Egyre többen használják Magyarországon az autómegosztáson alapuló utazást, többek között én is, rendszeresen. Annyira pörög ez a szolgáltatás, hogy az Oszkár telekocsi webes felületén több millió hirdetésből válogathatunk.
Most azoknak segítünk eligazodni a közösségi autózás többsávos sztrádáján, akik még nem ismerik a telekocsizást, de sokat utaznak autóval egyedül, vagy egyéb drágább utazási formával, és spórolni szeretnének. Van néhány tippünk, hogy mire kell figyelni, ha telekocsiba ülsz, vagy megengednéd, hogy idegen utasok pattanjanak be melléd.
A legfontosabb: spórolni akarok!
Ha utasként szeretnél telekocsizni, például Debrecenből Budapestre, 2800 forintnál egészen biztos, hogy nem fog többet kérni tőled a sofőr, induljon a nap bármely szakában, de ha szerencséd van, akár 2500-ért is találsz helyet, csak időben kell foglalni, mert az olcsóbbak értelemszerűen hamarabb elfogynak. Szóval oda-vissza durván 5000 forintból meg is van a 460 kilométeres út. Tényleg, ez nem vicc, nincs benne semmilyen apró betűs rész, utólag fizetendő szervizdíj vagy bármilyen trükközés. Ezt az összeget kicsengeted a sofőr kezébe, és viszontlátásra. Ja, egyre több sofőrnél elérhető az online bankkártyás fizetés, ha ahhoz van kedved, sőt találkoztam már olyannal is, akinél kártyás terminál volt és úgy fizettem (persze ő már vállalkozás szinten űzi a telekocsizást, de ebbe most ne menjünk bele).
Ugyanezért az útért gyorsvonattal minimum 3900 forintot fizetsz ki a MÁV-nak egy irányba, IC-vel pedig legalább 4600-at (oda-vissza 7800 és 9200), amiben simán benne van egy brutális késés, ha peched van, akkor egy nem működő klíma és a baromi hosszú menetidő. Mi a helyzet a buszokkal? Ha Volán járattal szeretnéd megtenni a Debrecen-Budapest távot, azért 3950 forintot fogsz fizetni, plusz a távolsági kiegészítő jegy díja, ami 355 Ft. Ez összesen 4305 forint, oda-vissza 8610. Nem kérdés tehát, hogy ilyen távon megéri-e oszkározni, ha egyébként csak teljes áron vehetsz menetjegyet, legyen az busz vagy vonat.
Nézzünk egy rövidebb távot is, mondjuk Kecskemét-Budapest. A telekocsisok ezt az utat 1100 forintért mérik, a MÁV legolcsóbb jegye erre a szakaszra 1860 forint (az IC 2555 ft), a Volánnál pedig ez a távolság 2010 forintba kerül.
Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy utasként igazodnod kell az autós indulási időpontjához, ami néha rugalmas ugyan, lehet beszélni a sofőrökkel, de van, aki kőkeményen ragaszkodik az indulás előre megadott időpontjához. Frekventált útvonalaknál ez nem probléma, mert óránként, pénteken és vasárnap van, hogy fél óránként indulnak autók egész nap.
Autósként is spórolnál?
Ha sofőrként regisztrálsz, és a példánál maradva, rendszeresen utazol Debrecen és a főváros között, akkor már azzal is előrébb vagy, ha csak egyetlen utas ül be hozzád, hiszen annyival is kevesebb lesz az útiköltséged. De ha tele az autód emberekkel, akkor biztos, hogy neked már nem kerül pénzbe az út. De számoljunk kicsit: 230 kilométer, 7 literes fogyasztással, 395 forintos üzemanyaggal, 10 napos autópálya-matricával egészen pontosan 9335 forintba kerül. Ha rajtad kívül 4 utasod van, és mindegyiküktől kérsz 2500 forintot, abból pont kijön az útiköltség.
Hogyan regisztrálhatok?
Mi sem egyszerűbb! Csupán el kell látogatnod az Oszkár honlapjára, aztán a regisztrációra kattintani, ami teljesen ingyenes. Megadsz néhány személyes adatot, aztán már meg is hirdetheted az autódat és hogy hány embert tudsz magaddal vinni a következő utadon. Ha pedig utasként használnád, több mint 2 millió hirdetésből válogathatsz.
