Számos összeállítás kering a világ legolcsóbb autóiról, ám az első helyezettet leszámítva nincs két teljesen egyforma top 10-es lista. Abban egyeznek meg csupán az ilyen-olyan cikkek, hogy két ázsiai ország termékei és árcédulái dominálnak bennük.
Európa közepén ülve a számítógép előtt, vagy éppen telefonon olvasva e cikket talán kevésbé lenne érdekes kizárólag az indiai és a kínai piac olcsóságait böngészni, induljunk el ezúttal Amerikából, majd Magyarországon keresztül érkezzünk meg az említett szuperáras ázsiai országokba.
Az Egyesült Államok, kis hazánk, és a hatalmas Kína/India páros legolcsóbb autóinak összevetése talán többet nyújt egy sima top10-nél, egyúttal megmutatja: ezen a három kontinensen mi az újautó-piac legalja.
Amerika: koreai és japán szedánok – 3,2-3,7 MILLIÓ FORINTTÓL
Nissan Versa 12 110 dollártól, és Kia a Rio Sedan 13 090 dollártól a két legolcsóbb autó jelenleg az Egyesült Államokban. Előbbi számunkra ismeretlen, utóbbinak ötajtós változatát (amiért kint 300 dollárral többet kérnek) szeretjük, remek adottságú, pofás kisautó, ráadásul a közismert 7 éves garancia használtan is valamivel magasabban tartja majd az árát.
Ránézésre az árbajnok Versa „subcompact” karosszériája nem tűnik annyira harmonikusnak, mint a Rióé. Rövidke orrában 1,6-os szívó benzines motor dolgozik 109 lóerős csúcsteljesítményre beállítva. Sajnos nem volt szerencsém ülni benne, ám a fotók és a leírások alapján a hivatalosan ötszemélyes autóban négy normál magasságú felnőtt tisztességesen elfér. Azért ha jó sorsa oda vet valakit, a Mother Road közel 4000 kilométerének végig autózására ne ezt bérelje, bármennyire is kecsegtető lesz a napi díja.
A top 5-ben három, mifelénk is ismerős ötajtós kiskocsi következik 14-15 000 ezer dolláros árcédulákkal: a Chevrolet Spark, a Mitsubishi Mirage és az Európában is óriási kedvenc Ford Fiesta.
Közép-Európa: Dacia és Lada – 2 MILLIÓ FORINTTÓL
Habár az unió legszegényebb államai között van Magyarország, Európa egészét nézve – Albániától Norvégiáig – nagyjából középen állunk anyagilag, itt és most bocsássa meg az olvasó, hogy nem dobálózom friss-ropogós GDP-adatokkal. A lényeg, hogy a legolcsóbb magyarországi új autók, és áraik megfelelőnek tűnnek a tőlünk távol-nyugati, és távol-keleti árcédulákkal való összehasonlításra.
2 000 000, azaz kettőmillió forint a bűvös határ minálunk, ami alá két márka tudta beszuszakolni egy-egy alapmodelljét. Autós újságot olvasóknak nem kell regényhosszú bemutatást írni a Dacia Loganról, az amerikai árbajnokoknál tágasabb, levetett francia alapokból építkező román személyautó Acces kivitele kíván némi kompromisszumot. Nem is a 999 köbcentis, háromhengeres motorocska 73 lóerejére gondolok, bár több nyilván nagyobb biztonságot adna, hanem számos – ma már azért – elvárható dologra.
Ebben a kétmilliós változatban ugyanis nincs központi zár és elektromos ablakemelő (csak a 2,3 milliós Ambiance változattól) és természetesen a klíma is hiányzik (az pediglen a 2,5 milliós Arctictól elérhető.)
Cseppet jobban felszerelt, valamennyivel erősebb a kétmilliós Lada Granta. Orrában négyhengeres, szintén 1,6-os, de 86 lóerős szívó benzines mozgatja az extrák – és egyebek – hiányában szerény tömegű kasztnit. A Standard változatban klíma nincs (2,55 milliótól a Norma felszereltség része), viszont parányi elektromos motorok mozgatják az ablakokat. Sőt, a kasztni színére fújt lökhárító is alap, bizony.
Nos hát akkor Lada vagy Dacia? Rengeteg tesztet írtunk már mindkét márka termékeiről itt és itt, sőt, össze is hasonlítottuk őket, van hová nyúlni, ha beüt a nagy kérdés.
Kína és India: aprócska, fapados ötajtósok – FÉLMILLIÓ FORINTTÓL
Lehet persze ironizálni a legolcsóbb magyarországi autók felszereltségén, csóválni a fejünket a kasztnijukon, kocogtatni a műszerfalak műanyagját, de ezeket az autókat legalább nem fújja bele az első közepes erejű szél az út menti árokba. Ezzel finoman utalnék a most következő járművek menetbiztonságára, utasvédelmére, egyebekre.
Íme a világ jelenlegi legolcsóbb autói: Geely MR 5500 dollártól, Maruti Suzuki 800 (Alto) 5000 dollártól, Cherry QQ3 4800 dollártól, Bajaj RE60 3000 dollártól, és az örök bajnok, a Tata konszern leghíresebb autója, a Nano 2000 dollártól.
Leírom forintra átszámolva is a kínai és indiai négykerekűek árait: 1,5 millió forint, 1,32 millió, 1,27 millió, 800 ezer és 530 ezer forint.
Girish Wagh, Pierre Castinel, Justin Norek – itt az ideje rögzíteni a három főtervező nevét, akiknek immár egy évtizede köszönheti a világ a Nanót. A 3,1 méter „hosszú”, 1,5 méter „széles”, 624 köbcentis, kéthengeres motorral mozgatott minit indiai tömegek motorról átültetésére szánták, ám eleinte akadozott az atombomba, az első két évben milliós darabszám helyett alig bő százezer kelt el belőle. 2009-ben jött máris a tuning: 35-ről 38 lóerőre emelték a teljesítményét, javítottak a hangszigetelésén, jobb fékeket kapott, és több színt.
Belül is.
Azóta stabilizálta a helyét Indiában is, az európai újságírók cikkeiben is. Egyelőre nem úgy néz ki, hogy a kínai Geely vagy a Cherry bármilyen terméke veszélyeztetné az első helyét.