőgéparchívum oldalát, sok esetben olyan laikus rajongóktól, akik nem azon gondolkodnak, hogy hány ekefejet bír el a gép. Csak látták, hogy a magyar gépgyártás egy emlékezetes darabja kerülte el a roncstelepet, és a D2156 MTKL6-os turbófeltöltéses dízelmotor jellegzetes hangja újra zeng majd a határban. Ez pedig jó.