Tavaly a Fordnak azért is volt olyan jó éve Magyarországon, mert az előző Focus még elérhető volt a 120 lóerős 1,6 Ti-VCT motorral. Ez a szívó benzines fogyott el először, a megkérdezett budapesti értékesítő nagyjából 80 százalékra tette az arányát a magánvásárlók között. Sok autóvásárló szemében a szívó benzines motor egyet jelent a kiszámítható szervizköltségekkel és a problémamentes használattal. Ahogy a használtautó-vásárlók, úgy az új autó mellett döntők is tudják, hogy többször tankolni nem akkora macera, mint többet szervizbe járni és váratlan szervizkiadásokra felkészülni.
Így aztán volna igény benzines szívómotorokra, de az Euro6-os norma lépcsőzetes szigorításával és az európai autóipart komolyan fenyegető szén-dioxid-kibocsátási határértékekkel egyre kevesebb marad belőlük. Körülnéztünk a piacon, hogy a Suzuki Vitara és az SX4 S-Cross eleste után milyen autók kaphatók még szívó benzines motorral.
Lada, Mazda, Subaru: kár aggódni
Ebben a műfajban ma a Mazda a legnevesebb szereplő, amely európai benzines autóit kizárólag szívómotorral forgalmazza. Ez nem vallási, hanem takarékossági és műszaki kérdés náluk, az amerikai CX-9-ben turbófeltöltéses a 2,5 literes négyhengeres, mert kevesebbet fogyaszt egy 3,6-os szívó V6-nál. Az arculatban és árban is magas szintre lépő márka a szívómotor fő zászlóvivője, még akkor is, ha az új Mazda3 csúcsmodellje kompresszoros lesz, kis töltőnyomású mechanikus feltöltőt kap.
A Lada még nem tette programmá a turbós benzines motorokat övező, egyre kevésbé indokolt félelmet, pedig az újkori Ladák 100 százalékában benzines szívómotor van. A márkakereskedők se turbós benzines, se dízel autókat nem kínálnak. Majdnem ilyen homogén a Subaru benzines motorkínálata. A Levorgot kivéve a benzines Subarukban is a szívómotorok hegemóniájával találkozunk. Az 1,6-os Imprezától a Forester 2,0i-n át az Outback 2,5i-n keresztül a BRZ sportautóig, a Toyota GT86 testvérmodelljéig turbó nélkül surrog a négyhengeres bokszer.
Stabil hely a hibridekben
Önálló erőforrásként, a kisautók feletti szegmensben, a Toyotánál is visszaszorulóban vannak az atmoszférikus motorok, de a hibridhajtás benzines tagjaként élnek és virulnak, akár a következő Corollára, akár az új RAV4-re gondolunk. Hasonló a helyzet a Lexusnál, ahol a kétliteres turbós benzines alternatíváját jelentik a szívómotorral működő hibridek. Akkor pedig jöjjön pár népszerű autókategória, amelyekben van keresnivalója a szívómotornak a feltöltött benzinesek ellenében.
Gyengébb autó, kisebb kockázat
Több konstrukciós oka van annak, hogy hosszabb távú használatban a szívócső-befecskendezéses benzines szívómotorok ígérik a legkevesebb meghibásodást. Turbómotorja válogatja, de 150-200 000 kilométernél már érvényesülhetnek ezek az előnyök, rossz esetben hamarabb is.
Ezeknek a motoroknak nincs nagynyomású üzemanyag-befecskendezésük, további jó pont a szívócső-befecskendezés. Ez azért fontos, mert az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe befecskendező motorokban nagyjából 100-120 000 kilométer után már problémát okozhatnak a szívószelepeken kialakuló lerakódások. Ezek forrása a visszavezetett kipufogógáz, az olajpára a kartergázból és az EGR szelepen keresztül az égéstérbe visszavezetett, korommal terhelt kipufogógáz. Ez a massza ül ki a szívószelep tányérján és szárán, illetve a szívócsatornákban. Szívócső-befecskendezéssel viszont a benzinpára tisztán tartja a szelepeket. Ritkaság, de akad még közvetlen befecskendezéses szívómotor, például a Hyundai Tucson és a Kia Sportage 1,6 GDi motorja, 132 lóerővel.
