Csütörtök délután egy tűzoltóautó, egészen pontosan egy magasból mentő borult fel Budapesten a Budaörsi út és a Nagyszőlős utca kereszteződésében. A Volvo típusú tűzoltó pont egy mellette haladó Toyota Hiace kisbuszra dőlt, aminek a sofőrje nem élte túl a szerencsétlen balesetet.

A baleset körülményeiről túlságosan részletes, hivatalos közleményt egyelőre nem adott ki sem a Katasztrófavédelem, sem a BRFK, sem pedig a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság, így nem lehet tudni, hogy ki hibázott.

A Lánglovagok.hu-n az alábbi olvasható:

„Vonulás közben felborult egy emelőkosaras tűzoltóautó csütörtökön délután a főváros XI. kerületében. A XI. kerületi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság magasból mentője megkülönböztető hang- és fényjelzéssel tűzeset miatt a Mennyecske utcai iskolához tartott. A Nagyszőlős utcában haladó Volvo FL10 Bronto-Skylift F42 HDT a Budaörsi útra érkezve, az S-kanyarból kijövet borult a jobb oldalára. A magasból mentő egy Toyota Hiace furgonra borult, melynek volánjánál ülő férfi a helyszínen életét vesztette.”

Ez alapján tehát előfordulhat, hogy az emelőkaros tűzoltó vezetője nem jól választotta meg a sebességet és felbillent az S kanyarban. Ezzel kapcsolatban megkerestük a tököli reptér Vezetéstechnikai Képzési Központját vezető Székely Gyulát – ahol nemcsak autósoknak, de kimondottan tűzoltóvezetők részére is tartanak (egyénileg) oktatást -, hogy meséljen kicsit általánosságban  arról, mennyiben más egy többtonnás speciális járművel közlekedni, mint hétköznapi gépkocsival.

A beszélgetést név nélkül vállalók közül többen panaszkodnak a képzés hiányára vagy az elégtelen képzésre, de ugyanez olvasható ki a Lánglovagok Facebook-oldalán lévő bejegyzés kommentjeiből. Csakúgy, mint a teherfuvarozásban, ebben a szegmensben is sok a fiatal, tapasztalatlan sofőr, akiknek nagy szükségük lenne a rendszeres tréningre. Hiszen egy 20-30 tonnás jármű vezetése komoly felkészültséget igényel, nem elég, ha valaki megszerezte a teherautó jogosítványt és a pályaalkalmassági vizsgát.

Lentebb látható egy videó, amelyből kiderül, hogy nagyjából hogyan néz ki egy vezetéstechnikai tréning a tűzoltóknak, házon belül. Mert mint megtudtuk, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak 2012 óta saját vezetéstechnikai pályája van, itt képzik a sofőröket, csak nagyon ritkán vesznek igénybe külsős pályákat és oktatókat, mint amilyen Székely Gyula is.

A baleset utáni felvételek

A tragikus baleset után a helyszínelést péntek hajnalban fejezték be a rendőrök, ekkor szűnt meg az útlezárás és ismét zavartalanul haladhat a forgalom. Persze azt egyelőre nem tudni biztosan, hogy mi okozta a balesetet, amint részletes közleményt kiadnak a hivatalos szervek, frissítjük a cikket.

Milyen is a felborult tűzoltóautó?

Volvo FL10 Bronto-Skylift F42 HDT

A Volvo magasból mentőt hathengeres, 10 ezer köbcentis motor mozgatja, amelynek teljesítménye 280 lóerő. Lassításáról légfék gondoskodik és persze ABS-szel is fel van szerelve. Össztömege 26 tonna. Teljes szélességű letalpalás 4 támlábbal, a kosár maximális magasságába emelése és a forgóasztal teljes körülfordítása 100 másodperc alatt történik meg. 12,5 m/s maximális szélsebesség mellett alkalmazható.

Megelőzhető lett volna a budapesti, tragikus tűzoltóbaleset? 1