Az elmúlt években folyamatosan erősödő külföldi import, illetve az újautó-eladások válság utáni ismételt felpörgésének hatására nagyon felgyorsult a hazai rendszámok kiadása, egyes okmányirodákban már RC-vel kezdődő táblákat kapnak az autósok. A jelenlegi rendszerben néhány év múlva végleg elfogynak a kiadható rendszámok, mert a hátralévő kombinációk közül csak az S-sel, T-vel, V-vel és Z-vel kezdődők lesznek elérhetők a személyautók számára.
Az U sorozat a motorkerékpároké, a W-vel és X-szel kezdődő táblák az utánfutók és pótkocsik számára foglaltak, míg Y-nal a lassú járművek rendszámai kezdődnek. A személyautó-piac jelenlegi pörgése alapján egy adott betűvel kezdődő sorozat körülbelül másfél év alatt fut ki, vagyis legkésőbb hat-hét év múlva komolyan el kell gondolkozni azon, hogy milyen formátumú új rendszámok váltsák fel a jelenlegieket. Korábban felmerült a területi alapú rendszámokra való átállás, de döntés azóta sincs az ügyben.
Végleges döntés híján kézenfekvő lehetőség lenne azokból a rendszámokból válogatni, amelyek már nincsenek forgalomban. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a régebbi rendszámok újbóli kiadása nincs napirenden Magyarországon, de ami igazán furcsa, hogy a korábbi, a forgalomból több éve kivont rendszámokat még pénzért sem adják oda azoknak az autósoknak, akik nagyon szeretnének ilyet vásárolni az autójukra.
Az egyénileg kiválasztott, azaz a jelenlegi formátumnak megfelelő, három betűből és három számból álló rendszámok ára jelenleg 112 450 forint, de van velük egy nagyon komoly probléma. Mégpedig az, hogy az egyénileg kiválasztott rendszámokról rendelkező jogszabály úgy fogalmaz, hogy ilyen rendszám csak „még le nem gyártott” lehet. Ez azt jelenti, hogy aki most választana magának rendszámot, már csak az RCx-től ZZZ-ig terjedő tartományból válogathat.
Egyik, a kiadóhoz közel álló kollégánk hónapokkal ezelőtt a fejébe vette, hogy ha már 112 ezer forintot is hajlandó lenne fizetni az államnak, akkor szeretne egy olyan rendszámot (ABC-xxx, azaz három különböző betű, három egyforma szám formátumban) megvenni, ami a 2000-es évek legeleje óta nincs forgalomban.
Elszánt kollégánk a rendszámmal kapcsolatos nyomozása során – némi szerencsével – kiderítette, hogy eredetileg hol adták ki, és mi lett a (szomorú) sorsa. A rendszám eredeti tulajdonosával is sikerült beszélnie, akinek mind a két tábla a birtokában van, mert az okmányirodában annak idején nem kérték el tőle az ügyintézők (amúgy el kellett volna).
Kollégánk azonban hiába fizetne érte, a több mint másfél évtizede használaton kívüli kombinációt az illetékes hatóságok nem hajlandók kiadni újra. Az egyéni rendszámok ügyintézését bonyolító központi okmányiroda (egész pontosan: Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatala, Központi Okmányirodai Főosztály) a jogszabályra (A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet) mutogat, amely csak még le nem gyártott táblák kiválasztását engedélyezi, kivételezésre nem ad lehetőséget.
Kollégánk a többszöri elutasítás után, magánemberként jogszabály-módosítást kezdeményezett a Belügyminisztériumnál. Az egyéni rendszámokról szóló kitétel módosítását javasolta úgy, hogy a jogszabály új szövege a következő legyen: „Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése ellenében, kérelemre engedélyezhető a sorozatban előállítható, de még le nem gyártott, illetve a korábban legyártott, a Nyilvántartó adatai szerint a kérelem beadásának napját megelőző legalább tíz évben egyetlen járműhöz sem hozzárendelt rendszámtábla kiválasztása.” Az új, betoldásra javasolt szövegrészt vastagítva jelöltük.
Piros pont jár egyébként azért, hogy a beadvánnyal érdemben foglalkoztak a hatóságok. A Belügyminisztérium ügyfélszolgálatára küldött jogszabály-módosítási javaslatra nagyjából másfél hónap után reagált egy államtitkár, jelezve, hogy a beadvány átkerült az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM), mert az idei választásokat követő átszervezések során ehhez a minisztériumhoz kerültek a rendszámügyek.
