Egy autó motorjában az elvégzett munka java része hőveszteség formájában pazarolódik el. Miért ne fognánk munkára a fűtésen felül? Ahol a hő, ott az esély a főzésre, a kitűnő eredményhez pedig vörösen izzó kipufogóleömlőre sincs szükség.

Párolás, hideg-meleg füstölés, szuvidolás: mind relatíve alacsony hőfokon történik, manapság az ínyenc fogásoknak elég 60-100 Celsius fok hőmérséklet, no meg rengeteg idő.  Ilyen értékeket pedig bőven mérhetünk egy autó motorterében, csakhogy a modern típusok javarészt zsúfolt orra nem ad lehetőséget arra, hogy „sütőként” is hasznosítsuk.

Az inspirációt Amerika adta

Ezért ezt a régóta dédelgetett autós-gasztronómiai ötletet mindig a fiók aljára süllyesztettük, pedig rengeteg sikeres példa biztatott a kísérletre.

Legfőbb inspirációt a Mítoszrombolók adtak, akik egy teljes hálaadás napi menüt készítettek el, klasszikus amerikai tepsiben V8-as motorral.

Egy ilyen óriási Cadillac garzonlakással felérő orra helyett mi a Suzuki SX4 S-Cross motorterét választottuk. Egyrészt ez volt kéznél, másrészt a kompakt háromhengeres Boosterjet motor mellett rengeteg tér marad, a turbó feletti hővédő pajzs szinte tálcán kínálta a lehetőséget egy könnyed halétel elkészítésére.

Szakácskönyv motorteres főzéshez? Igen, létezik!

Hol máshol írnának ilyen speciális szakácskönyvet, mint a végtelen utak és hatalmas autók Mekkájában, az Egyesült Államokban. Az 1989-ben megjelent, 2008-ban átdolgozott Manifold Destiny című kötet egyedi, humoros stílusának köszönhetően mára kultikus státuszt ért el. Az eredeti ár akár tízszeresét is hajlandóak kifizetni érte a témára rákattant gasztro- vagy épp autórajongók.

Motortérben főztünk halat, sőt meg is ettük! 1

Halak egy Suzuki orrában

Mivel szakácskönyvvel nem rendelkeztünk, így maradt az improvizáció. Előzetes méréseink alapján a terület huzamosabb használat után elérte a 90-100 fok körüli hőmérsékletet, menet közben, a terhelés alatt álló turbófeltöltőtől pedig még  többet is reméltünk.

Motortérben főztünk halat, sőt meg is ettük! 2

A pisztrángokat frissen szereztük be Visegrádról, a tálcán pedig borsóval, hagymával, bébirépával zöldfűszerekkel megterített ágyra kerültek, sonkával, aszalt paradicsommal, olívaolajjal, kevés fehér borral felöntve. Az elkészítés körülbelül 2,5 órányi autózást jelentett, a turbót munkára fogva, Kékestető irányába. A forradalmi kísérletről videót is készítettünk, családdal, kutyával (nyugalom, a végén ő is jól lakott).

A Suzuki derekasan helytállt, még ez a forszírozott hegyi menet sem hozott magas fogyasztást, sőt a halakat sem darálta be az esti megérkezésig.  Ennek roppant örültünk, hisz meglehetősen éhesen értünk haza, a vacsora pedig valódi meglepetést hozott. Finom volt!

Motortérben főztünk halat, sőt meg is ettük! 30