Nekünk megadatik átélni az autóipar talán legizgalmasabb időszakát, amikor az emissziócsökkentés reményében másik irányba indul az iparág és idővel megtörik a belső égésű, benzines, gázüzemű vagy dízelmotorok hegemóniája.
Öt-nyolc évvel ezelőtt kezdtek kirajzani a modern kori elektromos autók, amelyek akár újonnan, akár használtan, de egyre több embert gondolkodtatnak el, hogy érdemes lehet-e váltani. Ezúttal a benzines Renault Cliót és az elektromos hajtású Zoét illetve a Volkswagen Golf elektromos verzióját hasonlítjuk össze szervizszempontból dízel és benzines testvéreivel, hogy a várható karbantartási költségekkel segítsünk választani új autót kereső olvasóinknak.
Nyolc év/200 000 kilométeres használatra kértük el a benzines (Otto-motorú) és az elektromos autó részletes karbantartási költségeit, illetve a Golfnál a dízelét is. A kisautóknál nincs mérvadó ügyféligény dízelmotorra, ezért a Clio 75 és 90 lóerős 1,5 dCi-jével nem foglalkozunk. Nagyon köszönjük az érintett szakemberek munkáját és segítségét! Az összevetésből kimaradt a BMW i3, amelynek importőre, kitartásunk dacára, sajnos nem tudott szervizkalkulációt biztosítani az i3 és a vele méretben összevethető, F20-as 1-es karbantartási költségeiről.
Renault Zoé és Clio
Két fontos autó. A Renault Zoé Európa legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autója, amely tavaly szeptember óta nem csak használtan van jelen hazánkban. A Clio pedig, 2294 forgalomba helyezett kocsival, a kiskategória piacvezető modellje volt Magyarországon az elmúlt évben, a Corsa, a Yaris és a Sandero előtt.
A Zoé esetében a kötelező szervizek során kerekítve 90 700 forintot kell elkölteni pótalkatrészekre, amiben nincsenek benne a vezetési stílustól és az megtett utak hosszától függően kopó alkatrészek. Tehát a szűrők és a kenőanyagok, folyadékok például igen, a fékbetétek nem.
Munkadíjra 173 400 forintot költ az elektromos kisautó tulajdonosa, a cserélendő kenőanyagok és folyadékok árát pedig elütésnek hinnénk, de valóban 9100 Ft. Az első 200 000 kilométer karbantartási munkáira, kerekítve, összesen 273 200 forintot hagy ott a Zoé gazdája a márkaszervizben. Aki tisztában van bármilyen új vagy használt autó karbantartási költségeivel, mert jár szervizbe és nem a cég fizeti, csodálkozhat az összegeken, de nem tévedés, az elektromos Golfé még alacsonyabb.
A szervizelés lefedi a revíziókat és az utastéri szűrő cseréjét 30 000 kilométerenként, az elektromos rendszer ellenőrzését a 60-120-180 ezres szervizeken, a fékfolyadék cseréjét négyévente vagy 120 000 km megtétele után. Az elektromos rendszer hűtőfolyadékának szűrőjét évente vagy 30 000 kilométerenként kell lecserélni a gyár előírása szerint. Csak érdekességképen, erre hat perc munkaidőt enged elszámolni a rendszer.
A 12 voltos akkut háromévente kell cserélni, a gyári pótalkatrész ára 23 500 Ft, ebből tehát kettővel számolhatunk a nyolc év alatt. A hűtőfolyadék 150 ezrenként vagy ötévente cserés. A légkondicionálót hat év után kell feltölteni gázzal és olajjal.
Egy elektromos és egy benzines kisautó szervizköltségei*
Clio 0,9 TCe, 90 LE, benzines | Zoé, 88 LE, elektromos | |
Listaár | 3 599 000 Ft (Alizé) | 8 399 000 Ft** (Life) |
Alkatrész | 183 300 | 90 700 |
Munkadíj | 201 400 | 173 400 |
Olajak és folyadékok | 168 000 | 9100 |
Összesen | 552 700 Ft |
273 200 Ft |
*Nyolc év/200 000 km használatra. Forrás: Renault Hungária
**Levonva az adófizetők 1,5 millió forintos támogatását. A teljes listaár 9 899 000 Ft, használtautó-beszámítással az autó akciós ára 7 899 000 Ft. A Clio esetében 150 000 Ft az akciós kedvezmény
Mitől kerül többe a háromhengeres, turbós benzines Clio fenntartása? Például mert 60 000 kilométerenként vagy négyévente gyújtógyertyát és légszűrőt kell benne cserélni. A segédberendezések ékszíját 150 000 km után szükséges leváltani, ez hajtja például a klímakompresszort, ami a Zoéban elektromos.
