Minimum a tv-reklámokból mindenki ismeri a Pajzs nevezetű járművédelmi rendszert, amit úgy hirdetnek: saját erőből elmozdíthatatlanná teszi az autót. Évtizede írok az autólopásokról, ismerem a bűnözők ellen sikeres hadjáratot vezető főrendőrt, tartom a kapcsolatot az autóvadászok vezetőjével, találkoztam és beszélgettem több autótolvajjal, és bizony mind-mind megerősítették, hogy pajzsos kocsit valóban nem lehet elcsenni. Maximum, ha trélerre pakolják.

Tudomásom szerint immár 30 ezernél is több autót véd a Pajzs, amely – más járművédelmi rendszerekkel, és persze a rendőrséggel együtt – fontos szerepet játszik a lopások számának drasztikus csökkenésében, ezért kíváncsian vártam, mit mutatnak. Merthogy új találmányt fejlesztettek.

„Kombinált technológiai autóvédelmi megoldás”

Ez így kissé bonyolultan hangzik, valójában egy új, a fejlesztők által leárnyékolhatatlannak mondott nyomkövető rendszerről van szó, amelyet a Pajzs az Antenna Hungáriával (AH) közösen rakott össze.

Négy elemből áll. Első az ún. kommunikátor egység, ez figyeli az autó ajtajait (zárva, nyitva vannak?), a gyújtást (jár a motor?), a motorteret (zárva, nyitva van?) stb. Ennek jeleit veszi a második elem, az AH úgynevezett LoRaWAN hálózata, ez a cég saját IoT hálózata, amelyet a közelmúltban építettek ki, és jelenleg 500 magyar településen él, az ország területének 56 százalékán. A bővítés folyamatos, de Budapesten és környékén – ahol a lopások kilencvenvalahány százaléka van évről évre – már ma teljes a lefedettség. Harmadik eleme a rendszernek a felügyeleti szerver, aminek szoftvere feldolgozza a járművektől érkező, titkosított adatokat és megjeleníti azokat egy térképen. A negyedik szint a webes felület és a mobilos applikáció, amelyeken a tulajdonosok megnézhetnek mindent az autójukkal kapcsolatban a helyétől az imént említett motorjáráson át az ajtók állapotáig. Sőt, az akku töltöttségét is. Ilyen fagyos időjárásnál az is igen hasznos lehet.

Egymillió emberre rakna nyomkövetőt a Pajzs 1

Tímár László Pajzs-tulajdonos mutat a térképre

Fontos még megemlíteni, hogy a járműtulajdonos ezen a nyomkövető rendszeren keresztül akár le is tilthatja az ellopott autóját. Bezárhatja az ajtajait, leállíthatja a motorját, vagy hatástalaníthatja a távvezérlőjét is, ha a kocsival együtt azt is elvitték a bűnözők.

Tudom, ez az egész még mindig kicsit műszaki és bonyolult, azonban bennem egy egészen egyszerű kérdés fogalmazódott meg.

Minek nyomkövető olyan autóba, ami ugye ellophatatlan?

“Aki sokat izzad békében, keveset vérzik háborúban” – ezzel a japán mondással indított Tímár László, aki hozott autós választ is a kérdésre, ám gyorsan kiderült, ennél sokkal messzebbre tekintenek az új rendszerrel.

Cége hosszú évek óta kínál a járművédelmi rendszerük mellé párosítva GSM-alapú nyomkövetést is, amivel nem száz százalékig elégedettek, ezért is fogtak bele a más irányú fejlesztésbe. Konkrét példája szerint nemrég egy szombat este hívta őket olyan ügyfelük, akinek a Mercedesében benne van ez a GSM-es jeladó, ám mégsem tudja, hol az autója. Szerencsére nem lopták el, csak a lánya autókázik, ő meg közben odahaza aggódik. Nos, a pajzsosok sem tudták megmondani, ugyanis olyan helyen állt meg a leányzó, ahol nem volt térerő.

Ilyet többé Tímár úr nem szeretne, ám a szavaiból gyorsan kiderült az is, hogy az autóknál sokkal szélesebb kört céloznak meg a jelenleg havi 1900 forint plusz áfáért kínált szolgáltatásokkal. Egészen széleset.

Egymillió emberre rakna nyomkövetőt a Pajzs 2

Ez itt egy pajzsos reklámautó, felnyittattam a motorháztetőt…

Egymillió emberre rakna nyomkövetőt a Pajzs 3

…így megnézhetik annak a szerkezetnek egy részét, ami meggátolja, hogy a tolvajok elérjék az ide rejtett lopásgátló rendszert

Egymillió emberre rakna nyomkövetőt a Pajzs 4

Ebben az autóban, ennek a rendszernek az elektronikáját a tűzfalra szerelték

Húszmillió tárgy. Egymillió ember?

Tímár kezdetben simán el tudja képzelni, hogy drága, több százezer forintos kerékpárokba is bekerülhet a nyomkövetőjük, de bármilyen más járműbe. Az autóknál a hagyományos gyufásdoboznál valamivel nagyobb jeladót a műszerfal mögé szerelik be, a bringáknál a gyufásdoboz egyharmada méretűeket pedig az üléscső aljába. „Egyik helye sem titok a tolvajok előtt, álljanak csak neki kiszedni” – mondta, majd folytatta. Két embernek egyórás meló műhelyben beszerelni a kocsiba, a bringáknál meg ráhegesztenek, onnan sem szedik ki senki. Na és ha vízbe dobják a tolvajok a bringát? Műgyantába ágyazzák a jeladót, dobhatják vízbe, ha akarják, utána is foga adni.

De nem csak autókba, motorokba, kerékpárokba és akár hajókba ajánlják a nyomkövető rendszerüket. „Megkértem a kollégáimat, hogy szedjék össze, mi mindenbe lehetne hasznos beszerelni ma Magyarországon. Húszmillió tárgy jött ki” – állítja Tímár. Az egykor 12 évig személyi testőrként dolgozó cégtulajdonos számára azonban ezeknél is fontosabb lehet az emberek védelme.

Ambiciózus terveik szerint ugyanis hosszabb távon emberek „nyomkövetésére” is szeretnék majd bevezetni, használni a rendszert. Az elsőre ijesztőnek tűnő szolgáltatás valamilyen formában tulajdonképpen már ma is létezik: például kisgyerekek és idős, feledékeny emberek karórájában. A Pajzs és az AH közös, folyamatosan fejlesztett projektje leginkább e két réteget célozza majd, mint elhangzott, hosszabb távon akár egymillió embert is szeretnének felszerelni a mostaniaknál jobb, modernebb, saját rendszerükkel.

A fenti linken autótolvajokkal készült interjúnkat olvashatja, itt viszont azt, milyen érdekességeket mondott nekünk a börtönbe zárt orgazda!