Az első generációs Ford Escort gyártása elsőként Angliában kezdődött meg 1967 utolsó hónapjaiban, míg az Európa kontinentális részére szánt balkormányos változatok gyártása 1968 szeptemberében indult be Genkben, Belgiumban.
Az 1968-as Escorton láthatunk néhány olyan megoldást, ami mai szemmel nézve már furcsának tűnik, de az autógyártás akkori korszakának abszolút jellemzője volt. Ilyen például a visszapillantó tükrök elhelyezése, melyek nem a szélvédő mellett, hanem jóval előrébb, a motorháztető szélein találhatóak, a karosszéria sarkain elhelyezett fém lökhárítók vagy a 12-13 colos kerékméret.
Az autó mérete is sokat változott az évtizedek alatt, az Escort első generációjának hossza alig haladta meg a 4 métert, a második és harmadik generáció pedig még rövidebb is lett valamivel, hosszuk 3975, illetve 3907 mm volt. Összehasonlításképpen: a legfrissebb Ford Fiesta hossza 4040 mm, az új Ford Focus pedig 4378 mm hosszú, azaz kijelenthető, hogy egy egész kategóriát ugrott felfelé az autóipar az elmúlt 50 évben.
Még nagyobb a különbség, ha az egyes generációk súlyadatait tekintjük át: az 1968-tól gyártott Escort tömege 767 (!) kg volt, a második generáció 880 kg-ot nyomott, 2017-re pedig a Focus egy átlagos felszereltségi szinttel már 1350 kg-ra hízott. A megnövekedett súly persze indokolható, hiszen a mai autók kényelmi és biztonsági faktora nincs egy ligában a XX. században gyártott modellekkel, de az is tény, hogy a nagyobb súly változatlan feltételek mellett magasabb fogyasztást és több károsanyag-kibocsátást is jelent.
A szigorodó környezetvédelmi normák pedig úgy tűnik, ismét arra ösztönzik a gyártókat, hogy próbálják csökkenteni a járművek súlyát. Ez a trend a Fordnál is tapasztalható, az új Focus ugyanis könnyebb lett az elődjénél, átlagosan 88 kg-mal, ami nem kevés, és ez már nem csak a fogyasztásnak tesz jót észrevétlenül, hanem a menettulajdonságokat is érezhetően javítja.
A technika terén sem kell szégyenkeznie a Focusnak, az új modellben már olyan funkciók érhetőek el, mint a Head Up Display, az adaptív sebességtartó sávközép technológiával, táblafelismerő és ütközésmegelőző rendszer vagy az intelligens sebességasszisztens, mely automatikusan beállítja a jármű maximális sebességét az aktuális sebességkorlátozásnak megfelelően.
Szintén új funkció az ütközést követő fékezés, ami akkor lép működésbe, ha a jármű olyan erősen ütközik, hogy a sofőr várhatóan elveszíti uralmát az autó felett. A rendszer ekkor automatikusan fékez, hogy ezzel is csökkentse az autó mozgását.
Extrák a múltból
Az első generációs Escort prémium felszereltségű változatában olyan extrákhoz juthattak a vásárlók, mint a szőnyegborítás, a szivargyújtó vagy a vízhőfokmérő.
Az 1980-tól gyártott harmadik generációban jellemzően még mindig olyan extrák voltak választhatóak, melyek ma már a legtöbb autónál az alapfelszereltség részei, például a központi zár és az elektromos ablakemelő.
Klímaberendezést viszont Európában először csak az 1990-ben megjelenő, ötödik generációs Escorthoz lehetett rendelni.
A felnőtt utasok és gyermekek védelmében nagy szerepet játszik, hogy a Ford vadonatúj C2 padlólemezének alkalmazásával 40 százalékkal hatékonyabb lett az autó orr-részének energiaelnyelő képessége, valamint az, hogy a karosszériaszerkezet 33 százaléka ultranagy szilárdságú acélból és présedzésű, melegformázott bóracélból készül.
Az új Focus ráadásul nemcsak az autóban utazókat, hanem a környezetét is védi: gyalogos- és kerékpáros-észleléssel kiegészített ütközésre figyelmeztető rendszere felfedezi az autó előtti útszakaszon, vagy annak közelében tartózkodó embereket, sőt azokat is, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát, és automatikusan fékez, ha gázolásveszélyt észlel, és a vezető nem reagál a figyelmeztetésre.
Fenti biztonsági újításoknak is köszönhető, hogy a Ford Focus maximális, 5 csillagos értékelést kapott a független törésteszt-intézet, az Euro NCAP vizsgálatán, így az egyik első jármű lett, ami az Euro NCAP, új, jóval szigorúbb tesztsorozatán ért el kiemelkedően magas pontszámot.
Az új Focusról részletes információkat a Ford Petrányi honlapján talál, amennyiben pedig élőben is szeretné megtekinteni a 2018-as, vadonatúj fejlesztésű Focust, látogasson el a Ford Petrányi budaörsi szalonjába, ahol akár egy tesztvezetésre is szívesen várják.
További információkért kérjük keresse a Ford Petrányi munkatársait az ezen a linken található elérhetőségeken.