Egy dolgot nem tudtunk meg a legújabb, 992 kódjelű 911-es Porschéról: hogy milyen vezetni. Biztos úgy gondolták a gyáriak, hogy az újságírók figyelmét csak elvonná a fejlesztésekről, a gyártáshoz kapcsolódó ideológiáról, a fedélzeti online szolgáltatásokról, motorkarakterisztikai görbékről meg a kerekek mögé épített vizesút-szenzorról, ha maguk csaphatnának le pár kört egy versenypályán a világ egyik, ha-nem-a legjobb sportautójával. Szóval, Kedves Olvasók, elnézést: nem én akartam ezt a lényegkerülgető szófosást az összes létező mellékes körülményről egy 911-est illetően, ami most következik, hanem maga a Porsche. (Ne is olvassák el az alábbi képet követő bekezdéseket, elég a képgalériát is végigkattintgatni a képaláírásokkal. De tényleg.)
Az új, szám szerint nyolcadik generáció a szokásos recept alapján készült: legyen olyan, mint az előző, csak egy kicsit jobb
Az új, szám szerint nyolcadik generáció a szokásos recept alapján készült: legyen olyan, mint az előző, csak egy kicsit jobb
Fotó megosztása:
Profilból szinte ugyanolyan, mint volt, csak az új kilicsekről lehet felismerni
Profilból szinte ugyanolyan, mint volt, csak az új kilicsekről lehet felismerni
Fotó megosztása:
Hátulról a fénycsíkkal összekötött lámpák és az ablak alatti fura kis kettős pótféklámpa segít felismerni a 992-es modellt
Hátulról a fénycsíkkal összekötött lámpák és az ablak alatti fura kis kettős pótféklámpa segít felismerni a 992-es modellt
Fotó megosztása:
Szemből szinte ugyanolyan maradt, csak a mátrix-LED-es fényszórók ragyognak ki az összképből hightechségükkel
Szemből szinte ugyanolyan maradt, csak a mátrix-LED-es fényszórók ragyognak ki az összképből hightechségükkel
Fotó megosztása:
Most először kapott aszimmetrikus gumizást a 911 Carrera
Most először kapott aszimmetrikus gumizást a 911 Carrera
Fotó megosztása:
A motorhoz nem lehet hozzáférni földi halandónak, csak pár töltő-ellenőrző nyíláshoz
A motorhoz nem lehet hozzáférni földi halandónak, csak pár töltő-ellenőrző nyíláshoz
Fotó megosztása:
Sosem a raktér-kapacitásáért szerettük a 911-est
Sosem a raktér-kapacitásáért szerettük a 911-est
Fotó megosztása:
Új a kilincs: elég kényelmetlenre sikeredett szegény
Új a kilincs: elég kényelmetlenre sikeredett szegény
Fotó megosztása:
Kényelmesek az apró ülések
Kényelmesek az apró ülések
Fotó megosztása:
Mátrix-LED-fényszóró a 992-esen
Mátrix-LED-fényszóró a 992-esen
Fotó megosztása:
Több az alu és a nagyszilárdságú acél komponens, pár kilóval könnyebb lett a kasztni
Több az alu és a nagyszilárdságú acél komponens, pár kilóval könnyebb lett a kasztni
Fotó megosztása:
Több az alu és a nagyszilárdságú acél komponens, pár kilóval könnyebb lett a kasztni
Több az alu és a nagyszilárdságú acél komponens, pár kilóval könnyebb lett a kasztni
Fotó megosztása:
Made in Slovakia felirat a lemezbe ütve
Made in Slovakia felirat a lemezbe ütve
Fotó megosztása:
308 km/h a vége
308 km/h a vége
Fotó megosztása:
0-100: 3,5 másodperc
0-100: 3,5 másodperc
Fotó megosztása:
A kormányon lévő forgókapcsoló közepe a Wet Mode-gomb
A kormányon lévő forgókapcsoló közepe a Wet Mode-gomb
Fotó megosztása:
Az ott egy rázógép: a mérnökök kényelmesen, jó melegben szimulálhatják le ezerszer is az egy kocsival a gyár területén lévő 200 méteres műkátyús tesztúton felvett zötykölődést
Az ott egy rázógép: a mérnökök kényelmesen, jó melegben szimulálhatják le ezerszer is az egy kocsival a gyár területén lévő 200 méteres műkátyús tesztúton felvett zötykölődést
Fotó megosztása:
Teccenek látni a nyíllal jelölt hibákat? Hát mi sem láttuk, de vannak sasszemű MEÓ-sok, akik meglátják őket