Tényleg nagyon egyértelmű minden, felesleges lenne tovább magyarázni.
Mi van ha hülye a sofőr és/vagy az utas?
Sokszor kérdőre vonom az ismerősöket, akik még soha nem telekocsiztak, hogy miért nem használják, és a legtöbbször azt a választ kapom, hogy ők ugyan be nem ülnek idegenek mellé, és amiért stopposokat sem vesznek fel, azért nem utaztatnak ismeretleneket sem. Ezt most akkor gyorsan tegyük tisztába, mert ez azért nem pont úgy működik, mintha stoppolnánk vagy stopposokat vennénk fel.
Az Oszkáron komoly értékelőrendszer működik, ahol mind az utast, mind a sofőröket azonnal lehet értékelni, amint vége az útnak. Több szempont alapján adhatjuk le az értékelésünket és szöveges rubrika is van, ahol egészen részletesen kifejthetjük véleményünket az útról. Nagyon egyszerű a dolog, ha olyan sofőrt látsz, akinek sok a negatív értékelése, ott nem foglalsz helyet, ezeket az autósokat (vagy utasokat) egyébként hamar kilöki a rendszer. Ha pedig azt látod, hogy egy sofőrnek már több tucat, vagy több száz pozitív visszaigazolása van, nála az esetek 99 százalékban minden rendben lesz. Ha az utasnak van sok negatív visszajelzése, akkor a sofőr dönthet úgy, hogy mégsem viszi el.
Egy jó tanács, ha attól félsz, hogy esetleg elalszik a sofőr: tartsd szóval, beszélgessetek, annál nincs jobb a vezetés közben érkező álmosság ellen. De a beszélgetés arra is jó, hogy új embereket ismerj meg és kapcsolatokat építs. A Vezess egyik új munkatársát is így ismertem meg, aki használt autókkal foglalkozik és azóta szakértőként tevékenykedik nálunk.
Amit egyelőre nehéz kikerülni
A rendszer egyik gyenge pontja az, ha egy sok pozitív visszajelzéssel rendelkező utas nem saját magának foglal, hanem egy ismerősének és erről nem szól a sofőrnek, aki csak akkor szembesül a dologgal, amikor felveszi az utast. Futottam már bele nagyon kellemetlen szituációkba, ilyen volt például, amikor egy félrészeg férfi szállt be mellém (utas voltam) és egész úton terrorizált mindenkit a hülyeségével, és azt akarta, hogy az összes benzinkúton álljunk meg sört venni. Én már mondtam a sofőrnek, hogy állj meg, bemegy a boltba és otthagyjuk, de ő nem akart még több balhét.
Az ilyen persze elég ritka, mert általában azok is teljesen normális emberek, akik helyett más foglal. Jellemzően nagymamák és idősebb anyukák szoktak így utazni, akik nincsenek jóban az okostelefonnal, számítógéppel. A másik dolog, amit nem lenne rossz kiszűrni, hogy elégtelen műszaki állapottal rendelkező autóval ne lehessen sofőrként regisztrálni. Külföldi telekocsis felületeken már van olyan, hogy az autó műszaki állapotára vonatkozóan is kérnek be adatokat, ami nagyon jó dolog, még megbízhatóbbá teszi az egész rendszert.
Mit vihetek magammal?
Sofőrként ugye egyértelmű, hogy azt viszel magaddal, amit csak szeretnél, de ha utasként foglalsz helyet, mindig nézd meg az autós leírását, amiben pontosan kiköti, hogy mennyi és mekkora csomag fér el nála. Ne akkor érjen mindkettőtöket meglepetés, amikor találkozok az előre megbeszélt felvevőponton. Ami fontos, hogy rengeteg sofőr vállalja a kisállatok szállítását, szóval akkor sincs gond, ha kutyával, macskával, tengerimalaccal, pitonnal szeretnél utazni (persze a megfelelő biztonsági előírásokat betartva).
És azt se felejtsük el, hogy a telekocsizással rengeteg károsanyag-kibocsátástól óvjuk meg bolygónkat, hiszen ha négyen, öten egy irányba tartunk, miért menjünk külön autóval?
Van még kérdés? Jöhet kommentben!