Extralistáról választható tétel lesz a hibrid hajtási mód? – kérdezte a 2008. szeptemberi Autó Magazin szerkesztői jegyzetében kollégánk, amin egy évtizeddel később akár mosolyoghatnánk is méreteset. Hátrébb lapozva az archívumunkból előkotort újságban felidézhetjük a Heikki Kovalainen által éppen megnyert Forma-1-es futamot a Hungaroringről, az akkori új autók árlistáját 8 oldalon közlő részben pedig olyan márkákat találunk, mint a Saab, és olyan modelleket, mint a Vectra.
Mindig érdekes felütni egy régi szaklapot, mi most az új személyautók éppen tíz évvel ezelőtti árait nézzük át, majd hasonlítotjuk össze a 2018. szeptemberiekkel. Már amivel lehet, ugyanis az új fogyasztásmérési szabvány teljesítésével kapcsolatos elmaradások miatt például Európa legnépszerűbb autóját, a Volkswagen Golfot momentán nem lehet megrendelni Magyarországon. Biztosan nagyot néznénk a Vezess/Autó Magazin szerkesztőségében, 2008 őszén, ha egy időutazó megpróbálná eladni nekünk ezt a meglehetősen furcsa sztorit 2018-ból.
Mennyibe került tíz éve a Big Mac, a cigi, és mennyi volt az átlagfizetés?
Összehasonlításképpen nézzünk meg először néhány összeget 2008-ból, így jobban tudjuk majd értelmezni az autók egykori és mai árai közti különbségeket:
– 560 forint volt akkor egy Big Mac, ma 890 forint
– 300 forint volt a 95-ös benzin literje, ma átlagosan 400 forint
– 580 forint volt egy doboz piros Marlboro, ma 1280 forint
– 250 forint volt az euró éves átlagárfolyama, ma 325 forint
– 125 ezer forint volt a nettó átlagkereset, ma nettó 219 ezer forint.
Húzós áremelkedést látunk ennél a néhány példánál, de a hazai fizetéseknél szintúgy. Jöjjön ezek után 19 fontos piaci szereplőnek számító személyautó 2008-as és 2018-as listaára. Még akkor is érdekes az összehasonlítás, ha tudjuk, hogy ezek a modellek egészen más szintet képviselnek ma, mint akkor, és akkor is, ha evidencia, hogy tíz éve nem ugyanannyit ért a forint, mint ma.
Kezdjük az úgynevezett olcsó autókkal: mennyit drágultak a Suzukik és a Daciák 10 év alatt?
Ne feledjük, 2008-at írtunk, a nálunk az év őszétől pusztító gazdasági világválság előtt voltunk pár héttel az árlista közlésekor. Emlékezzünk csak: szédítő magasságokban szárnyaltak az újautó-értékesítések, tombolt a 0 forinttal (jelentős hitelre) hazahordott új autók divatja, aminek „a mi autónk”, vagyis a Suzuki volt akkoriban a legnagyobb nyertese. Kezdjük vele a felsorolást!
– a Suzuki Swift 1.3 GC (92 LE) 2,49 millió forint volt (2008), ezzel szemben a Suzuki Swift 1.2 GL (90 LE) ma 3,19 millió forinttól indul (2018)
– Suzuki Ignis 1.3 GL (93 LE) 2,29 millió forint (2008) vs. Suzuki Ignis 1.2 GL (90 LE) 3,34 millió forint (2018)
– Suzuki SX4 1.5 GC (99 LE) 2,95 millió forint (2008) vs. Suzuki SX4 S-Cross 1.0 GL (112 LE) 4,14 millió forint (2018)
Ún. kedvezményes árak a 2018-asok, ám a Suzuki számos modelljénél szinte csak papíron léteznek a magasabb összegeket mutató listaárak. Egy példa: amióta kijött három éve az új Vitara, azóta a 3,8 milliós kedvezményes árról indul az alku a szalonokban, miközben éppen három éve ott van áthúzva a neve mellett a hivatalos listaárban egy ennél jóval magasabb összeg.
Visszatérve a különbségre azt látjuk ennél a három példánál, hogy a Suzukik árai 10 év alatt kb. 40 százalékkal drágultak.
Mennyi az árkülönbség a Daciáknál, amelyek árlistájáról 2008-ban még hiányzott a későbbi szupersláger, a Duster? De nem létezett még se a Lodgy, se a Dokker.
– Dacia Sandero 1.4 Ambiance (75 LE) 2,15 millió forint (2008) vs. Dacia Sandero 1.2 Access (75 LE) 2,2 millió forint
– Dacia Logan 1.4 (75 LE) 1,99 millió forint (2008) vs. Dacia Logan 1,2 Access (75 LE) 1,99 millió forint.
Igen, jól látják, szinte hihetetlen: a Daciák árai NEM nőttek egy évtized alatt.
Mi a helyzet a legnépszerűbb kompaktoknál?
