Használt autó, egymillió forintig: örök téma, amivel érdemes foglalkozni. Ajánlottunk autókat a legolcsóbb Honda Jazz GD-k helyett, gyűjtöttünk ennyiért szívó benzines japán autókat a városi kisautótól a családi kombin át a sportkupéig és mondtunk jobbat egymillió alatt a túlértékelt Toyotánál. De van öt hiba, ami gyakori, de elkerülhető.
1. hiba: egymilliót szánsz rá vagy egymilliód van rá?
Itt adódhat az első és a legsúlyosabb botlás. Aki azért vesz használt autót egymillió forintból, mert ennyit áldoz rá, merőben más helyzetben lesz a kocsi megvétele után, mint aki ennyit tud rászánni. Ha tehát nem az automatából veszed ki a milliót ropogós húszezresekben, hanem ezresekből és kétezresekből rakod össze, amiben semmi szokatlan nincs, akkor az egymilliós használt autód ne kerüljön többe 750 ezer forintnál.
Mert a vásárlás után óhatatlanul adódó átírási kiadások, az olajcsere, a vezérlés cseréje és a gumiszett biztosan elviszi a többit. A használtautó-vásárlás után várható költségekről ebben a cikkben olvashattok. És ezek a tételek nagyrészt azokra is állnak, akik nagyon profik és sosem nyúlnak mellé.
2. hiba: kergetni egy típust
Ebben az árkategóriában a leghasznosabb letenni a márkáról, elfelejteni a típusokat és egyetlen dologgal foglalkozni: a konkrét autóval. A típusok elméleti rangsora másképp nézhet ki lehet, de mire egymillió forint alá érnek, addigra az eredendő adottságaikat felülírhatja, hogy milyen szervizhátteret tud felmutatni a gazdájuk, milyen törődésben volt részük az évek során, mi szerepel a szervizkönyvben és miről tud szervizszámlákat elővenni a tulajdonos.
Tehát senkit nem arra biztatunk, hogy légrugós Mercedes-Benz S 400 CDI-k, Skyhook-futóműves Lancia Thesisek és V8-as Jaguar S-Type-ok közül válasszon egymillió forintos használt autót. Az azonban szinte mindegy, hogy az ép ésszel behúzható kocsik közül arra a darabra Chevrolet Lacetti, Ford Fusion vagy Nissan Almera van-e ráírva. Ha jó a háttere, követhető a szervizmúltja, pláne, ha márkakereskedés árulja, akkor le kell rá csapni.
3. hiba: mennyi lesz az alkatrész?
Ma, az internetes rendelés és a free shipping korában, egy típus alkatrész-ellátottsága másképp esik a latba, mint 20-30 éve. De az alkatrészek áraiban brutális különbségek lehetnek az egyes autók között, amit dőreség alábecsülni. Ez nem elsősorban a szokásos kopóalkatrészek, szűrők, fékek, kuplungszettek árában jelentkezik.
De nemrég belefutottam a sztoriba egy gyári dísztárcsával, amely egy európai gyártású Hyundaihoz 28 000 forintba került. Ugyanabban a márkaszervizben, ahol a Vitarához 15 000 Ft egy készlet. Vagy ott a japán gyártású Toyota Yaris 1,5 TS, amelynél a hátsó ajtóhoz egy gyári gázteleszkóp került valami 60 000 forintba, mert nem ugyanaz, mint a kisebb motoros, európai gyártású Yarisoké. Gyári dísztárcsa nélkül lehet élni és a csomagtérajtót is tarthatod kézzel vagy tehetsz bele bontottat az európai Yarisból; ezek a példák csak arra szolgának, hogy tudatosuljon a használtautó-vásárlókban: alkatrészárban a legjobb hátteret a tömeggyártású európai autók adják.
4. hiba: a látvány dönt
Régi tapasztalat a használtautó-kereskedelemben, hogy dísztárcsa kell az autóra, különben elhanyagoltnak tűnik és nem veszik meg. Próbáljatok a fekete acélkerék látványán, a húzásokon, horzsolásokon, a piszkos belső téren és a többi pszichés szemponton túllendülni.