A benzines szívómotoroknak viszonylag kicsi a terhelése, nem magas bennük az égési csúcsnyomás és jóval kisebb hőmérséklettel kell dacolniuk a fém alkatrészeknek, mint a feltöltéssel fokozott hőterhelésű turbómotorokban. A kétféle motorban használt anyagok sem ugyanolyanok, de az tény, hogy a ma kapható szívó benzinesek nagyrészt kiforrott, csekély karbantartási igényű motorok, ezek sínylik meg legkevésbé a városi használatot és a sok rövid utat.
Használatukat kényelmessé teszi, hogy nem kell alapjáraton kihűteni a turbót leállítás előtt, nem kell várni a feltöltő lecsengésére és hidegindítás után is elég kb. 10 másodpercet várni az elindulással, amíg körbefut a motorolaj. A szívó benzinesek további előnye, hogy többnyire az Euro 6d Temp szabvány életbe lépésével sincs rajtuk benzines részecskeszűrő, ún. Otto-partikelfilter.
Kisautó: Suzuki Swift és Baleno 1,2 (90 LE)
Amíg lehetett, a vásárlók az SX4 S-Crosst és a Vitarát is az 1,6 literes, atmoszférikus benzines motorral vették, de a ráncfelvarrás óta egyik sincs már a kínálatban. A Swiftben bezzeg él és virul a benzines szívómotorral, amely kiemelkedik a kategóriájából. A konkurensekhez zömmel háromhengeres szívó benzinesek kaphatók a belépőmodellekben, közülük a Nissan Micrát nyáron teszteltük és egészen kerek, takarékos autó vele.
Kategóriatársaival ellentétben a Swift valódi négyhengeres motort ad, amely finomabban jár a sorhármasoknál és kellemesebb a hangszíne is. A K12C kódjelű pörgős, életteli motor azzal teszi fel a koronát, hogy 4,5-6,5 l/100 km közötti valós fogyasztással működik, tesztünkön is beérte 5,2 literrel. Akinek nagyobb csomagtartóra és hátsó lábtérre van szüksége, elfogadja továbbá az autó sajátos esztétikáját, a Swift helyett választhatja a Balenót ugyanezzel a motorral és hasonló, 5,5 l/100 kilométer körüli átlagfogyasztással.
Alternatíva: Ford Fiesta 1,1 (85 LE), Hyundai i20 és Kia Rio 1,25 MPi (75/84 LE), Nissan Micra 0,9, Opel Corsa E 1,2/1,4 (70/75 v. 90 LE), VW Polo 1,0 MPI Evo (80 LE)
Limuzin, kicsiben – Citroën C-Élysée 1,2 VTi
Jóllehet az 1,6 literes, 115 lóerős motorral már jó ideje nem kapható a Citroën C-Élysée, az 1,2 VTi ma is a kínálat része. A Spanyolországban gyártott francia szedán ugyanazt a szívócső-befecskendezéses háromhengerest kapja, ami a C3-ban is egyeduralkodó. Magyarországon a C3-ban körülbelül 70 százalék az aránya az importőr adatai szerint, a C-Élysée-ben és testvérmodelljében, a Peugeot 301-ben még magasabb lehet. A nem túl nehéz családi autóban takarékos és kis fordulaton ébredő nyomatéka miatt egészen élhető ez a háromhengeres, amelyről itt találtok részletes tesztet a Dacia Duster 1,6 ellenében.
Alternatíva: Lada Granta 1,6 és Vesta 1,6
Alsó középkategória: FIAT Tipo 1,4
Sokáig az Opel Astra J 1,6 limuzin volt az egyik menekülőút a hagyományos technikát preferáló vásárlóknak, de ebből már csak a 140 lóerős 1,4 Turbo szerepel az árlistában, a 115 lóerős szívó benzinesből a maradék készletet értékesítik a márkakereskedők.