Amelyek közül ugye ki kell hagynunk a Golfot, bármilyen meglepő, jelen pillanatban nem létező modell a Volkswagen honlapján. Szerencsére érdekes a Ford Focus, az Opel Astra és a Škoda Octavia alapváltozatainak egykori és mai árai közti különbség is:
– Ford Focus 1.4 Ambiente (90 LE) 3,79 millió forint (2008) vs. Ford Focus 1.0 Ecoboost Trend (125 LE) 5,55 millió forint (2018)
– Ford Focus 1.6 TDCi Ambiente (90 LE) 4,25 millió forint (2008) vs. Ford Focus 1.5 TDCi Trend (95 LE) 6,08 millió forint
– Opel Astra 1,4 Essentia (90 LE) 3,73 millió forint (2008) vs. Opel Astra K 1.0 Turbo Selection (90 LE) 5,36 millió forint (2018)
– Opel Astra 1.3 CDTI Essentia (90 LE) 4,27 millió forint (2008) vs. Opel Astra K 1.6 Dízel Enjoy (110 LE) 6,43 millió forint (2018)
– Škoda Octavia Tour 1.4 (75 LE) 3,66 millió forint (2008) vs. Škoda Octavia Active 1.0 TSI (115 LE) 6,2 millió forint
– Škoda Octavia Tour 1.9 TDI (100 LE) 5,21 millió forint vs. Škoda Octavia Ambition 1.6 TDI (115 LE) 7,18 millió forint.
Különösen a Daciák után ütnek nagyot ezek az összegek. Amint látják, a Fordok és Opelek nagyjából 50 százalék körüli mértékben drágultak, a legolcsóbb benzines Octavia pedig ma kb. 70 százalékkal magasabb árról indul, mint 10 éve.
Mennyit drágultak a középkategóriás szedánok?
Nem is volt olyan régen 2008, mégis hol van már az Opel Vectra? Pályafutása utolsó évében mérkőzött a Passattal és a Mondeóval, mindháromból a legolcsóbb dízelmotoros változat egykori és mai árait hasonlítottuk össze, szigorúan abc-sorrendben:
– Ford Mondeo 1.8 TDCI Ambiente (100 LE) 6 millió forint (2008) vs. Ford Mondeo 2.0 TD Trend (150 LE) 8,86 millió forint
– Opel Vectra 1.9 CDTI Essentia (120 LE) 6,19 millió forint (2008) vs. Opel Insignia 1.6 dízel EcoTec (110 LE) 8,79 millió forint
– Volkswagen Passat 1.9 PD TDI Trendline (105 LE) 6,23 millió forint (2008) vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline (150 LE) 9,6 millió forint.
Átlagolva e három modell áremelkedését, tisztán látszik, hogy kisebb mértékben növekedtek az összegek, mint a kompaktoknál, pedig a márkák nagyrészt ugyanazok. Lehet, hogy kiderül: minél magasabb árkategóriába lépünk, annál szerényebb áremelkedéseket találunk?
Nézzünk meg három prémiumot, és két luxusautót!
Errefelé egyre könnyebb eltévedni a különböző teljesítmény és/vagy felszereltségi szintek között, így az egyszerűbb összehasonlítás miatt itt is a legolcsóbb dízelmotoros változatok induló árait szerettük volna előtúrni. Csakhogy a WLTP-botrány miatt ugye számos VW-konszernes modell, vagy modellváltozat hiányzik e sorok írásakor a márkák konfigurátoraiból, így például az Audiéból is. Abból főzünk tehát, amit találunk, íme a jelenleg elérhető legolcsóbb gázolajosok:
– Audi A6 2.0 TDI (140 LE) 9,93 millió forint (2008) vs. Audi A6 40 TDI S tronic Basis (204 LE) 14,64 millió forint
– BMW 520d (177 LE) 9,99 millió forint (2008) vs. BMW 518d kéziváltós (150 LE) 14,11 millió forint
– Mercedes-Benz E 200 CDI (136 LE) 9,81 millió forint (2008) vs. Mercedes-Benz E 200 d (150 LE) 13,84 millió forint.
És tényleg, ha nem is sokkal, de e három prémium szedén átlagos áremelkedése kisebb mértékű, vagyis a sor folytatódik. Valóban azt látjuk, minél kisebb autókról beszélünk, annál nagyobb mértékű az évtizedes áremelkedés, és fordítva – kivéve persze a Daciákat.
Végül desszertnek legyen itt az S-osztályos Mercedes legolcsóbb dízel változatának, és a 600 L-nek a 2008-as és a mai ára:
– Mercedes-Benz S 320 CDI (235 LE) 19,72 millió forint (2008) vs. Mercedes-Benz S 350 d (286 LE) 26,84 millió forint (2018)
– Mercedes-Benz S 600 L (517 LE) 42,29 millió forint vs. Mercedes-Benz S 600 L (530 LE) 52,1 millió forint.
Bingó, aki arra tippelt, hogy a luxus-kategória az összehasonlítások nyertese, az beletrafált. Százalékosan nézve bizony jóval kisebb mértékben emelkedtek az S-osztályos Mercik, mint a Suzuki Swiftek árai 10 év alatt Magyarországon. Vagy bármi másé, amit megnéztünk.
És végül a legváratlanabb kérdés: gondolta volna, hogy a dízelbotrányt elindító VW-csoport autóinak emelkedtek meg a leginkább az árai?