Teccenek látni a nyíllal jelölt hibákat? Hát mi sem láttuk, de vannak sasszemű MEÓ-sok, akik meglátják őket
Fotó megosztása:
Próbapad a PCM teszteléséhez
Próbapad a PCM teszteléséhez
Fotó megosztása:
A gyárban a kasztni-összerakó sort néztük meg
A gyárban a kasztni-összerakó sort néztük meg
Fotó megosztása:
Ennyi a műszerblokk profilból
Ennyi a műszerblokk profilból
Fotó megosztása:
A központi érintőképernyő: egy másik tablet
A központi érintőképernyő: egy másik tablet
Fotó megosztása:
ABB robotok hegesztik össze a kasztnit
ABB robotok hegesztik össze a kasztnit
Fotó megosztása:
Így futottak fel a számk a 911-est és 718-ast (Boxster, Cayman) készítő zuffenhauseni üzemben
Így futottak fel a számk a 911-est és 718-ast (Boxster, Cayman) készítő zuffenhauseni üzemben
Fotó megosztása:
Rugalmas gyártás Porsche-módra: ez a sok változat mind egy szalagon készül
Rugalmas gyártás Porsche-módra: ez a sok változat mind egy szalagon készül
Fotó megosztása:
Stuttgart Zuffenhausen nevű elővárosában szűkös a hely, az új elektromos Porsche, a Taycan gyártását már csak úgy sikerült megoldani, hogy a telep egyik végéből a másikba utaznak a kész karosszériák
Stuttgart Zuffenhausen nevű elővárosában szűkös a hely, az új elektromos Porsche, a Taycan gyártását már csak úgy sikerült megoldani, hogy a telep egyik végéből a másikba utaznak a kész karosszériák
Fotó megosztása:
Agymosó vezérmondatok a minőség szentségéről
Agymosó vezérmondatok a minőség szentségéről
Fotó megosztása:
Örökös JD Power-megbízhatósági bajnok a Porsche 911. A gyár is, a termék is
Örökös JD Power-megbízhatósági bajnok a Porsche 911. A gyár is, a termék is
Fotó megosztása:
Fedélzeti számítógép helyett távoli szervereken sokkal gyorsabb az olyan feladatok megoldása, mint például a beszédfelismerés
Fedélzeti számítógép helyett távoli szervereken sokkal gyorsabb az olyan feladatok megoldása, mint például a beszédfelismerés
Fotó megosztása:
Ügyfél a központban, minőség mindenütt körülötte
Ügyfél a központban, minőség mindenütt körülötte
Fotó megosztása:
Elektronikus újdonságok a 992-esen
Elektronikus újdonságok a 992-esen
Fotó megosztása:
Most először lett könnyebb az új 911-es elődjénél
Most először lett könnyebb az új 911-es elődjénél
Fotó megosztása:
Méretek
Méretek
Fotó megosztása:
Nagyobb lett a hátsó féktárcsa
Nagyobb lett a hátsó féktárcsa
Fotó megosztása:
Online szolgáltatásrendszer az új 911-ben
Online szolgáltatásrendszer az új 911-ben
Fotó megosztása:
Az új, sokfokozatú de kompakt PDK
Az új, sokfokozatú de kompakt PDK
Fotó megosztása:
A nyolcgangos váltó fokozatkiosztása. Végsebesség hatodikban
A nyolcgangos váltó fokozatkiosztása. Végsebesség hatodikban
Fotó megosztása:
A fejlődés számokban
A fejlődés számokban
Fotó megosztása:
Felboncolt 992-es 911
Felboncolt 992-es 911
Fotó megosztása:
Tiszta, átlátható, jól használható és komfortos a kabin. Egy sportautóban nagy dolgok ezek
Tiszta, átlátható, jól használható és komfortos a kabin. Egy sportautóban nagy dolgok ezek
Fotó megosztása:
A hátsó ülés inkább csomagtartó, mint ülés
A hátsó ülés inkább csomagtartó, mint ülés
Fotó megosztása:
Szolid 305-ös hátsó kerekek az új 911-esen
Szolid 305-ös hátsó kerekek az új 911-esen
Fotó megosztása:
A Wet Mode szenzora a kerékjáratban
A Wet Mode szenzora a kerékjáratban
Fotó megosztása:
Mutatja a szabad parkolóhelyeket és a parkolási díjat is az online szolgáltatóközpont
Mutatja a szabad parkolóhelyeket és a parkolási díjat is az online szolgáltatóközpont
Fotó megosztása:
Netrádiók, DAB és FM frekvenciák keverve: a lényeg, hogy mindig a kedvenc adónk szóljon