Ebben a méretkategóriában a Hyundai i30 és a Kia Ceed is elérhető szívó benzines motorral, de választásunk a FIAT Tipóra esett, mert kvalitásaihoz mérten kevesen gondolnak rá. Több figyelmet érdemelne, mert a 95 lóerős, 1,4 literes négyhengeressel is élhető autó, dicséretes ár/érték aránnyal. A listaárakkal ne foglalkozzatok, az autó akciós ára kedvező és árához képest az épp aktuális modellek felszereltsége is igazán jó.
A Tipo háromféle karosszériával társítható. Adott a klasszikus kompakt autó ötajtósként, 440 literes csomagtartóval, létezik az 550 literes csomagterű kombi és rendelhető belőle lépcsőshátú limuzin is (520 liter). Az ötajtós a 95 lóerős motorral 185 kilométer/órás végsebességre képes, 100-ra 12,1 mp alatt gyorsul, míg maximális, 127 Nm forgatónyomatéka csak 4500-as fordulatszámon mérhető. A gazdagon felszerelt Mirror+ ára limuzinként 4,1 millió Ft. Más kérdés, hogy a FIAT-nál ma is elérhető a középhaladó szintig eljutó használtautó-vásárlók titkos tippje, a 120 lóerős 1,4 T-Jet, egy híresen strapabíró, kiforrott turbós benzines motor, tehát a Tipóból a turbómotort választani sokkal kisebb kockázat, mint a konkurensekből.
Alternatíva: Hyunda i30 1,4 MPI és Kia Ceed 1,4 CVVT (100 LE), kifutó Opel Astra J 1,6 szedán (115 LE)
Kompakt kombi: Kia Ceed 1,4 CVVT
Szinte szokatlan az alsó középkategóriában, hogy egy új fejlesztésű, nem az alacsony árra kihegyezett autóban legyen még benzines szívómotor, de szerencsére a Kia Ceedben adott. Információink szerint 2020 végéig biztosan él az Euro 6d Temp normának megfelelő szívómotor, ha hasonlóan magas marad a vevői igény.
Magyarországon a kombiban mintegy 30 százalékos az aránya, az ötajtóst választók közel 40 százaléka dönt mellette – tudtuk meg az importőr szakemberétől. A 100 lóerős, már 3500-as fordulatszámon 134 Nm maximális nyomatékú motorral 183 kilométer/órás végsebességet ér el a Ceed kombi, a 12,9 másodperces gyorsulás 100-ig hervasztó, de legalább ehhez a motorhoz is hatfokozatú kézi váltó tartozik. A csomagtartó 625-1694 literes, az akciós vételár pedig az LX 4 774 000 forintjától a Platinum 6 074 000 forintjáig emelkedik.
Érdekes, hogy egyes országokban nem ez a legalacsonyabb árú motorváltozat, hanem az 1,0 T-GDI, tehát a háromhengeres turbós benzines. Az autók árazásában ugyanis nemcsak egy motor gyártási költsége számít, sok más mellett az adott motorváltozat adózási besorolása is. Emiatt a WLTP-norma szerint 5,6-6,1 l/100 kilométeres szabványos fogyasztású, 127-139 g/kilométer szén-dioxid-kibocsátású, 120 lóerős turbómotor kisebb adótétellel kerülhet forgalomba a 6,7-7,3 l/100 kilométerrel besorolt, 153-165 g/kilométeres CO2-emissziójú 1,4 MPI-nél. A szívómotorok 2020 után várható eltűnését épp a magasabb szabványos fogyasztás okozza, amely a büntetőadókkal ellenérdekeltté teszi az autógyártókat és a CO2-alapon adózó vevőket is a magasabb szén-dioxid-kibocsátású motorváltozatok megtartásában.
