Fényes évek járnak a szorgos nepperekre, szárnyal a használtautós import, a rutintalan magánszemélyek közül is egyre többen vágnak neki Nyugat-Európának a tuti vétel reményében. 2015-ben 122.620 darab kint levetett személyautót hoztak be a profik és a kalandvágyók, 2016-ban 142.003-at, tavaly pedig már 155.414-nél állt meg a számláló, ami rekord. Három év alatt ez 26,7 százalékos emelkedés.
Eleinte a vágyakat megfizethető (azaz öregecske, többnyire sajnos leharcolt) BMW-k tömegeivel próbálták kielégíteni, a toplistákat a 3-as széria húzta, majd az álmok világából a racionalitás felé mozdultak honfitársaink: tavaly Opel Astrából ömlött a legtöbb az országba.
Az adott évi első 10-10 modell sorrendjét rendre megírtuk, ám kíváncsiak lettünk: a körülöttünk lévő méretes hullám milyen autókat emelt tartósan a legmagasabbra? Magyarán, nagyobb időtáv statisztikáit elemezve vajon mely márkák és modellek behozatala emelkedett meg a legjobban, az átlagos növekedésből is kilógva? Mi felé fordultak mostanában leginkább a magyar vevők?
Három év adatait, és a korábbiaknál hosszabb számsorokat vizsgáltunk a választ keresve, a márkáknál az első 30, a modelleknél az első 20 adatait kaptuk meg a Datahouse-tól, majd böngésztük át. Ezek így még kellően vaskos számok, azzal nyilván nem érdemes foglalkozni, hogy X autóból 20 darab jött be egy évben, majd 40 a következőben, ez aztán micsoda emelkedés.
Milyen márkákra cuppantak rá nagy lendülettel a vevők?
Egyértelmű dobogót hirdetnek a számok, három dél-koreai* márka alázta a mezőnyt.
- A Chevrolet-k behozatala 139,5 százalékkal emelkedett a 2015-ös 516 darabról a 2017-es 1236 darabra.
- Kiából 133,9 százalékkal több érkezett, 1159 behozott autó emelkedett 2711-re.
- Hyunadi-ból 127 százalékkal emelkedett az import, 1606 darabról 3646-ra.
*Aki lát a magyar utakon aranyozott csokornyakkendős logót, annak nem kell különösebben magyarázni, hogy az amúgy amerikai márkát miért nevezzük ebben az összefüggésben dél-koreainak. A legnagyobbrészt 10-15 év közötti életkorban behozott Chevy-emblémás kocsik az adatok alapján elsősorban 2005 és 2009 közötti Aveók, másodsorban 2009 és 2013 között gyártott Cruze-ok, és közel sem Camarók, valamint egyéb amerikai V8-asok finomságok.
Hogy mi magyarázza a Chevrolet első helyét, arra kézenfekvő magyarázatnak tűnik az ár. Ez a két modell újonnan is versenyképes volt kategóriájában, használtan pedig érezhetően olcsóbbak riválisaiknál, főleg a márka Európából történt kivonulása után roggyantak egyet az áraik. Az említett modelleknél fiatalabb és drágább Chevrolet-kért is kevesebbet kérnek manapság, mint mondjuk az egyéb (egykori) GM-logós ikertestvéreikért. Az ötévesen behozott Trax szabadidő-autók legtöbbet futott példányai már simán megállnak 3 millió forint alatt a forgalomba helyezéssel együtt, míg a de facto tök ugyanaz Mokkák azonos évjáratú, azaz 2013-as példányai nagy átlagban 10-15 százalékkal drágábbak.
A számok szerint hasítanak az igazi dél-koreai márkák is, a használtan behozott Kia és a Hyundai darabszámainak 130 százalék körüli emelkedése messze ellépett a top 10 középmezőnyétől is, pláne az utánuk következőktől. Íme, a további sorrend:
4. Dacia, 86,8 százalékkal emelkedett az import, 395 darabról 738-ra 2015 és 2017 között.
5. A Toyoták behozatala 82,4 százalékkal növekedett, 5065 darabról 9239-ra.
6. Három év alatt a Honda 66,6 százalékos pluszt mutat, 3080 forgalomba helyezés emelkedett 5131-re.
7. Skoda, 65,4 százalékos emelkedéssel 1717 autóból 2840 lett.
8. Egyetlen prémiummárkaként a Lexus importja nőtt sokat, 50,9 százalékot, 397 darab behozott autó vs. 599.
9. A Nissan számai 49,2 százalékot nőttek, a 2015-ös 1864 személyautóval szemben tavaly már 2782-re került magyar rendszám.
10. Évtizedekkel ezelőtt nagy kedvenc volt újonnan, használtan most újra szeretik sokan: 47,8 százalékot emelkedett a Mitsubishik importja, 1648 darab emelkedett három év alatt 2436-ra.