Netrádiók, DAB és FM frekvenciák keverve: a lényeg, hogy mindig a kedvenc adónk szóljon
Fotó megosztása:
A futómű alig változott
A futómű alig változott
Fotó megosztása:
Nagyobb turbók, fejlettebb befecskendezés, DPF
Nagyobb turbók, fejlettebb befecskendezés, DPF
Fotó megosztása:
Karakterisztika
Karakterisztika
Fotó megosztása:
A 4x4: osztómű, első diffi
A 4x4: osztómű, első diffi
Fotó megosztása:
A 992-es röntgenrajza
A 992-es röntgenrajza
Fotó megosztása:
992-esek a Hockenheimringen
992-esek a Hockenheimringen
Fotó megosztása:
Sajnos csak az utasülésből élvezhettem a köröket
Sajnos csak az utasülésből élvezhettem a köröket
Fotó megosztása:
Szeret és tud is keresztben menni
Szeret és tud is keresztben menni
Fotó megosztása:
992-esek felülről
992-esek felülről
Fotó megosztása:
Minőség és Ügyfél a központban
Időnként körülnéztem a teremben: nem lehet, hogy eltévedtem és nem egy sajtótájékoztatóra ültem be az új 911-gyel kapcsolatban, hanem be akarnak szervezni, hogy MLM-rendszerben Porschékat áruljak? Ennyiszer azért mégse szokás elmondani, sulykoló jelleggel, hogy Quality, Quality és Quality, valamint hogy Customer, Customer, Customer. Mert erre a két dologra gondol folyamatosan alighanem még a takarítónő is a zuffenhauseni Porsche-gyárban, miközben részt vesz a sportautó-gyártásban. Erre a borzasztó agymosásra csak egy mentségük van: hogy a dolog eléggé nyilvánvalóan kiválóan működik.
A sok Minőség és a mindent átható Ügyfélközpontúság ugyanis nem csak arra elég, hogy a Porsche bazi erős sportautókat gyártson szuperfejlett technikával, hanem arra is, hogy ez a technika páratlan megbízhatósággal működjön. Szóval bármennyire is nevetséges volt ez a két slide a prezentációban:
Q, mint Quality azaz Minőség: a Porsche Minőség-Metódusokat, Minőség-Kultúrát, Minőség-Stratégiát és Minőség-Kulcsmutatókat használ
Ügyfél a középpontban, minőség mindenütt körülötte
Ez a harmadik slide 100 százalékig igazolta az előző dia igazságát:
Örökös JD Power-megbízhatósági bajnok a Porsche 911. A gyár is, a termék is
Wet Mode
De azért mégis fellélegeztünk, amikor véget ért a minőségszeánsz és ráfordulhattunk a technikai érdekességekre. Mint például a Wet Mode, vagyis a szó szerint sikamlós Nedves Üzem funkció, ami világújdonság az autóiparban. Pedig pofonegyszerű. Az első kerékjáratokba épített kis szenzorok, gyakorlatilag mikrofonok „érzik”, ha a kerék által felcsapott víz elkezd dobolni rajtuk. Ilyenkor a 911-es Wet Mode-ba kapcsol: a menetbiztonsági elektronika jobban kezd figyelni, a gázpedál érzékenysége csökken, az összkerékhajtást (ha van) a fronthajtás irányába tolja – és persze üzenetet is küld a kocsi a műszerfalon a pilótának: vigyázz, nedves az út! Fura, hogy eddig még senki nem találta ezt ki, pedig nem, a Porsche rendszere világújdonság.
Beszari porschésok kézzel is Wet Mode-ba kapcsolhatnak, ha akarnak: a Sport Chrono-csomaghoz járó programválasztó kapcsolón külön gombbal érhető el ez az üzemmód.
A Wet Mode szenzora a kerékjáratban
A kormányon lévő forgókapcsoló közepe a Wet Mode-gomb
Online HMI, pardon: PCM
Új a Macanból már ismerős, 12,9 col átlójú érintőképernyős vezérlőmodul is, amit a Porschénél nem HMI-nek, hanem PCM-nek, Porsche Communication Managementnek kell hívni. Persze nem csak a beépített tablet új, hanem a rendszer is mögötte. Immár a 911-ben is az új Audikban és a nagyobb Porschékban már bemutatott online szolgáltatásrendszert találni, mely nem a fedélzeti számítógépek korlátozott adatbázisára és kapacitására támaszkodik, hanem mobilnettel a felhőhöz csatlakozik.
