A Vezess.hu újságírói által létrehozott, de nem csak általuk támogatott közlekedési érdekvédelmi szervezet, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület már hetedik éve gyűjti az autósoktól-motorosoktól és mindenki mástól a bajokat és próbálja orvosolni-orvosoltatni őket. Több-kevesebb sikerrel. Sajnos gyakran tapasztalunk hárítást, nemtörődömséget is az útkezelők, pláne a közlekedési szabályokért felelős állami szervek részéről, de azért néha vannak sikereink is.
Rögtön bemutatjuk az utóbbi hetek-hónapok legérdekesebb eseteit, de először is a lényeg: továbbra is várunk minden bejelentést a http://traffix.hu weboldalon! Valami zavar, bosszant, netán az életed veszélyezteti? Online bejelentőformunk egyszerű kitöltése és egy-két fotó feltöltése után újult erővel, sőt: új ügyintézővel, a csak nemrég csatasorba állt, de máris harcedzett Gabi segítségével indulunk harcba, hogy a Te mindennapi közlekedésed is észszerűbb, ha lehet, gyorsabb, és ami a lényeg, biztonságosabb legyen!
Kukák az egyik sávban egy kétautós lámpánál
Saját termés: a délutáni budapesti csúcs egyik menekülőútjának forgalmát fogja vissza, de egy helyi rendőrörs forgalmát is akadályozza két kuka a budapesti Maros utca és a Krisztina körút sarkán:
Sajnos egyelőre nem kaptunk érdemben választ a Budapest Közúttól, hogy az út szélén miért kukák várják a zöldet autók helyett, de ebbe nem nyugszunk bele, indítjuk a második kört.
Egy kudarc
Felesleges lámpát jelentett be egy felhasználónk az 1-es és 85-ös főutak kereszteződéséből. A Google Maps korábbi felvételét elnézve tényleg nem értettük, miért kell ide a forgalmat időnként ok nélkül megtorpantó lámpa:
A Magyar Közút sajnos olyan választ adott, amit muszáj vagyunk elfogadni; némely pofátlan autósok miatt kellett megbonyolítani a csomópontot: „A jobbra kanyarodó irány belámpázására azért volt szükség, mert a 85 számú főút felől (a képen a balról betorkolló út – a szerk.) érkező autósok nem tartották be a sávváltásra vonatkozó elsőbbségadási szabályokat, „betolakodtak” az 1 számú főúton közlekedők közé, így a csomóponti áthaladási sebesség egyenes irányban oly mértékben lelassult, hogy az Abda felőli irányból a forgalomtól függő vezérlés már nem működött megfelelően. Számos esetben a szomszédos településig (Abda) ért a sor vége. A bevezetett szabályozás feleslegesnek tűnhet, azonban az Abda felőli irány, ezzel együtt a csomópont működése is jelentősen javult, az összes irányt figyelembe véve.”
Egy siker
Házinyúlra lőttem és telitalálatot sikerült elérnem. Miután vagy 15 éve lakunk egy kis Fejér megyei faluban, egyszer csak feltűnt, hogy az egyik, főutat keresztező mellékutcából kihajtva egyszerre több iránynak is elsőbbsége van:
A problémát jeleztem a polgármesternek, e-mailben, és talán két hét se kellett, hogy kikerüljenek a hiányzó táblák a mellékutak torkolatába. Bárcsak minden esetünk ilyen simán intéződne!
A kedvencem
A magyar KRESZ alapvetően nem is lenne olyan rossz, ha nem lenne tele mára egy egész csomó követhetetlen túlbonyolítással – mint például az a 2014-es szabály, hogy a Gyermekek-tábla (macisajtban két gyerek) alatti távolságjelző kiegészítő tábla esetén az adott távolságon 30 km/h-s korlátozás van. Ezt a szabályt nem hiszem, hogy sokan ismerik – és akik igen, azok is könnyen összekeverheti a kétgyerekes táblát a csak egy-gyerekessel. Egy bejelentőnk például Gyermekek-nek nézte ezt a Gyalogosok-táblát egy Magyaralmás határában lévő úton, mi pedig simán továbbvittük a tévedést és jeleztük az útkezelőnek a hibát:
Igazából csak a cikk közlése után, egy szemfüles olvasó levelét elolvasva jöttem rá, hogy a táblakompozíció nem hibás – úgyhogy az útkezelők helyett inkább a KRESZ-alkotóknak küldjük tovább a problémát, miszerint inkább térjünk vissza a táblás sebességkorlátozáshoz, ahol kell, és dobjuk ki ezt a túlbonyolított szabályt.
Ezzel elleszünk pár évtizedig: a Szerencs utcai kereszteződés
Budapesti és Budapestre járó autósok életét keseríti meg naponta legalább kétszer egy klasszikus „palacknyak”: az M3-as autópálya bevezető, városi szakaszának teljesen értelmetlen megtorpantása, a Szerencs utcai lámpás kereszteződés. A hatalmas forgalmú főirányt érthetetlen módon itt szintben keresztezi a keresztirány: ehhez hasonló, a még osztatlanul hömpölygő ki-beirányú forgalmat megállító útakadályt semmilyen más autópálya-végződésnél nem találunk.
A kereszteződés forgalma még most, ahogy ezt az anyagot írom, hétfő este fél hétkor is így néz ki a Google Mapsen:
A rém szerencsétlen kialakítású kereszteződés méretéhez, forgalmához képest viszonylag kis ráfordítással megoldható lenne: felüljáró/aluljáró keresztben, az M3 bevezetőre a közvetlen balra kikanyarodások megszüntetése. A problémát többször is felvetettem már hivatalos fórumokon, de most, hogy a Traffixra egy tőlünk teljesen független polgártól is újra megérkezett a kérés a helyzet rendezésére, egy kicsit erősebben beleállunk a dologba.
Jelentsd be te is, ami bosszant!
A Traffixon várjuk a te problémádat is! Csak pár sort kell írnod, esetleg lőni egy-két fotót vagy screenshotot a Google Mapsről vagy StreetView-ról, onnantól, ha szerintünk is lehetne kicsit egyszerűsíteni-észszerűsíteni és biztonságosabbá tenni a forgalmat, átvesszük mi a levelezős-bikkfanyelves-packázásos-hárításos részét a dolognak. Sikert nem ígérünk, de nyilvánosságot és jó szándékot igen!