2017-ben frissítették fel Európa kedvenc japán kompakt crossoverét, a Nissan Qashqait. Hogy akkor pontosan mi és hol változott, azt az alábbi cikkben lehet elolvasni. A fejlesztés nem állt le azóta sem, főként az új emissziós normák miatt, ezért a japán márka újra összetrombitálta az újságírókat, hogy megmutassa az ismét felfrissített modellt. Ezúttal egy új motort és egy új automatikus váltót próbálhattunk ki a Qashqaiban
Az 1,3 literes, turbós benzinmotor kétféle teljesítményszinttel is elérhető, igazi Joker lesz, a nem is olyan régen a Mitsubishivel is kiegészült Renault-Nissan szövetség tagjain kívül a Mercedes A-osztály is rendelhető majd ezzel a benzinessel.
A korábbi, 1,2-es és 1,6-os motorokat küldi nyugdíjba a most érkező, négyhengeres benzinmotor. 140 és 160 lóerős teljesítménnyel is kapható majd, amelyek mellé kézi váltó esetén 240, illetve 250 Nm nyomaték társul, míg a Nissannál szintén új, 7 fokozatú automatikus váltóval párosítva már 260 Nm-es csúcsnyomatékú motor.
Az alábbi képen a Nissan tisztítókúrájának áttekintő ábrája látható:
A 1,3-as motor, a korábbi kisebb motornál határozott előrelépést jelent teljesítményben, az 1,6-ossal szemben viszont 3 lóerőnyi veszteséget. Nagyon mégsem érdemes elszontyolodni, a három elvesztett lóerőért cserébe 20 Nm plusz nyomaték érkezik és a katalógusban szereplő fogyasztási érték is fél literrel kevesebb 100 kilométeren. Ezzel párhuzamosan a károsanyag-emisszió tekintetében is javult az új motor.
A részecskeszűrő mellett olyan fejlesztések hivatottak hatékonyabbá tenni az 1,3-as motort, mint a modernizált üzemanyagbefecskendező-rendszer, az égéstér kialakítása, a csökkentett belső súrlódás, vagy éppen turbófeltöltő működésének optimalizálása. Erről részletesebben alábbi keretes írásunkban olvashatsz:
Varázslatok a motorban
Akit részletesebben is érdekel a mágia, ami a motorban történt, történik, az az alábbi felsorolást fussa át:
Az új, kompakt kialakítású hengerfej több helyet hagy a motorháztető alatt és a teljes tömeget is csökkenti, a háromszög alakú „delta” hengerfejet kapott, amiben a befecskendezők centrálisan helyezkednek el. Kipufogó leömlőjét részben integrálták a hengerfejbe, amitől hatékonyabban hűthető a kipufogógáz, és hatékonyabb az égés, különösen alacsony fordulatszám-tartományban és nagy terhelésnél.
A rendszer benzin-részecskeszűrőt is kapott.
De a boszorkányság még csak most jön, a hengerfal felületét permettel kezelték. No nem rézgáliccal, hanem plazmafáklya használatával, vékony rétegben rendkívül erős acélt permeteznek a hengerfuratokra, ez javítja a hőelvezetést az égés során, tömegmegtakarításra is jó és a bevonat használata 1%-kal csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást is. Turbófeltöltője elektronikus elkerülőszelepet kapott amely a korábbi pneumatikus megoldást váltja.
Befecskendezője hat furaton keresztül, 250 baros nyomással tolja a benzint a hengerbe, és a két vezérműtengelyes motor a szívó- és kipufogóoldalon is független változó szelepvezérlést kapott.
Új automatikus váltó
Hogy még vonzóbb legyen a Qashqai, a korábbi folyamatosan-váltózóáttételű automataváltót (CVT) duplakuplungos, hétfokozatú automatikusra cserélték. A jóval kellemesebb gyorsulásérzetet nyújtó váltóval 15 százalékos automata részesedésre számít eladásaiban a Nissan.
A műszaki tartalom mellett a fedélzeti rendszer is megújult, a jelenlegi nehezen kedvelhető navigációs rendszer helyett újat kapott az autó, ami a barcelonai tesztúton még mindig idegesítő baklövéseket tudott elkövetett. Jó hír, hogy egyáltalán nem kell használni, hiszen a központi rendszer már támogatja az AndroidAuto illetve a Mirrorlink és az Apple CarPlay használatát is. Ezek nagyban növelik majd a navigációs élményt.
Árak, felszereltségi szintek
Magyarországon ötféle felszereltségi szinttel lehet kapni az új motoros Nissan Qashqait. A Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna, Tekna+ alkotja a listát, 6 250 000 és 9 430 000 forint közötti árakon. Alább a teljes lista:
Felszereltség (1,3, 140 LE) | Ár (kedvezményes ár) |
Visia | 6 250 000 (5 650 000) Ft |
Acenta | 7 035 000 (6 435 000) Ft |
N-Connecta | 7 845 000 (7 245 000) Ft |
Tekna | 8 665 000 (7 965 000) Ft |
Tekna+ | 9 430 000 (8 830 000) Ft |
Aki a 20 lóerővel erősebb motorváltozattal vinné haza az új Qashqait, az további 495 ezer forintos kiadással számoljon, akinek pedig dupla-kuplungos automataváltó az álma, az 625 ezret tegyen erre félre. A hivatalos árlista október közepétől – kb. mostantól – érhető el, ekkortól rendelhető az autó és az első autókat ettől a dátumtól szállítják.
Milyen vezetni?
Ugyan a menetpróbán mindkét motort kipróbálhattuk, de akkora különbség nem volt érezhető közöttük, ami indokolttá tenné a plusz 20 lóerőért elkért félmilliós felárat. Ha nagyon odafigyelünk, azért megérezni a pluszt, de egyáltalán nem feltűnő. Sem a hiánya, sem a megléte. Bár a kis lökettérfogatú motor megpróbál tisztességesen helytállni az aránylag termetes karosszériában, de valahol mégis csak egy apró motor.
Mondjuk ezt csak álló helyzetből indulásnál érezni, ha már lendületben van a kasztni, semmi baj nincs vele. Nagyjából 2000-es fordulattól már mindent meg lehet vele csinálni, rugalmas is, ha kell, miközben a hangja annak ellenére sem zavaró, sőt, kifejezetten csendes, hogy a motorháztetőt felnyitva egy pucér, tekergőző csövekkel, kábelekkel megkoronázott motor kukucskált az autó orrából. Valószínűtlen, hogy ez így kerülne majd a szériaautókba.
Kipróbáltuk a hétfokozatú automatikus váltót is, amely csak az erősebb, 160 lovas motorhoz rendelhető. Komfortos, kellemes darab, de fürgének nem nagyon nevezhető, még sportos módban sem. Igaz, nem is kell különösebben annak lennie, hiszen a Qashqai vásárlók 70 százaléka 46 évnél idősebb. Ők pedig már jó eséllyel kiszáguldozták magukat már.
A megújult Qashqainak biztosan jót tesz majd az új, civilizált, és takarékos motor, amit a megváltozott vásárlói szokások mellett – az utóbbi években durván csökkent a dízelek részaránya – a környezetvédelmi előírások is indokolnak.