Minden használtautó-kereskedő tudja, hogy az autókozmetika, bizonyos határok között, szinte csodát tesz egy autóval. A retkes ajtóbehúzók és a szennyezetett üléshuzatok vagy a tetőkárpit tisztítása, a morzsatemetők felszámolása, a karosszéria polírozása nagyon sokat dob egy használt autón.
Mivel a megkíméltség érzete, sokszor illúziója, 40-60 ezer forintból utólag is megteremthető, ne ezzel foglalkozzatok, hanem az autó technikájával, valós állapotával. Jó a gumi? Remek! Nem rád vár a vezérléscsere? Még jobb! Új a kuplung és van róla számla is? Csodás! A kettős tömegű lendkereket is cserélték vele? Pazar!
A javítások, alkatrészcserék zöme többe kerül, mint kiglancolni egy kocsit, amit nagyobb használtautó-kereskedelmi gócpontokban úgyis meg lehet rendelni, ahol szakmányban cifezik és szilikonozzák az autókat. A vásárlók jó részének a vonzerőt nem a négy egyforma márkájú és legalább középkategóriás gumiabroncs hanem a csillogó karosszéria és a kitörölt hamutartó jelenti. És ezzel maguknak ártanak.
5. hiba: biztos van még jobb
Ezt se könnyű megugorni, de talán még fontosabb alapelv: ne sokat tipródj! Lehet arról ábrándozni, hogy a másik három autó szebb lesz, kevesebb rajtuk a horzsolás, a rozsda, kárpitjukban a csokoládé és még a gumik DOT-száma is frissebb, a gyártás hetének és évének jele az abroncs oldalfalán. De ez legalábbis nagyon meghosszabbítja az autónézést és megnöveli a költségeit.
Ebben a kategóriában nemcsak a jó, de az épkézláb autók is gyorsan elkelnek és nincs idő több napos mérlegelésre. Néha pár órásra sem, mert a vonzó áron kitett, szép állapotú autókat nem ritkán az első vevő elviszi. Főleg akkor, ha ő már csalódott eleget. A tuti tutijára utazó pedig, ha elégszer hallotta, hogy elkelt, nincs már meg, lefoglalózták vagy elvitték, majd vesz valamit.
Persze lehet azzal vigasztalódni, miszerint nem az volt megírva valakinek, hogy ő vigye el azt a bordó Opel Vectra C-t a 8 szelepes, 1,9 literes dízellel, amiben tényleg csak 280 000 kilométer van és az olajbetöltő nyíláson bekukucskálva nem látsz olajsarat, mert valóban mindig időben cserélték benne a motorolajat.
Ebben a kategóriában nagyon nagy a pörgés, a felkészült vevők akár előleggel vagy foglalóval a zsebükben mennek próbaútra. A kettő nem ugyanaz, ami akkor derül ki, ha mégsem jön össze az üzlet. Ha minden rendben megy, mindkettő a vételár részévé válik. Ám az előleget akkor is visszakapja a vevő, ha nem az eladó, hanem az előleget átadó vevő hibájából hiúsul meg a tervezett adásvétel. A vevőnek tehát az a kedvezőbb, ha előleget írnak a szerződésbe, az eladónak, ha foglalót, mert számára csak ez biztosíték. Ha viszont az eladó lép vissza az adásvételtől, akkor a foglaló kétszeresét kell visszaadnia, míg az előlegnek az eredeti összege jár vissza.
A határozott döntéshozatalt megkönnyíti, ha nagyobb autókereskedésekbe még azelőtt elmész megnézni, kinyittatni 6-10 használt autót a megcélzott ársávban, mielőtt aktuálissá válik a vétel és élesben keresel kocsit. Ezzel lesz némi áttekintésed a felhozatalról, reálisabban tudod értékelni a kinézett autókat, több tapasztalat birtokában gyorsabban és jobban dönthetsz. Frissítés: A kinyittatást nem véletlenül írtam, tényleges vásárlási szándék nélkül próbautat kezdeményezni számomra is elfogadhatatlan, mert ez aránytalan kockázat és időkiesés egy eladónak, aki nem érdeklődőket akar furikáztatni, hanem vevőt keres az autójához. De egy használtautó-kereskedőnek, aki ebből él, egy autó megmutatása, kinyitása, a motor beindítása nem akkora feladat és költség, amit ne érne meg, hogy az illető később talán épp tőle vesz autót, amikor komolyra fordul a keresés.