Rétság környékén, a magára hagyott egykori laktanyához közel eső gyakorlópályán, illetve ennek környékén próbálgattuk a Ford pickupját, a Rangert. Vesztünkre szemerkélő, barátságtalan novemberi időben, ocsmányra ázott talajú utakon kellett volna autóznunk, utcai gumikkal. Hogy meddig jutottunk velük, az majd később kiderül.

Sárjárás Ford Rangerekkel 1

A rendezvény apropóját az adta, hogy sokan még nem jutottak a nem is éppen friss, legutóbb 2016-ban ráncfelvarrott Rangerhez, hogy megénekelhessék, mit is tud a kategória itthon messze legjobban fogyó modellje. Na, most megkapták, méghozzá rögtön terepet is intézett mellé az importőr, ahol bátran túrhatták a sarat a friss, meglepően keveset futott modellekkel.

Sárjárás Ford Rangerekkel 57

Az utcai gumi itt kevés lesz

A Ford elég megtévesztően azt kommunikálja, hogy 2018-ban, októberig 1635 darab Ford Ranger kelt el és ez kis híján a duplája a második helyen álló Toyota Hilux eladott darabszámának. Érdekes, hogy a Navara csak a harmadik helyet csípte meg, pedig vesszek meg, ha nem abból látom a legtöbbet az utakon. Azt már nem tette hozzá a Ford vezérképviselete, hogy a Rangerek felét három hónapon belül kivonták a forgalomból, így a valóban hazánkban futó autók között alig vezet a Hilux előtt. Információink szerint a Rangerből 827-en maradt meg a magyar rendszám, a Hiluxból 816-on. Ennyi Ranger aligha tört műszaki totálkárosra, valószínűleg nyugat-európai exportra mentek, így irrelevánsak a hazai piaci sorrendben.

Sárjárás Ford Rangerekkel 58

Öthengeres, 3,2-es dízelmotor, 200 lóerős teljesítménnyel. Ez fogy a legjobban.

Mivel közel személyautós komfortot és használhatóságot nyújtanak ezek a pickupok – a rendes csomagtartó hiányát, vagy a furcsa üléspozíciót most ne firtassuk – nem is meglepő, hogy a nagy, 3,2-es motorral felszerelt, extrával jól megtömött modellek fogynak a legjobban. A kategória népszerűségéhez biztos az is hozzájárul, hogy ezek az autók haszonjárműként nettó áron elvihetők, gázolajuk áfája visszaigényelhető, de eközben simán használhatók igazi személyautóként is.

Sárjárás Ford Rangerekkel 59

Egyáltalán nincs munkagép hangulata ennek a vagány Rangernek

Jól hangzik az is, hogy a pickup kategóriában nincs a Ranger öthengeresénél nagyobb motor. Bár hiába a 3,2 literes lökettérfogat, a Ford Ranger 200 lóerős motorjánál van jóval erősebb is, a VW Amarok például 258 lóerős V6-ossal is rendelhető, igaz, ez csak 3 literes motor. Terhelhetőségben, és vontatható tömegben viszont a Ranger a jobb. Bár a sajtóanyagban a Rangert tartják a legbiztonságosabb pickupnak, de a Mercedes X-osztály ugyanígy simán behúzta az ötcsillagos töréstesztet az EuroNCAP-nél, és a biztonsági csomaggal feltupírozva a Toyota Hilux is öt csillagot kapott ugyanitt.

Sárjárás Ford Rangerekkel 60

Bár nem a Ford Ranger az egyetlen ötcsillagos töréstesztű pickup, mégis ebbe jutott a legtöbb biztonsági felszerelés

Még egy érdekességgel is találkozhattunk, ez pedig a Ranger Blue Edition. A Ford a tavalyi Ranger Black Edition sikerét látva idén a birminghami Haszongépjármű Szakkiállításon bemutatta a márka idei limitált szériás pickupját, a Ranger Blue Editiont. Ezt a Performance Blue metálfényezésről lehet megismerni, illetve a feketére fényezett hűtőrácsról, bukócsőről, tetősínről. Szintén fekete az oldalsó fellépő a könnyűfém felni és az autót díszítő Wildtrak matrica is, és alapáron kihúzható, zárható platófedelet is adnak a spéci Rangerhez.

Sárjárás Ford Rangerekkel 61

Korrekt, szépen berendezett, komfortos és tágas belső

Belül fekete, szürke díszvarrással feldobott bőrkárpitozású ülések várják az utasokat, a motortérben pedig a 3,2-es, 200 lóerős motor található, ami hatfokozatú automatikus váltóval és 4×4-es hajtással dolgozik együtt.

Sárjárás Ford Rangerekkel 62

Bő egy tonnát pakolhatunk a platóra. A Ranger mindent elbír, vagy elvontat.

Maga a terepjárás felemásra sikerült, a konvojt vezető L200-as után haladva már az első nagyobb sártengernél lemaradt az egész mezőny és egyesével kellett kirángatni őket a ragadós sárból. Aztán a következőből már csak minden második autót. Hiába, ilyenkor érezhetőbb a különbség utcai és terepgumi között, mint a különböző pickup modellek között.

Sárjárás Ford Rangerekkel 63

Tapadós, posványszagú sár választotta le a nyájról ezt a járgányt

Hiába a 4×4-es hajtás, a középkonzolról kapcsolható felező, diffizár, ha a kerekek csak pörögnek a sárban. Ja és a csörlő sem ér semmit, ha csupán dísznek van az autó orrán, de a vezetékek csak lógnak valahol.

Sárjárás Ford Rangerekkel 64

Sose ránts ki a sárból ennyire kurta kötéllel autót! Pláne, ha az acélsodrony és a csörlőből lóg ki.

Sárjárás Ford Rangerekkel 65

Ilyen jeleneteknél az értő közönség általában már az elsősegélyládáját kezdi keresni

Sárjárás Ford Rangerekkel 66

Végül csak felment. De lejönni már nem sikerült önerőből.

Aki valódi terepjárót szeretne, az ne a platós 4×4-esek között keressen magának autót, hiszen ezek nem erre készültek. Hanem munkára. Ha nehéz, legfeljebb 1100 kilogrammnyi szállítani valót kell terepen elvinni A-ból B-be, vagy 3500 kilogrammos utánfutót cibálni árkon-bokron keresztül, akkor viszont keresve sem lehet a célra alkalmasabb eszközt találni. Az pedig külön öröm, ha még a városban is meg lehet vele jelenni, mert jól néz ki és még komfortos, biztonságos is.