Megkérdeztük a BRFK-t, a FÖRI-t, és a parkban fakivágások mellett zajló építkezéseket közpénzből grundoló Városliget Zrt.-t, hogy
– miért nem tesznek/tettek semmit a szabályszegések ellen a helyszínen lévő egyenruhásaik?
– hogyan alakulhatott ki ez a helyzet?
– mit kívánnak tenni a jövőben?
Külön kérdéseket küldtünk a FÖRI-nek, és a projektcégnek, amik ráadásul csak részben voltak ugyanazok, bevallottan mégis egyeztettek a válaszról. Végül szó szerint ugyanazt küldték mindkét helyről, rövidítés nélkül közöljük:
„A Budapest, XIV. kerület, Hősök terén és közvetlen környékén lévő közterületeken a BRFK és a FÖRI közös (rendőr- közterület-felügyelő) járőrszolgálatot lát el a közrend és a közbiztonság fenntartása érdekében. A Műjégpálya megnyitását követően az egyébként is kiemelten frekventált Hősök terére lényegesen nagyobb létszámú látogató érkezik, közülük sokan gépjárművel. Tekintettel arra, hogy a Városliget területén felújítási, építőipari kivitelezések zajlanak, – többek közt az Ötvenhatosok terét is érintően, – számos korábbi parkolóhely ideiglenesen megszűnt. A parkfelújítás ezzel egyidejűleg indokolttá tette, hogy a védett övezet egyes szakaszain ideiglenes forgalmi rend változás lépjen hatályba. Az Olof Palme sétány Műjégpályát követő szakaszán jelenleg „behajtani tilos, kivéve célforgalom” korlátozás van érvényben. A KRESZ vonatkozó szabályozása szerint, a célforgalomba azon gépjárművek részére biztosít kivételt a behajtási tilalom alól, amelyek úti célja a közúti jelzőtábla hatálya alatt van. Az Ön által hivatkozott képen (cikkünk legelső fotóját küldtük el nekik – L.Cs.) szereplő közlekedési szituáció a park felújítása kapcsán szükséges, ideiglenes forgalmi rend változás következtében alakult ki, amely várhatóan rövid időn belül megszűnik, és a hivatkozott útszakaszon helyreáll az eredeti közlekedési rend. A FÖRI 2017 júliusától lényegében nem alkalmaz kerékbilincset, csak rendkívül indokolt esetben. Gépjárművek elszállítására jogszerűen pedig kizárólag a közterület-felügyeletről szóló törvényben biztosított esetben van lehetőség, vagyis akkor, ha a jármű szabálytalanul várakozik és a közúti forgalom biztonságát, vagy a közbiztonságot veszélyezteti.
A kérdéseivel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a Városligetben parkoló autók látványa hosszú távon teljes mértékben összeegyeztethetetlen a Liget Budapest Projekttel. A Liget Budapest Projekt egyik fő célkitűzése, hogy a park zöldfelületének rehabilitációja és gyarapítása mellett radikálisan csökkentse a közpark autóforgalmát, amely a mai napig óriási környezeti terhelést jelent a Liget élővilágára nézve. Ennek első lépése a felszíni parkolás megszüntetése a Városliget peremén megvalósuló mélygarázsok építésével. A tervek szerint az Állatkerti körúton 700, a Hermina úton 275, a Dózsa György úton pedig egy 800 férőhelyes földalatti parkoló épül, az utóbbi kivitelezése június elején már elkezdődött az eddigi felszíni parkolóként működő területen, az Ötvenhatosok terén.”
A Városliget Zrt. még az alábbit tette hozzá:
„A Liget Budapest Projekt egy későbbi ütemében pedig az autóforgalom elől elzárják az M3-as autópálya bevezetőjeként funkcionáló Kós Károly sétányt, melynek köszönhetően napi 15.000 autó környezetterhelésétől szabadul meg a park.”
Több meglepő állítása van a válasznak.