Összességében jelentős tétel a 4,0 literes olajtöltet és az olajszűrő cseréje is, bár az olajcsere-intervallumot a gyár elengedi legfeljebb két évig vagy 30 000 kilométerig. A mi számainkban is ez szerepel, de aki vesz egy benzines Cliót és nem napi több száz kilométeres utakra használja a kocsit, ne hagyja 15 000 kilométernél többet futni a kenőanyagot. Aki egy kicsit is gazdája kíván lenni az autójának, sűrűbb olajcserével és az elektromoshoz képest arányosan magasabb költségekkel számolhat.
Érdekelnek a zöld rendszámos autók?
Lesz elég áram, ha minden magyar villanyautóba ül?
A Nissan LEAF, a Hyundai Ioniq és a Kia Soul EV szervizköltsége benzines és dízel márkatársak ellenében
Hyundai Ioniq-teszt
Top 10: amit tudnod kell az új villany-Golfról
A Renault Zoé tesztje
Melyik a jobb villanyautó: Ioniq vagy e-Golf?
Ötletek Genfből, villanyautóra
Volkswagen Golf VII, 5G
Nézzük egy nagyobb autó, a Volkswagen Golf VII karbantartási költségét, szintén 200 000 kilométeres vagy nyolcévi használatra! Bár a szerviztervben szereplő, 125 lóerős 1,4 TSI helyét időközben átvette a 130 lóerős 1,5 TSI és az 1,6 TDI is 115 lóerős lett 110 helyett, ez azonban nem állítja feje tetejére a kalkulációt.
A kisebb teljesítményű Golfokhoz, 250 Nm nyomatékig a száraz kuplungos automatikus váltó kapcsolódhat, amelyben nem kell 60 000 kilométerenként olajat és olajszűrőt cserélni, mint az olajos kuplungos DSG-ben.
Ebben az esetben is két év vagy 30 000 kilométer az olajcsere maximuma a TSI és a TDI négyhengeressel is, amit a rugalmas szervizintervallumon belül a számítógép mérsékelhet a használat függvényében. A motorolaj ára egységesen 5700 Ft literenként. A dízel olajtöltete kicsit több, így nem 24, hanem 28,2 liter a cseremennyiség a 200 000 kilométeres perióduson belül.
A benzinessel nem szükséges üzemanyagszűrőre költeni, a dízelen kettőt kell cserélni, mert 90 000 kilométer a periódusa. A négyévente vagy 60 000 kilométer megtétele után esedékes gyújtógyertya-cserével a benzines van hátrányban, mert a gyertyák darabja kerekítve 7400 Ft. Egyformán hat év vagy 90 000 km az előírás a levegőszűrő cseréjére, ami nagyon hosszú idő annak tükrében, hogy a turbófeltöltő mennyi levegőt présel át rajta. Ezt sem árthat ellenőrizni és visszábbvenni, ha a gondos gazda jónak látja.
Ezzel szemben az elektromos Golf villamos gépében nem kell kenőanyagot cserélni, nincs szó olajleeresztő-csavar tömítésről, üzemanyagszűrőről, légszűrőről, izzító- vagy gyújtógyertyákról, vezérléskészletről. Szervizmunkaként a belső téri szűrő és kétévente a fékfolyadék cseréje adódik, illetve az átvizsgálás, ami az első szerviz után 30 000 kilométerenként vagy évenként esedékes.
A benzines, a dízel és az elektromos autó szervizköltsége*
Golf VII | 1,4 TSI, 125 LE | 1,6 TDI, 110 LE | e-Golf, 136 LE |
Listaár |
6 694 080 (1,5 TSI Comf.) |
6 864 260 (1,6 TDI 115 Comf.) |
10 543 410** |
Kötelező karbantartás | 544 600 Ft | 505 900 Ft | 197 800 Ft |
VW Golf VII 1,4 TSI, 125 LE és 1,6 TDI, 110 LE és e-Golf, 136 LE
Listaár 6 694 080 (1,5 TSI Comfortline) 6 864 260 (Comfortline) 10 543 410**
Kötelező karbantartás 544 600 vs. 505 900 vs. 197 800 Ft
*Nyolc év/200 000 km használatra. Forrás: Porsche Hungaria
**Levonva az adófizetők 1,5 millió forintos támogatását. Az e-Golf teljes listaára 12 043 410 Ft. A Golf 1,5 TSI ára félmilliós használtautó-akcióval 6 194 080 Ft, a dízelé az 550 000 forintos kedvezménnyel 6 314 260 Ft.
A Hyundai, a Kia és a Nissan autói után ismét beigazolódott, hogy az elektromos autók karbantartása nem csak elméletileg kerül sokkal kevesebbe, mint a dízel vagy benzines társaké. Legalábbis ott, ahol az óradíjakban – még – nincs vagy alig van felára az elektromos autóknak, amelyek szervizelése azonban jelentős befektetést követel a márkaszervizektől.
A szervizelés önmagában nem kompenzálja a sokkal magasabb vételárat, de az áramot tankolva csekély üzemanyagköltség, az ingyenes közterületi parkolás, a főleg céges használattal domináns adóelőnyök alapján hosszú távon sokkal több embernek érhetné meg zöld rendszámos autóval járni, mint ahányan most alkotják a villanyautós közösséget.