Miután megnéztük, hogy mit tud egy igazán kihegyezett Suzuki Swift Sport, melyet a Swift Cup Europe futamain küzd a másodpercek ellen és megfogadtuk a Lengyel Ádám autóversenyző tanácsait, már sokkal bátrabban indultunk el a sárga Swift Sporttal az örkényi Euro-Ringre. Bár a Nürburgring előtt rengeteg videót megnéztünk és különböző szimulátorok segítségével is igyekeztünk memorizálni a nyomvonalat, szükség volt egy komolyabb edzésnapra, amikor kiderül, miként viselkedik versenypályán az autó.

Az autót kímélve nyugisan, beállított adaptív tempomattal és sima idegekkel indultunk el Budapestről, majd egy rövidke eligazítást követően már a 2750 méter hosszú pályán is találtuk magunkat. Mielőtt kigurultunk volna, a bokszok mögött, természetesen kikapcsoltunk minden vezetéstámogató rendszert, melyek – bár a hétköznapokban roppant hasznosnak bizonyulnak – a versenypályán semmi keresnivalójuk. Így sem a sávtartó, sem a vészfékező rendszer nem okoz majd galibát a kanyarcsúcspontokat keresve.

Hazai versenypályán hajtottuk meg az új Swift Sportot 1
Hazai versenypályán hajtottuk meg az új Swift Sportot 35

Hagyomány a Swift Sportnál a két kipufogó

A magas fordulatszámú, életteli szívómotor helyett az új generációs Swift Sportban már a Vitara S-ből ismerős K14C kódú turbómotor található, mely roppant modern erőforrás. Részecskeszűrő és hengerlekapcsolós trükk nélkül teljesíti a legfrissebb Euro 6d-TEMP normát. Nem mellesleg a sokat kritizált kettős tömegű lendkerék sincs az autóban. Van ellenben stop-start elektronika, mely a piros lámpáknál motorleállítással spórol némi üzemanyagot. Ezt is villámgyorsan kiiktatjuk a pályanap előtt, hiszen a forró rendszer hirtelen leállítása nem tesz jót a turbómotor egészségének.

Ezzel együtt ügyeljünk arra is, hogy az első körben még ne törjük rá az istálló ajtaját a lovakra, fussunk egy szolidabb bemelegítőkört és fokozatosan gyorsuljunk. Aki ismeri már a pályát, annak is érdemes nyitva tartania a szemét, hiszen nincs két egyforma nap. Az időjárás és az aszfalt is változik. Mi egy igazán meleg, nyári napot fogtunk ki, ezért a gumik tapadására cseppet sem volt panasz.

Ha egy kicsit élénkebb farra vágynánk és szűkebben szeretnénk fordulni, akkor a tanácsok szerint érdemes picikét túlfújni a hátsó gumikat. De fékezésre vagy gázelvételre így is finoman reagál a hátuljával. Mindenesetre így gyorsabb kanyarsebességet, szűkebb fordulókat érhetünk el. A futómű elöl a népszerű és könnyen jóra hangolható MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, ám a hátsó híd merevebb a többi Swifténél, és a Sport hagyományosan Monroe lengéscsillapítókat kap.

Hazai versenypályán hajtottuk meg az új Swift Sportot 36

Nem ijed meg a versenypályától

Hazai versenypályán hajtottuk meg az új Swift Sportot 37

Meleg nyári napon nem volt panasz a gumik tapadására

Erősebbnek és könnyedebbnek érezni a Swift Sportot, és ez nem csak az autóskártya szintjén igaz. Az 1,4-es BoosterJet 140 lóerős és papíron 230 Nm nyomatéka van. Utóbbi adat a katalógusokban szerepel, azonban a mérések szerint ennél látványosan többet tud az autó.Lényegesebb azonban, hogy még az előd kicsivel 1 tonna feletti tömegéből is le tudtak faragni nagyjából 80 kilogrammot, a végeredmény 975 kilogramm. Igen, csak ennyit nyom a Swift Sport a mérlegen. Pehelysúlyú.

Áldásos hatása az Euro-Ringen érvényesül. Egy tollpihe könnyedségével mozog a hozzá pont passzoló, kicsit szűkebb vonalú, technikás kanyarokkal tűzdelt pályán. Nem terheli agyon a gumikat, ami jól jön majd a Nordschleifén is, később veszítenek majd tapadásukból. A nyomatékos motornak köszönhetően széles tartományban van bőséges erő – nagyjából 5000-es fordulatig szakadatlan a lelkesedése. Ez a közepes kanyarokban jött jól, ahonnan jó erővel húzta ki a kocsit.

Ennek okán a pontosan kapcsolható váltóval sem kell sokat babrálni, csak élvezni az ideális íveket az izmos kisautóban és figyelni a kanyarcsúcspontra, illetve hogy minél hamarabb tudjunk kigyorsítani. Harmadik fokozatban szinte minden szituáció megoldható ezen a pályán. Jól vizsgáztak a fékek is, melyek nem fáradtak el a délután végére, de ebben nekünk is van némi szerepünk. Mivel a Nürburgringre is ezekkel a féktárcsákkal, fékbetétekkel és gumikkal szeretnénk feljutni, ezért valamelyest kíméletesebben hajtottuk az autót. Elsősorban a technikát gyakoroltuk most.

Hazai versenypályán hajtottuk meg az új Swift Sportot 38

Remekül tartanak az első sor sportülései

Hazai versenypályán hajtottuk meg az új Swift Sportot 39

Éppen elhagyja az Euro-Ring célegyenesét

Amire a vezetőnek szüksége van ilyenkor, az az utastérben is rendben van. A kormányzás jó, pontosan irányítható a Swift Sport, a piros fordulatszámmérő meg egyszerűen király. A mindennapokban sem jön rosszul, de a pályán kifejezetten örültünk a határozott oldaltartású üléseknek, nem csak a háttámla fog nagyon, de a comboknál sem ereszti a vezetőt és az utast. Ráadásul szövetkárpitozásuk kifejezetten előnyös, hiszen jobban tapad a ruhához, mint a bőr.

Ahogy elődjei, az új Suzuki Swift Sport is az arany középutat jelenti a hétköznapi használhatóság és a pályázás élvezete között. Kiautózható, akár olyan Budapest közeli pályákon is, mint az Euro-Ring, ahol próbáltuk. Vagy akár péntek délutánonként a legközelebb eső szerpentinen. Itthon jól vizsgázott a sárga Swift Sport, de hamarosan meglátjuk, hogy a világ legnehezebb versenypályája hosszan elnyújtott kanyarjaiban és tempós egyeneseiben mennyire lesz elég ez a tudás. Irány a Nordschleife!