1, Azt írják, hogy „ideiglenesen” szűnt meg számos korábbi parkolóhely. Nos, a képeken látható Olof Palme sétánytól pár méterre, a Városliget és a Dózsa György út között három hatalmas betonplaccon az ország legnagyobb P+R parkolója üzemelt ősidők óta. Nem Budapest vezetése alakította ki gondos várostervezéssel, hanem autósok tízezreinek szokása tette azzá, rengetegen hagyták itt az autójukat, majd tömegközlekedéssel mentek tovább a céljuk felé. Ez a parkolás INGYENES volt, a mélygarázsok pedig FIZETŐSEK lesznek. A parkoló megszüntetéséről és számos negatív következményéről itt írtunk hosszabban, hogy csak párat említsünk most: a közeli utcák belefulladnak azóta az autókba, a parkolási díj 100 százalékkal emelkedett ezekben, senki nem tud parkolni a ligetbe érkezők közül, és íme, itt az újabb kellemetlen hatás, járművek a park közepén.
2, Parkfelújításról beszélnek, holott a sajtó tele volt a fakivágásokkal, de ez politika, nem közlekedés, ne menjünk bele.
3, Az már közlekedés, hogy „ideiglenes forgalmi rend”-ről beszélnek, majd magyarázzák a kiegészítő táblácskával ellátott Behajtani tilos táblát. Nézzük meg a Google-t, hogy mi volt itt korábban:
Ha jól értjük, ezt változtatták meg az „ideiglenes forgalmi rend” érdekében a Kivéve célforgalom tábla, valamint a Megállni tilos tábla kihelyezésével. Ezek mutatnák az autósoknak most, hogy tessék ide parkolni? Erősen vitatható, hogy ez a tökéletes megoldás, amiről bárki meggyőződhet, ha oda áll – mondjuk egy vasárnap – a sarokra, akár a FÖRI vagy a rendőrség bármely illetékese. Azt fogja látni, hogy közelítenek a parkolót kereső autósok, lelassítanak, majd a sofőrök vakarni kezdik a fejüket, hogyan tovább. Lendületből nem mernek behajtani a táblák miatt, ám végül egyik részük (de hiszen más is itt áll alapon) óvatosan tovább gurul, másik részük elkanyarodik jobbra, elmegy innen.
Ha jól értjük, hogy ezt a részt most parkolónak szánja a kormány projektcége és a fővárosi önkormányzat közterület-felügyelete, akkor miért nem alakítanak ki itt parkolókat? Ideiglenesen, ahogy mondják. Le kell szedni ezeket a táblákat, kirakni a kék-fehér P-betűt, és felfesteni az út két szélén az aszfaltra a parkolóhelyeket. Kis munka, de munka, ám ezzel segítenék az autósokat. Rögtön hozzátesszük, nem tartjuk jó megoldásnak, hogy zöldövezetből parkolót csinálnak – se így, se úgy.
4, Már csak azért is furcsa részükről az autók ligetbe özönlésének engedése, mert többször hangsúlyozzák, hogy mennyire védik a parkot az autóktól. „A Városligetben parkoló autók látványa hosszú távon teljes mértékben összeegyeztethetetlen a Liget Budapest Projekttel”, „egyik fő célkitűzésük”, hogy „radikálisan csökkentsék a közpark autóforgalmát, amely a mai napig óriási környezeti terhelést jelent a Liget élővilágára nézve”. Eközben a valóságban autók tömegét engedik minden korábbinál mélyebbre a zöldbe, oda, ahol soha nem parkolhattak. Akkor most mi az igazság: amit ígérnek, vagy amit látunk?