Érdekes, hogy az alapvetően németmárka-rajongónak elkönyvelt Magyarországon a hatalmas import-boom közepette nem az amúgy népszerű, és a behozatali lista élmezőnyében álló, különösebben drágának sem mondható márkák (Ford, VW) importja emelkedett meg jelentősen, a top 10-ben mindössze egyetlen „félig német”, a Skoda szerepel.
Pörög a használtan is kiváló ár/érték arányú Daciák importja, a Toyota nyomulására pedig pár sorral lejjebb adunk magyarázatot, a modellek vizsgálatakor. Előtte azonban emeljük ki a nagy vesztest.
Ki bukott?
A használtan behozott autók márkáinak 30-as listáján 27 cégnek emelkedett az elmúlt három évben az importja, mindössze három név mellett látunk mínuszt, ebből pedig egy márka top 10-es. Az pediglen éppen a BMW, amelynek 3-as szériája nem is olyan régen még legelső volt a modellek között, ám már a 2017-es számok a márka használt autói iránti megtört keresletet mutatták. Tavaly egyaránt csökkent a 3-asok és az 5-ösök iránti igény.
Az elmúlt három év alatt összesen 2,6 százalékkal csökkent a használt BMW-k behozatala, 10.776-ról 10.492-re, ami minimális mérséklődés, ráadásul továbbra is magas a darabszám, ám eközben a közvetlen német riválisai mégiscsak emelkedtek. A Mercedesek importja 6,8 százalékkal nőtt, az Audiké 6 százalékkal. E három márka egyébként az összesített lista 4-5-6. helyét foglalja el, szorosan egymás mögött. Mindből 10 ezer körül jött be tavaly, azaz kedveltek, de fokozatosan teret veszít mindhárom.
Miközben az olcsóbb márkák iránti kereslet jelentősen növekedett, ez a pár szám világosan mutatja, hogy csökkent a kint eladásra kínált használt prémiumautók iránti igény idehaza. Kivéve a Lexust, amely ugye az egyik legdurvább növekedést produkálta.
Mely modellek iránt nőtt rohamosan az igény?
Három személyautó behozatalának növekedési mértéke kimagaslik a mezőnyből, ebből az első kettő – nagyrészt hibrid hajtású – Toyota, ezeket egy már nem gyártott, kisméretű Opel egyterű követi.
- Egészen komoly mértékben emelkedik a Toyota Priusok iránti igény, a 2015-ben behozott 607 darab autóval abban az évben még a modellek között 40-ik helyen álló hibrid importja három év alatt 288 százalékkal növekedett, tavaly már 1747 egykor külföldi autóra került magyar rendszám. 2018 első negyedévében már 20-ik a minden márka minden modelljét soroló (nem elírás, közel ezer tagot számláló) listán a Prius.
- A Toyota totális sikerét jelzi, hogy övé a második hely is, az Aurisok importja 330 darabról 807-re emelkedett, ami 255 százalékos emelkedés. A behozott autók közel fele hibrid, ezek importjának növekedése még nagyobb mértékű, 268 százalékos volt.
- Látványosan megnövekedett az igény a tavaly leállított gyártású Opel Meriva régebbi példányai iránt, három év alatt 995-ről 2027-re emelkedett az egy év alatt behozott kis egyterűek száma, ami 203 százalékos emelkedés.
- Hogy mennyire kilóg a mezőnyből az első három, azt az ismutatja, hogy a sorban következő autó iránti igény emelkedése már csak 58 százalékos volt 2015 és 2017 között. Ráadásul a negyedik helyre egy igazi kakukktojás jött be, a Honda Civic: 1162 darabról 1832-re nőtt az importja.
- Miközben négy-öt-hat évvel ezelőtt az A-osztályos Mercedesek iránt növekedett legnagyobb mértékben a prémium-logós autók közül a behozatal, az elmúlt esztendőkben átvette helyét az Audi A3. 1349 darab egy évben behozott autóról 1964-re ment fel a szám.
- Újabb Opel, a 2017-es év legnépszerűbbjének első helyéhez kellett a 39 százalékos növekedés, amit három év alatt produkált. 4149 darab vs. 5768 darab.
Ezzel itt és most megszakítjuk a kiemelkedő növekedést mutató modellek listáját, mivel innentől számos olyan autó sorakozik egymás sarkában, amelyeknek 30-35 százalékkal bővült ugyan az importja 2015 és 2017 között, ám ezek már nem lógnak ki a mezőnyből.
Kis különbségekkel a Ford Focus, a Mazda6, az Opel Corsa és az Opel Zafira fért még be a top 10-be, ahogy említettük, mind átlag feletti növekedést produkáltak.
Három Opel és két Toyota tanyázik az élmezőnyben, egyértelműen e két márka modelljei húzzák mostanában a legjobban a használtautó-behozatalt Magyarországra.