Az ország útállománya magánutakra és közutakra oszlik, utóbbiak állami vagy önkormányzati tulajdonban vannak. Ha eltekintünk a gyalázatosan pocsék állapotuktól, számos elgondolkodtató számot találunk az úthálózatunkkal kapcsolatban. Ebből emelünk ki most tízet.
1, Ha meg kellene tippelni az országos közutak (települések közötti) hosszát, ön mennyi kilométert mondana? A pontos szám 31 805 kilométer, ez a hálózat bonyolítja le az ország teljes közúti forgalmának a 75 százalékát.
2, A 31 ezer kilométernyi, települések közötti úthálózat egészen elenyésző, ha megnézzük, mennyi fut városaink és falvaink belsejében – összesen 167 407 kilométer. Ennyi a helyi közutak hossza, amin felül ugye magánutak is vannak szép számmal.
3, Természetesen Budapesten van a legnagyobb önkormányzati úthálózat (fővárosi vagy kerületi tulajdonú – a parkolás miatt sem mindegy), összesen 4816 kilométer.
4, Az országon keresztülfutó utakból 2347 kilométer az európai úthálózat része, ezeket „E” utaknak is szokás hívni.
5, A korábbi választási kampányokban rendre felmerült, hogy a leköszönő kormány mennyi autópályát épített, ez most nincs előtérben. A hazai gyorsforgalmi úthálózat (vagyis az autópályák és autóutak együttes) hossza 1 366 kilométer. Ebben nincsenek benne a csomóponti ágak, ha összeadjuk az ilyen-olyan felhajtókat, lehajtókat és egyebeket, plusz 438 kilométer jön ki.
Itt a lista Magyarország legveszélyesebb útjairól
Részletes cikkben szedtük sorba azokat az egy számjegyű főutakat, és autópályákat, amelyeken a legtöbb halálos, és személyi sérüléses baleset történik. A balesetszámokat összevetettük az utak hosszával és forgalmával, hogy pontos képen kapjunk a kérdésre: melyik hazai utak a legveszélyesebbek?
Végül összevetettük mindezt az ORFK traffipaxokra vonatkozó vezénylési tervével, és a fix sebességmérők elhelyezkedésével, hogy kiderüljön: vajon tényleg ott traffipaxoznak, ahol a legtöbb baleset van?
Itt az összeállítás – nézze meg, hogy az ön lakhelyénél melyik út a legveszélyesebb.
6, Valószínűleg kevesen vágnák rá egyből a helyes választ arra a kérdésre, hogy a területéhez képest vajon melyik megyében kanyarog a leghosszabban az országos közúthálózat. Nos, nem Pest megyében, az csak a harmadik a 100 négyzetkilométerre jutó 42,2 kilométerrel. A második Zala 45,5 kilométerrel, a legsűrűbb megye azonban Vas 46 kilométerrel 100 négyzetkilométerre.
7, Talán ezen a számon gondolkodtunk el a leginkább: az országos közutakon összesen 7 529 darab híd van.
8, A közutak és a vasúti pályák kereszteződésből sokkal kevesebb van, összesen 1793 darab, ráadásul országszerte sok vonal megszüntetésével ez a szám tovább csökkent az elmúlt évtizedben. A kereszteződésekből 1 448 darab szintbeli, amiből a Magyar Közút Zrt. szerint 63 darab biztosítás nélküli.
9, Az országos közutakon – ami ugye csak egyötöde a településeken belüli utaknak – 8 715 darab csomópont segíti a forgalom haladását.
10, A gyalogosok mozgását pedig 5 503 darab gyalogos átjáró.