5, Furcsa, hogy azt írják, „várhatóan” megváltozik majd ez. Közpénzmilliárdokat költenek el a városligetbeli építkezésekre, és nem tudnak konkrét időpontot írni? Olyan, mintha ők sem tudnák, hogy meddig lesz a sok autó a ligetben. Természetesen nem most landoltunk a Marsról, látjuk, hogy a liget projekt számos elemét a korábbi ígéretekkel ellentétben lefújták, nem úgy lesz, nem akkor, és a többi, de mindez politika, nem közlekedés, nem foglalkozunk vele. (Igaz, egyik fontos eleme a sztorinak éppen a Közlekedési Múzeum körüli abszurd történet.)
Nem említettük a BRFK válaszát, az is érdekes. Tőlük is azt kérdeztük, hogy miért nem tettek/tesznek semmit a cikkünk első fotóján látható káosz ellen.
„Megkeresésével kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy a kérdéses területre beosztott rendőr a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának járőrével közösen teljesített szolgálatot, a szolgálati felállítási helyük konkrétan a Hősök tere volt.”
Ennyi, sajnos nem igazán világos, hogy ezzel mit akarnak mondani. A FÖRI szabja meg nekik, hogy mit tehetnek, és mit nem? Vagy azt állítják, hogy nem csak ők hibáztak? Vagy azt, hogy „konkrétan” a Hősök tere a felállítási hely, ami onnan száz méterre van, azzal már nem foglalkoznak? Szeretnénk tisztábban látni, ezért újabb kérdéseket küldtünk a BRFK-nak, cikkünk megjelenéséig nem érkeztek meg a válaszaik.
Két megjegyzés még. A ligetben parkolni szándékozók ha akarnák (sokan akarják) se tudnának a zöldövezettől 100-200-300 méterre parkolni, mondjuk a Műjégpályához legközelebb eső VI. kerületi utcákban. Ezek ugyanis a fenti képen látható parkoló beszántása után belefulladtak a rengeteg beözönló autó okozta káoszba, az ott lakók sem tudnak megállni a saját ingatlanuknál. Se hétköznap, se vasárnap.
A második megjegyzés, hogy igazságtalan a korcsolyázókra fogni az egészet. Télen ők mennek többen a ligetbe, nyáron meg mondjuk a kocogók. De kutyasétáltatók, turisták, és persze rengeteg sétálni vágyó egész évben jár a Városligetbe, amely nem is olyan régen még a világ talán egyik legszebb parkja volt. Rendet kéne tenni gyorsan, ez így senkinek nem jó. A zöldövezetet óvni akaróknak, és az autósoknak sem. Ne zárjuk ki, a kettő részben ugyanaz a halmaz is lehet.
Addig is szavazzon!
Frissítés, 17 óra 09-kor megérkeztek a BRFK válaszai:
A FÖRI munkatársai mondták/mondják meg a rendőröknek, hogy mit tehetnek, és mit nem a szabálytalan autósokkal?
Amint azt korábbi válaszunkban is írtuk, a rendőrök a FÖRI munkatársaival közösen láttak el szolgálatot a Hősök terén. A járőrök feladata a közrend és közbiztonság fenntartása, a turisztikai és idegenforgalmi szempontból kiemelt területen a szubjektív biztonságérzet növelése volt.
Az, hogy a szolgálati helyük konkrétan a Hősök tere, azt jelenti, hogy tőlük 100 méterre (amit szabad szemmel simán látni onnan) már nem intézkednek a folyamatosan (gyakorlatilag egész nap, százszámra) szabálytalankodó autósokkal szemben?
A járőrök felállítási helye a Hősök tere volt, ahol feladatuk a közrend, közbiztonság fenntartása volt.
A XIV. kerületi önkormányzat közölte lapunkkal, hogy folyamatosan érkeznek hozzájuk a lakossági bejelentések az itteni (korábban csatolt képünkön látható) szabálytalan parkolásokkal kapcsolatban. Kíván valamit tenni az áldatlan állapot felszámolása érdekében a BRFK?
Tájékoztatjuk, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitányság a jogszabályoknak érvényt szerezve, a KRESZ szabályok betartása érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket.