Kezdjük azzal, amire a leginkább figyelni kell a jövő héttől.

Újabb fizetős útszakaszok

  1. január 1-jén több olyan főúttal, és gyorsforgalmival bővül a díjköteles utak köre, amelyeket idén adtak át:
  • M4 gyorsforgalmi út (M0-Cegléd és Cegléd – Abony közötti szakasz)
  • M25 autóút (északi szakasz)
  • M35 autópálya (481-es főút – Berettyóújfalu közötti szakasz)
  • M4 autópálya (Berettyóújfalu – 47-es főút)
  • 471-es főút (Hajdúsámson elkerülő)
  • 445-ös főút (M5 és 5-ös főút között)

Megszűnik a terelőutak mentessége

A 3,5 tonna feletti teherjárműveket érintő fontos változás, hogy 2018. december 25-től megszűnik a terelőútként kijelölt díjköteles útszakaszok mentessége, azaz mostantól ezek használatáért is fizetni kell.

Így magyarázza a változást a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ): „A díjköteles útszakasz terelőútként történő kijelölése a 2018 végéig érvényes szabályozás szerint automatikus díjmentesítéssel jár. Az eddigi jogszabály nem tett kivételt az alkalmi terelés és a fix terelés között sem, illetve annak figyelembevételére sem volt mód, ha valaki eleve a terelőútként kijelölt útvonalon közlekedett volna.” További részletek a NÚSZ oldalán.

Szigorodik a környezetvédelmi besorolás

Szintén az e-útdíj rendszert érintő módosítás, hogy 2019. január 1-től szigorodik a járművek környezetvédelmi besorolása. A legkedvezőbb díjszinttel rendelkező A‑kategóriába az eddigiekkel ellentétben már csak az Euro 5, vagy az ennél magasabb osztályú motorral hajtott járművek kerülhetnek. A szabálymódosítás indoka a kormányzat szerint a „szennyező fizet elv nagyobb mértékű érvényre juttatása”.  Állítólag figyelembe vették „az elmúlt években a motorokat érintő autóipari fejlesztéseket” is a döntés meghozatalánál.

Több ponton változik az autósok élete január 1-től 1

Az M86 korábbi építése (Fotó: MTI)

Változik a pótdíj is

Az alábbi két táblázatban benne van a lényeg, az első a pótdíj mértékét mutatja januártól:

Több ponton változik az autósok élete január 1-től 2

A második a pótdíj különbözetet:

Több ponton változik az autósok élete január 1-től 3

Megszűnik a baleseti adó, de lesz helyette más

Kormányzati előterjesztés, majd országgyűlési döntés után januártól megszűnik a baleseti adó, ami helyett biztosítási adót kell fizetni a kgfb-nél. Előbbit közvetlenül fizette az autós, utóbbit valószínűleg közvetve fogja, ugyanis a biztosítási adót hivatalosan a biztosítónak kell fizetni. Amit nyilván áthárít majd az autósra.

A megszűnő adó 30 százalékos volt, az új 23 százalékos, ez azonban fillérre annyi, mint a 30 százalék volt, csak most nem hozzáadódik, hanem benne van a díjban.

Eredetileg úgy szerette volna a kormányzat, hogy az új adónak – a régivel ellentétben – ne legyen felső határa (ez ugye napi 83 forint), végül a szakma nyomására megmaradt a limit. (Itt korábban pontatlanul írtuk, hogy eltörlik a határt, elnézést kérünk.)

Azokat egyelőre nem érinti a változás, akik 2018. december 31-ig kötnek kgfb-t, tehát a jelenleg érvényben lévő szerződéseket, csak majd a 2019-es újrakötés után.

Elvileg átadnak néhány utat

Rengeteg autós idegeit tették próbára az M1 olykor életveszélyes úthibái, mígnem tavasztól elindultak – több év késés után – a felújítások, olykor 8-10 kilométeres dugókat okozva. 2019-ben a Magyar Közút Zrt. célja a Budapest és Tatabánya közötti 43 kilométeres szakasz felújítása, és év vége előtti átadása. Jövőre is sok türelemre lesz szükség, de ha tartják magukat az ígérethez, egyszer újra normálisan járható lesz az ország egyik legforgalmasabb sztrádája.

Ezen felül túl sok, 2019-ben átadandó utat nem sorol a NIF honlapja. „Várhatóan” szeptemberben adják át az M4 Cegléd és az M0 közötti szakaszának felújított, kibővített szakaszát mintegy 14,5 kilométeren, plusz 30 kilométernyi autóutat. Találtunk még egy 924 méteres zajvédő falat az M0-M6-7-es főút csomópont „környezetében”, amit szintén 2019-ben adnak át, és ennyi.