Ez amúgy csak részben igaz, mert néhány hét után, az ITM rögtön az első levelében arról írt, hogy a válasz megfogalmazása során a Belügyminisztériummal egyeztetett. Az ITM azt írta, hogy
„a járműnyilvántartás elsősorban a rendszámra (betű, szám karakterek kombinációjára) épül, ez az adat a nyilvántartásba vett jármű alapazonosító adata. Ezért a járműnyilvántartás a rendszámtáblán szerepelt karaktereket abban az esetben is tartalmazza, ha a jármű már nem rendelkezik az azonosító adatot megjelenítő rendszámtáblával, mert a jármű a forgalomból már kivonásra, a rendszámtábla visszavonásra és megsemmisítésre került.”
Eddig világos, az érdekes rész ezután következik.
„Fentiek alapján tehát a rendszám, mint azonosító adat nem kerül ki a rendszerből. A Kknyt. 15. § (1) bekezdés b) pontja és a 15. § (2) bekezdése alapján a jármű végleges forgalomból kivonását követő tíz évig a járműnyilvántartás, azt követő öt évig pedig az okmánytár tartalmazza az adatokat. Mindezek alapján a Korm.rendelet módosítási javaslatot nem tartjuk indokoltnak.”
Magyarul a tíz éve forgalomból kivont rendszámok nem adhatók ki újra, mert további öt évig az „okmánytár” még tárolja az adatokat. Mit gondolnak, vajon támogatja-e a minisztérium, hogy akkor ne tíz, hanem tizenöt év kerüljön a jogszabály-módosításba? Persze, hogy nem, az ezzel kapcsolatos nyakatekert választ is muszáj szó szerint idézni.
„A jogszabály-módosítási javaslat egy olyan korábban kiadott rendszámtábla ismételt kiadásának szabályozására terjed ki, amelyre vonatkozó adatok megőrzésének a határideje lejárt, így a rendszám és a hozzá tartozó jármű előéletéről a Belügyminisztérium nem rendelkezik információval, továbbá egy már megszűnt rendszámtábla ismételt kiadásának lehetőségére vonatkozó javaslatot jelenleg nem tartjuk indokoltnak.”
Nehezen érthető, de a lényeg tehát: 15 éven belül azért nem adható ki egy régi rendszám újra, mert valamilyen nyilvántartás még tartalmazza az adatokat, 15 éven túl pedig azért nem, mert „a jármű előéletéről a Belügyminisztérium nem rendelkezik információval.” Hát érti ezt valaki?
A magyar rendszerben egyébként éppen az egyénileg kiválasztott és az egyedi rendszám bizonyítja, hogy a nyilvántartás a maga nemében rugalmas. Egy adott autóhoz az élettartama során több rendszám is lehet hozzárendelve (például újonnan forgalomba helyezve egyből egyéni rendszámot kap, eladás előtt kikérnek rá egy sorozatrendszámot, a vevő esetleg a saját egyéni rendszámát rakja rá stb.). Ezt a nyilvántartás tudja kezelni.
Egy adott rendszám is lehet több autóhoz hozzárendelve, hiszen az egyéni és egyedi rendszám névre szól, a tulajdonosa szabadon szerelheti át a saját, illetve üzemben tartásában lévő autó(k)ra. Ezt a nyilvántartás szintén tudja kezelni. De azt a jelek szerint nem tudja kezelni, hogy egy régi rendszámot kiadjanak újra.
Kollégánk megértő válaszában úgy fogalmazott, tudomásul veszi, ha ilyen ritkán felmerülő igény miatt a minisztérium esetleg nem szívesen foglalkozna a jogszabály-módosítással járó macerával, de ebben az esetben különengedéllyel legyenek szívesek engedélyezni számára a rendszám – 112 ezer forintos szolgáltatási díj ellenében való – újbóli kiadását.
A minisztérium válasza szerint ilyen engedély kiadására sincs lehetőség, vagyis bezárult a kör. Azt a módosítási javaslatot, amivel az állam és az autósok is jól járnának, nem támogatják, így a jogszabály hatályos szövegéhez ragaszkodó központi okmányiroda kénytelen elutasítani a kérést, különengedélyt pedig nem adnak egy igazoltan több mint 15 éve nem használt rendszám újbóli kiadására (sem).
Szép munka.