Alternatíva: FIAT Tipo 1,4 Kombi (95 LE), Hyundai i30 1,4 (100 LE) és Lada Vesta 1,6 SW (106 LE)
Kis egyterűek – Honda Jazz
Egy halódó kategória utolsó mohikánjai várnak vevőre ebben a szegmensben. A Hyundainak még van pár darab az ix20 1,6 MPi-ből, amely egy négyhengeres, 126 lóerős B-MPV, azaz kisautó alapú egyterű. Testvérmodellje, a Kia Venga is eltűnik a kínálatból, ebből szintén akad még néhány szalonautó és nemcsak az itt 125 lóerős, 1,6 literes motorral, hanem a csekélyebb fogyasztást ígérő, 90 lóerős 1,4 CVVT négyhengeressel is.
Velük szemben a Honda Jazz él és virul. A Jazzhez nincs is más, mint négyhengeres benzines szívómotor, ami bizonyos ügyfelek szemében felértékelheti a praktikus kis egyterűt városi használatra autót kereső hölgyek, családok szemében. Az 1,3 i-VTEC benzines 103 lóerős, a Vezessnél tavaly megénekelt 1,5 i-VTEC 130 és csak Dynamic kivitelben rendelhető, kisebb testvéréhez hasonlóan CVT fokozatmentes sebességváltóval vagy hatfokozatú manuálissal.
Alternatíva: FIAT 500L 1,4, Hyundai ix20 1,6, Kia Venga 1,4 és 1,6
Kompakt egyterűek – Dacia Lodgy és Dokker
Bár a Renault Mégane-ban az 1,6 SCe helyét átvette az 1,33 TCE 115 FAP, tehát a vadonatúj fejlesztésű, részecskeszűrős, turbós benzines négyhengeres, a Daciákból még nem tűnt el a benzines szívómotor. A Renault Hungária szakemberei arról tájékoztatták a Vezesst, hogy a Dacia-választékban 2019. augusztusi gyártásig megrendelhető lesz a Dokker és a Lodgy ezzel a motorral, ahogy a Duster is.
Itt aztán nem kell feje tetejére állnia a marketingeseknek, mert ár/szállítókapacitás arányában a Lodgy 100 SCe bármilyen más nullkilométeres családi autót leiskoláz. Az ötüléses ára 3 049 000 és 3 649 000 Ft között mozog, a valódi hétszemélyes verzióé, Ambiance felszereltséggel 3 529 000 forintról indul és 4 049 000 forintig ível a puccos Stepway kivitelben. Az 1598 köbcentis motor 102 lóerős, amivel az ülésszámtól függően 207/827/2617 literes csomagterű egyterű 11,5 mp alatt gyorsul százra. A végsebesség 172 kilométer/óra. Akinek a harmadik üléssor helyett az oldalra nyílónál jóval praktikusabb tolóajtó a fontos, választhatja a Dokkert ugyanezzel a motorral. Hasonló motorkonstrukciójú konkurens a Kia Carens és a Toyota Verso korábbi távozásával nemigen van.
Városi SUV: Honda HR-V 1,5
Ebben a mezőnyben a vevők zömének sokáig elég egyértelmű volt, hogy ha szívó benzines, akkor Suzuki Vitara 1,6. De a modellfrissítéssel az SX4 S-Crosshoz hasonlóan a Vitarában is megboldogult a takarékos, problémamentes és igazán közkedvelt M16-os négyhengeres. Aki viszont a Vitara méretkategóriájába tartozó Hondával szemez, nem is vehet mást, mint benzines szívómotort. Az árlista egyetlen szereplője az 1,5 literes, a Jazzhez hasonlóan 130 lóerős i-VTEC négyhengeres, 5 999 000 és 8 199 000 Ft közötti listaáron.
Alternatíva: Citroën C3 Aircross 1,2 VT, Opel Crossland-X 1,2 és Peugeot 2008 1,2 VTi (82 LE), Mitsubishi ASX 1,6 (117 LE), Ssangyong Tivoli 1,6 (128 LE)
Ti milyen szívó benzines autót vennétek újonnan? Várjuk a tárgyilagos, értékteremtő szándékkal írt hozzászólásokat.