Nemrég járt nálunk az új Mercedes A-osztály. A kocsinak én voltam a nemzetközi menetpróbáján, és már előre hergeltem a kollégákat, hogy majd csak figyeljenek, milyen menő lesz, amikor annyit mondunk a kocsinak: Hejj, Mercédesz, Nyékládháza, Kis Büdös presszó, kosút ucca nyóc, és hipp-hopp, a navigáció már visz is minket a kívánt célállomás felé a hiperszuper új hangvezérlés és a kocsi online HMI-rendszere közti varázslatos kapcsolat folytán.
Hát nem így lett. Ami Splitben remekül működött angolul a horvát címmel, az nem működik Magyarországon, a hangvezérlés itthon csak erősen korlátozott szolgáltatáskörre képes. De miért? És mi a helyzet a többi márkánál, mennek nálunk a nyugaton oly természetes mobilnetes cuccok? Az alábbi kérdéseket tettük fel néhány importőrnek:
- Az eladott autókhoz vagy az autók egy részéhez automatikusan jár-e nálunk SIM-kártya, mobilnetes adatkapcsolat? Ha igen, milyen kategóriákban és milyen időtávon van benne az alapárban a szolgáltatás, illetve utána mennyibe kerül az online kapcsolat fenntartása az üzemeltetőnek?
- Van-e különbség és ha igen, várhatóan meddig áll ez fenn a német illetve a magyar piacon eladott autók online szolgáltatásai között?
- A magyar nyelvű hangvezérlés elérhető-e az autóitokban és ha nem, várható-e, hogy valamikor elérhető lesz?
Mercedes-Benz
2014 óta az összes Mercedes-Benz modellben HERMES kommunikációs modul található, eleinte UMTS, majd 2016 óta LTE adatkommunikációs modullal. A szolgáltatások modellenként eltérőek, de a kötelező biztonsági szolgáltatás mellett számos szolgáltatást meg lehet vásárolni utólag vagy akár már a gyártáskor is, 1-3 éves időtartalmakra. Az adott szolgáltatás megszűnése után a felhasználó az online webshopon keresztül tudja megújítani a szolgáltatások előfizetését. Ekkor eldöntheti, hogy milyen időtartamra szeretné az előfizetést meghosszabbítani (1/2/3 év). Az ár az adott szolgáltatástól és az időtartamtól függ.
A magyar és a német piac között van különbség. Bizonyos szolgáltatások csak Németországban érhetők el, ezeket később akár ki is terjeszthetik más országokra, de ezek időpontjáról nincs pontos információnk.
A jelenleg kapható modelljeik többsége támogatja a magyar menürendszert, illetve navigációs utasításokat, de a magyar nyelvű hangvezérlés egyelőre még nem érhető el. A bevezetés időpontjáról nincs pontos információnk. Az A-osztályban az MBUX rendszer jelenleg azokat a funkciókat képes ellátni, melyek nem igényelnek online kapcsolatot – ez számos országban így van, várjuk, hogy mikor válnak elérhetővé az online kapcsolatos funkciók is. Az online funkciókat nem igénylő utasítások az alábbiak lehetnek – ezek példák, és talán a legfontosabbak:
– napfényroló nyitás-zárás
– ülésfűtés be- és kikapcsolás ülésoldalra bontva
– ambiente világítás ki- és bekapcsolása és színváltoztatás
– navigáció kikapcsolása
– rögzített címhez történő navigáció elindítása (pl. „Go home!”)
– rádióállomások váltása
– médiaeszközök hangerejének állítása
– hőmérséklet beállítása az autóban
– belső világítás (olvasólámpa) bekapcsolása
– soundsystem adjustment (ez nem a teljes lista, csak a fontosabb funkciókat soroltuk fel).
Renault
A Renault R-Link 2 nevű fedélzeti infotainment-rendszeréhez alapértelmezésben jár a 3G adatkapcsolat és az összes online szolgáltatás. (Magyar nyelvű hangvezérlés viszont nem elérhető.) Ugyanakkor a márka épp egy nagyszabású átállás közepén áll, igazából 2-3 hónap múlva derül ki, hogy pontosan miként is működnek majd az online cuccok a Renault-kban.
Porsche Hungária
Az Audi, VW, SEAT, Škoda márkák képviselete a márka weboldalaira irányított minket. Az Audi konnektivitási dolgairól például itt lehet kimerítően olvasgatni. Egy listát is találtunk arról, melyik modellekben van gyári és melyikben kell saját SIM-kártya az adatkapcsolathoz:
- Beépített SIM-kártya: A3, A4, A5, Q2, Q5, Q7
- Saját SIM-kártya: A1, A6, A7, A8, Q3, TT, R8
Ha az adatkapcsolat és a hardveres infotainment cucc is rendelkezésre áll, akkor például a magyar hangvezérlés a navigációhoz tud működni, mert az Audik a Google navigációját használják, ami ért magyarul is.
Opel
Az Opel a PSA-akvizíció következtében erősen átmeneti állapotban van, ami az online szolgáltatásokat illeti. A legfontosabb információ, hogy 2020. december 31-ével leáll a GM-nél maradt OnStar szolgáltatás, a fedélzetről egy gombnyomással elérhető hús-vér, magyarul is beszélő operátor elérésének lehetősége. Az OnStarral együtt a német piacon fedélzeti wifi-t is lehetett rendelni, a magyar piacon ezt sosem vezette be és már nem is fogja a márka. A hangvezérléssel magyarul a kocsi rendszereit nem lehet elérni, a kommunikációt és navigációt az Android Autón és a CarPlay-en keresztül viszont lehet szóban vezérelni.
Opel Connect néven az új Corsával debütál egy új online rendszer, erről bővebbet majd az első tesztek után tudunk mondani.