Így az új 911 hangvezérlése sokkal jobban működik, a navigációs és forgalmi adatbázis pedig annyira naprakész, hogy a kocsi nem csak azt tudja, hol a legközelebbi benzinkút, hanem azt is, hogy ott mennyibe kerül az üzemanyag. Na jó, a pillanatnyi benzinár talán nem olyan fontos egy új 911 tulajának, de az már neki is jól jön, hogy a kocsi tudja, van-e szabad hely a célhoz közeli parkolóházban. A rádiózás is más az új PCM-mel. Az FM, a DAB és az online rádiók teljes szintézisével a kocsiban mindig az elérhető legjobb minőségben szólhat Bolgár úr vagy a Karc FM, kinek-kinek ízlése szerint.
A szolgáltatás két évig jár ingyen minden eladott új Porschéhoz, utána évente lehet előfizetni rá.
Mutatja a szabad parkolóhelyeket és a parkolási díjat is az online szolgáltatóközpont
450 lóerő, nyolcgangos PDK
Nem csak esőszenzor meg érintőképernyő van az új 911-ben, hanem szerencsére motor, váltó, ilyenek is. A hathengeres boxer új, piezoelektromos nyitású befecskendezéssel, aszimmetrikus szelepnyitással, a blokk két szélén szimmetrikusan elhelyezett két nagyobb turbóval és további trükkök százaival 30 lóerővel lett erősebb: immár 450 lóerőt ad le 6500-as fordulaton és 530 Nm-t 2300-nál (Carrera S).
A váltó is új: nyolcfokozatú duplakuplungos automata, hosszabb végáttétellel az alacsonyabb autópálya-fogyasztásért és rövidebb egyessel az intenzívebb megindulásért. A Carrera S 308 km/h-s végsebességét hatodikban éri el, a hetedik és nyolcadik már kímélő fokozat. A 4S összkerékhajtásában is vannak újítások: immár vízhűtéses az osztómű, a kuplunglamellákat pedig a nagyobb erőhöz méretezték.
Szolid 305-ös hátsó kerekek az új 911-esen
Újdonság a kevert gumizás is. Az első tengelyre 20-as felniket szerelnek gyárilag, 245/35-ös gumikkal, a hátsóra 21-eseket, 305/35-ös abroncsokkal. A futómű lényegében változatlan, de az aktív lengéscsillapítás kicsit ügyesebb lett, a fékeket pedig egy kicsit felméretezték: a hátsó tárcsák átmérője 330-ról 350 mm-re nőtt. Felárért lehet kérni sportfutóművel, egycentis ültetéssel is a 911-est, amihez persze egy igazi úr azonnal megrendeli a gyári kerámiatárcsákat is.
A kormányzás is függetlenebb lett, a kétkerék-kormányzásos alapmodell esetében 11, a feláras négykerék-kormányzásos autónál 6%-kal. A 36 centi átmérőjű kormánykerék teljesen új – de ezt is láttuk már a Macanon pár hete.
Nagyobb turbók, fejlettebb befecskendezés, DPF
A 992-es könnyebb is lett és áramvonalasabb is. Ha jól értettem, a 911-es történelmében ez az első új modell, amely könnyebb elődjénél (1515 kiló az alapmodell, a Carrera S), de ha jól emlékszem, csupán 14 kg-mal. Ez a sok újítás így együtt arra volt elég, hogy az új Carrera S elődjénél öt másodperccel jobb időt, 7 perc 25 másodpercet fusson a Nürburgring Nordschleifén.
És hogyan megyen?
Mi nem itt, hanem a Stuttgarhoz közeli Hockenheimringen mentünk pár kört a kocsival, de, a fene egye meg, sajnos csak a jobb első ülésben. A tapasztalatom: nagyon erős, bitang gyors, stabil, de mozgékony seggű kocsi a 911, még alapállapotában is szokatlanul engedékeny, játékos menetstabilizálóval, de teljesen kikapcsolt elektronikával is biztonságos, kiszámítható viselkedéssel. Vizes szlalompályán pedig a legjobb játék fiúknak, ami csak létezik!
a videó a hirdetés után indul