Ez egy pletyka, sima lehúzási kísérlet, városi legenda az egész, nincs semmiféle jogi alapja, ne írjunk ilyeneket – jöttek sorra az olvasói reakciók múlt heti cikkünkre, amelyben leírtuk: az általunk megkérdezett műszaki vizsgaállomások a konnektorról tölthető autók tulajdonosaitól (elektromosak és plug-in hibridek) előzetesen érintésvédelmi jegyzőkönyvet kérnek, és akinél nincs ilyen, annak nem vizsgáztatják le az autóját, elküldik.
„Szerintem valami közös összejövetelen terjedhetett el a vizsgabiztosok között, hogy kérjenek ilyen papírt a zöld rendszámosoktól. Aztán persze a meglepett, jegyzőkönyv nélkül műszakira érkező autósoknak ajánlgatják a villanyszerelő haverjukat, aki majd jó pénzért megcsinálja nekik az érintésvédelmi vizsgálatot” – mondja egy használtautó-kereskedő, aki az elmúlt években 40-50 darab használt elektromos autót hozott az országba.
A vidéki és budapesti telephellyel rendelkező férfi – mondjuk így – széleskörű kapcsolatai ellenére a saját megyéjében maga sem tudja levizsgáztatni érintésvédelmi jegyzőkönyv nélkül a konnektorról tölthető autókat. Budapesten viszont igen.
Ez így már önmagában meglehetősen érdekes helyzet, az pedig különösen elgondolkodtató, hogy rengeteg olvasónk állította, nem kérhetnének ilyen dokumentumot a vizsgáztatók.
Kíváncsiak voltunk a hivatalos álláspontra, ezért megkérdeztük a vizsgaállomások működését felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), amelynek elődjébe pár éve beolvadt az egykori Nemzeti Közlekedési Hatóság.
A minisztérium szerint márpedig kell kérni érintésvédelmi jegyzőkönyvet a műszaki vizsgát végzőknek
Több levélváltás is volt a szerkesztőségünk és az ITM között múlt csütörtök óta, olyan egyszerű, igennel/nemmel megválaszolható kérdéseket tettünk fel a minisztériumnak a helyzet tisztázása érdekében, hogy
- kérhetnek érintésvédelmi jegyzőkönyvet a műszaki vizsgáztatók?
- ha igen, mi megkértük a minisztériumot, hogy küldje el a vizsgáztatók kérésének jogalapját,
- ha nincs érintésvédelmi jegyzőkönyv a zöld rendszámos autó üzemben tartójánál, megtagadhatják a vizsgaállomások a jármű műszakiztatását?
- ha esetleg nincs jogalap, mi alapján kérik a vizsgaállomások ezt a papírt?
A levelezésünket az alábbi válasszal zárta a minisztérium:
„A villamos berendezéssel felszerelt járműnek minden időszakos műszaki vizsgálat során meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak. A megfelelést azonban a vizsgabiztosnak nem személyesen kell ellenőriznie, hanem arról egy feljogosított személy által kiadott vizsgálati dokumentum alapján kell meggyőződnie.
Az érintésvédelmi vizsgálat helyszíni elvégzésének személyi és műszaki feltételei többnyire nem is adottak az időszakos műszaki vizsgálaton. Az időszakos vizsgálat technológiája nem tartalmazza az érintésvédelmi vizsgálatot, a vizsgabiztosok jellemzően nem rendelkeznek az ahhoz szükséges szakmai végzettséggel és eszközökkel.”
Egyértelmű a válasz, amiből tehát kiderül, hogy
- kell érintésvédelmi vizsgálat,
- amit előzetesen, máshol kell elvégeztetni,
- tehát nem a műszaki vizsgáztatók dolga,
- ők csak a „vizsgálati dokumentumot” nézik meg.
Egyre többen vesznek konnektoros autót
Ugrásszerűen emelkedik a zöldrendszámos autók száma, a Belügyminisztérium november végi adatai szerint 8490 darab fut az utakon. Évről évre több mint duplázódik a számuk:
- 2016-ban 1010 darabot állítottak forgalomba,
- 2017-ben újabb 2611 autót,
- 2018-ban november végéig újabb 5769 darabot.
A használtautós importot a konnektoros Prius vezette 2018-ban, a Datahouse szerint 429 darab jött az országba, majd az i3-as BMW következett a sorban 335 behozott autóval, míg a harmadik az Opel Ampera lett, 307 autóval.
Attól, hogy van ilyen, nem gondoljuk jónak így a rendszert
Nézzük csak meg még egyszer, hogy mi derült ki néhány telefon és e-mail után a jelenlegi gyakorlatról, amivel szembesülnek a zöld rendszámos autóval közlekedők!
- Egyes vizsgaállomások kérik az érintésvédelmi jegyzőkönyvet, más műszakiztató állomások nem. Van, ahol átmegy enélkül is a zöld rendszámos autó.
- Nem egyértelmű, hogy ki készíthet érintésvédelmi jegyzőkönyvet, mi alapján, és mit kell tartalmaznia ennek a dokumentumnak. Ki és mikor tájékoztatta, vagy tájékoztatja erről hivatalosan az autósokat?
- Összevissza árakat hallottunk az érintésvédelmi vizsgálatról, egy vizsgáztató konkrétan azt mondta munkatársunknak, „alku tárgya” az ár, „attól függ, mennyi autót viszünk”.
Szerintünk meglehetősen furcsa, hogy egy hatósági vizsgálat előfeltételéül szolgáló dokumentum körül ennyi a bizonytalanság.
Másrészt a legkevésbé sem gondoljuk jónak, hogy autósok egy csoportjának a műszaki vizsga nagyjából 20 ezer forintos díjának a kifizetésén felül más helyen, más időben meg kell vizsgáltatniuk az autójukat plusz pénzért. Pontosabban a töltőkábeleket, meg a csatlakozókat, ráadásul akár még egyszer ugyanennyiért, akár újabb 20 ezer forintért.
Egy erősen sérült töltőkábel valóban veszélyes lehet, támogatjuk az ellenőrzését, ám ezek ellenőrzése legyen része a műszaki vizsgának. Ahogyan az autó többi részének az ellenőrzése. Tessék megteremteni ennek az emberi és a műszaki feltételeit. Ha a sértetlen kábel és csatlakozó mondjuk a megfelelő fékek és a világítás mellett – helyesen – előfeltétele a forgalmi meghosszabbításának, az nézze meg az autót (és tartozékait), akinek hivatalból ez a dolga, aki a féket és a világítást ellenőrzi.
És ami még fontos: ettől ne kerüljön egy fillérrel sem többe a műszaki vizsga. Ne lásson senki okot az áremelésre. Szélsebesen fejlődik az autóipar, simán lehetnek még ellenőrizendő részei az autóinknak a jövőben – ne abba az irányba menjünk el, hogy a műszaki előtt 2-3 helyre kelljen külön pénzekért elvinni az autóinkat. Fejlődjön a műszaki vizsgáztatás is!