Extralistáról választható tétel lesz a hibrid hajtási mód? – kérdezte a 2008. szeptemberi Autó Magazin szerkesztői jegyzetében kollégánk, amin egy évtizeddel később akár mosolyoghatnánk is méreteset. Hátrébb lapozva az archívumunkból előkotort újságban felidézhetjük a Heikki Kovalainen által éppen megnyert Forma-1-es futamot a Hungaroringről, az akkori új autók árlistáját 8 oldalon közlő részben pedig olyan márkákat találunk, mint a Saab, és olyan modelleket, mint a Vectra.

Mindig érdekes felütni egy régi szaklapot, mi most az új személyautók éppen tíz évvel ezelőtti árait nézzük át, majd hasonlítotjuk össze a 2018. szeptemberiekkel. Már amivel lehet, ugyanis az új fogyasztásmérési szabvány teljesítésével kapcsolatos elmaradások miatt például Európa legnépszerűbb autóját, a Volkswagen Golfot momentán nem lehet megrendelni Magyarországon. Biztosan nagyot néznénk a Vezess/Autó Magazin szerkesztőségében, 2008 őszén, ha egy időutazó megpróbálná eladni nekünk ezt a meglehetősen furcsa sztorit 2018-ból.

Mennyibe került tíz éve a Big Mac, a cigi, és mennyi volt az átlagfizetés?

Összehasonlításképpen nézzünk meg először néhány összeget 2008-ból, így jobban tudjuk majd értelmezni az autók egykori és mai árai közti különbségeket:
– 560 forint volt akkor egy Big Mac, ma 890 forint
– 300 forint volt a 95-ös benzin literje, ma átlagosan 400 forint
– 580 forint volt egy doboz piros Marlboro, ma 1280 forint
– 250 forint volt az euró éves átlagárfolyama, ma 325 forint
– 125 ezer forint volt a nettó átlagkereset, ma nettó 219 ezer forint.

Húzós áremelkedést látunk ennél a néhány példánál, de a hazai fizetéseknél szintúgy. Jöjjön ezek után 19 fontos piaci szereplőnek számító személyautó 2008-as és 2018-as listaára. Még akkor is érdekes az összehasonlítás, ha tudjuk, hogy ezek a modellek egészen más szintet képviselnek ma, mint akkor, és akkor is, ha evidencia, hogy tíz éve nem ugyanannyit ért a forint, mint ma.

Kezdjük az úgynevezett olcsó autókkal: mennyit drágultak a Suzukik és a Daciák 10 év alatt?

Ne feledjük, 2008-at írtunk, a nálunk az év őszétől pusztító gazdasági világválság előtt voltunk pár héttel az árlista közlésekor. Emlékezzünk csak: szédítő magasságokban szárnyaltak az újautó-értékesítések, tombolt a 0 forinttal (jelentős hitelre) hazahordott új autók divatja, aminek „a mi autónk”, vagyis a Suzuki volt akkoriban a legnagyobb nyertese. Kezdjük vele a felsorolást!
– a Suzuki Swift 1.3 GC (92 LE) 2,49 millió forint volt (2008), ezzel szemben a Suzuki Swift 1.2 GL (90 LE) ma 3,19 millió forinttól indul (2018)
– Suzuki Ignis 1.3 GL (93 LE) 2,29 millió forint (2008) vs. Suzuki Ignis 1.2 GL (90 LE) 3,34 millió forint (2018)
Suzuki SX4 1.5 GC  (99 LE) 2,95 millió forint (2008) vs. Suzuki SX4 S-Cross 1.0 GL (112 LE) 4,14 millió forint (2018)

Ún. kedvezményes árak a 2018-asok, ám a Suzuki számos modelljénél szinte csak papíron léteznek a magasabb összegeket mutató listaárak. Egy példa: amióta kijött három éve az új Vitara, azóta a 3,8 milliós kedvezményes árról indul az alku a szalonokban, miközben éppen három éve ott van áthúzva a neve mellett a hivatalos listaárban egy ennél jóval magasabb összeg.

Visszatérve a különbségre azt látjuk ennél a három példánál, hogy a Suzukik árai 10 év alatt kb. 40 százalékkal drágultak.

Mennyi az árkülönbség a Daciáknál, amelyek árlistájáról 2008-ban még hiányzott a későbbi szupersláger, a Duster? De nem létezett még se a Lodgy, se a Dokker.
Dacia Sandero 1.4 Ambiance (75 LE) 2,15 millió forint (2008) vs. Dacia Sandero 1.2 Access (75 LE) 2,2 millió forint
Dacia Logan 1.4 (75 LE) 1,99 millió forint (2008) vs. Dacia Logan 1,2 Access (75 LE) 1,99 millió forint.

Igen, jól látják, szinte hihetetlen: a Daciák árai NEM nőttek egy évtized alatt.

Mennyit drágultak 10 év alatt az új autók? 1

Valaki nagyon tud árlistát írni

Mi a helyzet a legnépszerűbb kompaktoknál?

