„2018-ban a változtatható helyű eszközökön 123 esetben, a fix telepítésűeken pedig 288 esetben kellett javítást végezni” – közölte az ORFK a Vezess kérdésére. Ez összesen 411 javítás a VÉDA-rendszer 525 darab sebességmérőjén egy év alatt, amiből 160 mobil készülék, 365 pedig az utak fölé szerelve ellenőrzi a járművek tempóját. Már amikor ellenőrzi, ugyanis a javítások száma csak nem akar csökkenni a mérések kezdete óta, évente tartósan félezer környékén mozog, vagy jóval a fölé ugrik.
A VÉDA-rendszer mobil készülékeit „hosszú tesztüzemmód” (ORFK) után 2015 márciusában, a fixeket pedig bő egy évvel ezután, 2016 áprilisában élesítették. A 14,5 milliárd forintos EU-támogatásból gründolt rendszer hosszú próbaidejét sajnos nem követte hibátlan működés, ugyanis nem csak tavaly, hanem az azt megelőző két évben is rengeteg alkalommal kellett szerelni a készülékeket, vagy kicserélni bennük valamit:
- 2016-ban 497 esetben kellett javítani a készülékeket (307 alkalommal a mobil traffikat, 190-szer a fix sebességmérőket)
- 2017-ben még ennél is sokkal többször, 804 alkalommal (406-szor a mobil készülékeket, 398-szor a fixeket)
2018 első 10 hónapját rendkívül rossz baleseti statisztikák jellemezték, tényleg tragikus, hogy a személyi sérüléssel járó esetek száma az elmúlt 9 év legmagasabb adata volt. Az egész évre vonatkozó számokat még nem tették közzé, de a gyorshajtókat a balesetek egyik legfontosabb okozójának tartó ORFK-nak 2018-ban különösen nagy szüksége lett volna egy hibátlanul, vagy minimális javításszám mellett bevethető traffipaxerdőre.
Eközben információink szerint 2018-ban volt olyan szupertraffipax, amely meghibásodás miatt 5 napra kiesett a rendszerből, holott abban az esetben a javítás (egy kameracsere) mindösszesen 2 órát vett igénybe. 2017-ben pedig előfordult 20 napos kiesés is, mivel forgalomterelést kellett előzetesen megrendelni a javítás érdekében.
Kérdésünkre, hogy a meghibásodásokat/megbízhatóságot nézve miként értékeli a rendszer több éves működését az ORFK, így válaszoltak. „Egy olyan automatizált detektáló rendszer esetében, mint a VÉDA, a rendelkezésre állás időtartama és a meghibásodások száma megfelel a hasonló elven működő, több résztvevős rendszerek üzemeltetésében tapasztaltaknak.”
Mi romlik el a szupertraffipaxokban?
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott listából kiderül, nem arról van szó, hogy egy-egy makacs alkatrésszel lenne vissza-visszatérően gond, sajnos meglehetősen hosszú az elromló alkotóelemek sora. A változtatható helyű sebességmérőknél a tápcsatlakozó, a LAN-csatlakozó, a belső akkumulátor és a belső GPS-modul miatt voltak javítások 2018-ban, a fix telepítésűeknél kamera-hiba, ipari számítógép-, kategorizáló lézer-, UPS- és switch-hiba miatt.
A 2017-ben elromlott alkatrészek sora még hosszabb volt: a mobil traffiknál akkumulátor vagy akkumulátortöltő, GPS, GSM-antenna, szivargyújtó-töltő, csatlakozó, állvány, kamerahiba miatt, a fix készülékeknél pedig SICKLaser,-csatlakozó, akkumulátor, merevlemez, kamera- és lézer-elszennyeződési hiba miatt voltak javítások.
Lejárt a garancia, fizet az ORFK a javításokért
Az elmúlt években a hibákat garancia keretében mindkét traffipax-típusnál a szállító ARH Informatikai Zrt. végezte. A VÉDA-rendszer garanciális időszaka 3 év volt, amely a mobil sebességmérőknél 2018. augusztus 3-án járt le, míg a rögzített eszközöknél 2018. december 10-én.
Megkérdeztük az ORFK-tól, hogy mennyibe kerültek a garancia lejárta utáni javítások, ám ezt a rendőrség nem árulta el. „A KKEP eszközök üzemeltetését és javítását a garancia lejártát követően is az ARH Informatikai Zrt. végzi; az ORFK és a cég szerződése alapján átalánydíjas elszámoláson alapuló szolgáltatás keretében.”
Mivel az adófieztők által befizetett közpénzről beszéltünk, újra megkértük az ORFK-t, hogy árulja el a javítások költségét.
Amíg megérkezik a forintos válaszuk, szavazzon! A rendőrség szerint a közel 15 milliárdos beruházásnál a „meghibásodások száma megfelel a hasonló elven működő, több résztvevős rendszerek üzemeltetésében tapasztaltaknak.”