Most két bekezdés fog következni arról, mi is az az ÉKKE meg a Traffix.hu – aki tudja, ugorgyon!

Szóval a háttérsztori: mi, a Vezess.hu újságírói hat éve alapítottuk meg az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületet, azzal a céllal, hogy a kint felejtett vagy csak túl szigorú korlátozó táblák, hibásan vagy veszélyesen szabályozott közlekedési gócpontok és úgy egyáltalán, a magyar közúti közlekedés-szabályozás összes nyavalyája ügyében hivatalosan tudjunk eljárni a hatóságok, útkezelők felé. Akkor úgy gondoltuk, és úgy gondoljuk ma is, hogy újságíróként elsődleges feladatunk a tájékoztatás, és nem tisztünk folyamatosan pattogni, ha valami nem tetszik. Magyar állampolgárok alapította civil szervezetként viszont nagyon is van jogalapunk hisztizni, ha úgy látjuk, nem a mi érdekeinket képviselő módon szervezi, alakítja, szabályozza a közlekedést az Állam.

Tevékenységünk optimális esetben a következő: ha észreveszünk egy úgynevezett „anomáliát”, optimálistól-normálistól eltérő szabályozást a közlekedésben, vagy ha ilyenről jelzést, bejelentést kapunk, akkor riasztjuk az adott útért felelős üzembentartót és addig verjük félre a harangot, amíg vagy nagyon kielégítően meg nem magyarázza nekünk valaki, hogy miért kell vagy épp miért nem kell oda az a bizonyos tábla, korlát, jelzés, bármi, vagy, ha történetesen nekünk van igazunk, nem változtatja meg úgy a helyszíni szabályozást, akinek erre lehetősége van,  hogy a közlekedés gyorsabban, és/vagy, ami még fontosabb, biztonságosabban mehessen tovább az érintet helyszínen. Az egyesület nemrég új szponzorunk, a Renault – áldassék a neve! – jóvoltából új ügyviteli és bejelentő felületet készített, ez a http://traffix.hu url-en érhető el!

40-esből 70-es

Amióta elindult az új bejelentő felület (traffix.hu), az első (majdnem) igazi sikersztorink egy több szempontból problémás 40-es táblapár felszámolása. Egymástól függetlenül két autós is jelezte, hogy Perbál község (Pest megye) határában pont egy sebességmérő VÉDA-kapu előtt helyeztek el mindkét irányból 40-es táblát az útkezelők. Azt pedig már mi vettük észre a helyszín bejárásakor, hogy a túl szigorú és már 55 km/h gyorshajtásnál 30 ezres bírsággal fenyegető korlátozás mellett egy olyan extra veszélyforrás is van, amelyet viszont nem vett észre senki. A láthatóan nemrég leaszfaltozott, a külterületi főútba torkolló kis utca végéről ugyanis hiányzik az Elsőbbségadás kötelező tábla, így ez a kereszteződés jobbkezes. A helyszínen egy videót készítettem néhány hete:

Büszkén jelentjük: az indokolatlan 40-es táblákat a Magyar Közút eltávolította! Ugyanakkor szomorúan láttuk, hogy a macisajt még mindig hiányzik a kereszteződésből – ennek mielőbbi kihelyeztetésén még dolgozunk!

Megvalósult a közmondásos abszurditás

Már csak egy Megállni tilos kéne, hogy végképp mattot kapjon, aki ide behajt: Debrecenben sikerült megalkotni az egyirányú zsákutcát:

Sikersztori: 70-esre cserélték az idegesítő 40-es táblát egy traffipax alatt! 1

Vajon egy autóbontó van az utca végén?

Ahogy bejelentőnk, Csabi írta: „Mindig megállok a Stop táblánál, de itt a szokásosnál is kicsit tovább hezitáltam… Mindenütt ezt a kombinációt alkalmaznám, hatásos!”

A problémát jeleztük a debreceni önkormányzatnak, várjuk a visszajelzést!

Buszsáv, ami nem buszsáv

Érdekes ex lex helyzetet azonosított az ország egyik, ha-nem-a legforgalmasabb útján egy másik bejelentőnk. Az M1-M7 bevezetőjén az útkezelő valamiért úgy teremtett buszsávot a leállósávból, hogy nem Buszsáv táblát és felfestést rakott ki, hanem egy kék táblán Behajtani tilos – kivéve Volán és BKV táblával jelezte, hogy kik hajthatnak rá a szélső, amúgy nem is forgalmi sávra:

Sikersztori: 70-esre cserélték az idegesítő 40-es táblát egy traffipax alatt! 2

A Google térképén ügyesen kitakarták a részleteket, de

Sikersztori: 70-esre cserélték az idegesítő 40-es táblát egy traffipax alatt! 3

azért látható, miről is van szó

A megoldás kétségkívül tükrözi a magyaros fineszt, de azért több szempontból is problémás – mi a helyzet azokkal a buszjáratokkal, amelyeket nem a Volán, hanem egy kiszervezett vállalkozás üzemeltet? És mi van a motorosokkal? Ők dugóban nem mehetnek ki ide, hanem a sorok között kell billegniük? Miért? Hát nem lenne jó egy rendes, hagyományos buszsáv itt a leállósáv helyén? A problémát bejelentettük az útkezelőnek és naplózzuk az üggyel kapcsolatos eseményeket a Traffixon.

Zavar? Jelentsd be!

Neked is bántja a szemed valami fura értelmetlenség, hiba a közlekedésben? Netán ismersz olyan veszélyes helyet, ahol könnyen, gyorsan biztonságosabbá lehetne tenni a közlekedést, csak még nem jött rá senki, hogyan? Jelezd nekünk – várjuk bejelentésed a traffix.hu-n!