Amelyek közül ugye ki kell hagynunk a Golfot, bármilyen meglepő, jelen pillanatban nem létező modell a Volkswagen honlapján. Szerencsére érdekes a Ford Focus, az Opel Astra és a Škoda Octavia alapváltozatainak egykori és mai árai közti különbség is:
Ford Focus 1.4 Ambiente (90 LE) 3,79 millió forint (2008) vs. Ford Focus 1.0 Ecoboost Trend (125 LE) 5,55 millió forint (2018)
– Ford Focus 1.6 TDCi Ambiente (90 LE) 4,25 millió forint (2008) vs. Ford Focus 1.5 TDCi Trend (95 LE) 6,08 millió forint
Opel Astra 1,4 Essentia (90 LE) 3,73 millió forint (2008) vs. Opel Astra K 1.0 Turbo Selection (90 LE) 5,36 millió forint (2018)
– Opel Astra 1.3 CDTI Essentia (90 LE) 4,27 millió forint (2008) vs. Opel Astra K 1.6 Dízel Enjoy (110 LE) 6,43 millió forint (2018)
Škoda  Octavia Tour 1.4 (75 LE) 3,66 millió forint (2008) vs. Škoda  Octavia Active 1.0 TSI (115 LE) 6,2 millió forint
– Škoda  Octavia Tour 1.9 TDI (100 LE) 5,21 millió forint vs. Škoda  Octavia Ambition 1.6 TDI (115 LE) 7,18 millió forint.

Különösen a Daciák után ütnek nagyot ezek az összegek. Amint látják, a Fordok és Opelek nagyjából 50 százalék körüli mértékben drágultak, a legolcsóbb benzines Octavia pedig ma kb. 70 százalékkal magasabb árról indul, mint 10 éve.

Mennyit drágultak 10 év alatt az új autók? 2

Érdekesek a 10 évvel ezelőtti motorok és teljesítményeik is, valamint hogy akkor egymáshoz viszonyítva milyen árakat lőttek be a közvetlen riválisok számára az importőrök. A dízelbotrány és a WLTP-ügy ellenére a Skodák drágultak a legjobban

Mennyit drágultak a középkategóriás szedánok?

Nem is volt olyan régen 2008, mégis hol van már az Opel Vectra? Pályafutása utolsó évében mérkőzött a Passattal és a Mondeóval, mindháromból a legolcsóbb dízelmotoros változat egykori és mai árait hasonlítottuk össze, szigorúan abc-sorrendben:
Ford Mondeo 1.8 TDCI Ambiente (100 LE) 6 millió forint (2008) vs. Ford Mondeo 2.0 TD Trend (150 LE) 8,86 millió forint
Opel Vectra 1.9 CDTI Essentia (120 LE) 6,19 millió forint (2008) vs. Opel Insignia 1.6 dízel EcoTec (110 LE) 8,79 millió forint
Volkswagen Passat 1.9 PD TDI Trendline (105 LE) 6,23 millió forint (2008) vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline (150 LE) 9,6 millió forint.

Átlagolva e három modell áremelkedését, tisztán látszik, hogy kisebb mértékben növekedtek az összegek, mint a kompaktoknál, pedig a márkák nagyrészt ugyanazok. Lehet, hogy kiderül: minél magasabb árkategóriába lépünk, annál szerényebb áremelkedéseket találunk?

Mennyit drágultak 10 év alatt az új autók? 3

A Passat árcéduláját sem tépázták meg a gyártója körüli viharok.  Sőt, ebben a kategóriában is a VW-termék drágult a legnagyobb mértékben

Nézzünk meg három prémiumot, és két luxusautót!

Errefelé egyre könnyebb eltévedni a különböző teljesítmény és/vagy felszereltségi szintek között, így az egyszerűbb összehasonlítás miatt itt is a legolcsóbb dízelmotoros változatok induló árait szerettük volna előtúrni. Csakhogy a WLTP-botrány miatt ugye számos VW-konszernes modell, vagy modellváltozat hiányzik e sorok írásakor a márkák konfigurátoraiból, így például az Audiéból is. Abból főzünk tehát, amit találunk, íme a jelenleg elérhető legolcsóbb gázolajosok:
Audi A6 2.0 TDI (140 LE) 9,93 millió forint (2008) vs. Audi A6 40 TDI S tronic Basis (204 LE) 14,64 millió forint
BMW 520d (177 LE) 9,99 millió forint (2008) vs. BMW 518d kéziváltós (150 LE) 14,11 millió forint
Mercedes-Benz E 200 CDI (136 LE) 9,81 millió forint (2008) vs. Mercedes-Benz E 200 d (150 LE) 13,84 millió forint.

És tényleg, ha nem is sokkal, de e három prémium szedén átlagos áremelkedése kisebb mértékű, vagyis a sor folytatódik. Valóban azt látjuk, minél kisebb autókról beszélünk, annál nagyobb mértékű az évtizedes áremelkedés, és fordítva – kivéve persze a Daciákat.

Végül desszertnek legyen itt az S-osztályos Mercedes legolcsóbb dízel változatának, és a 600 L-nek a 2008-as és a mai ára:
Mercedes-Benz S 320 CDI (235 LE) 19,72 millió forint (2008) vs. Mercedes-Benz S 350 d (286 LE) 26,84 millió forint (2018)
– Mercedes-Benz S 600 L (517 LE) 42,29 millió forint vs. Mercedes-Benz S 600 L (530 LE) 52,1 millió forint.

Bingó, aki arra tippelt, hogy a luxus-kategória az összehasonlítások nyertese, az beletrafált. Százalékosan nézve bizony jóval kisebb mértékben emelkedtek az S-osztályos Mercik, mint a Suzuki Swiftek árai 10 év alatt Magyarországon. Vagy bármi másé, amit megnéztünk.

És végül a legváratlanabb kérdés: gondolta volna, hogy a dízelbotrányt elindító VW-csoport autóinak emelkedtek meg a leginkább az árai?