Tovább szárnyalt tavaly idehaza az újautó-piac, mintegy 136 ezer személyautót vásároltak meg a cégek (nagyjából 65 százalékban) és magánszemélyek (a maradék 35 százalék). Számos büszke nyertest szült a vevőkért folytatott verseny, ám ha megnézzük a Datahouse kategóriák szerinti táblázatait, ismert, praktikus, és nem ritkán olcsó autók is szomorkodnak a listák végén.
Gyakran huszadannyi, de nem ritkán századannyi (!) értékesített példánnyal, mint az adott kategória nyertese. Most nem elemezzük, de számos oka lehet egy-egy modell sikerének és kudarcának, ami viszont biztos: ár/érték arányban ekkora különbség nyilvánvalóan nincs a nyertesek és a vesztesek között.
Kisautók
A kategória bajnoka címet 2018-ban a Clio vitte haza, miután 2764 darabot sikerült eladni az ügyes Renault-kereskedőknek, és/vagy precízen belőtték a heteken belül kifutó francia kisautó árát. Innen nézve egészen jelentéktelennek tűnik – pedig nem kis név – például a
- SEAT Ibiza, amelyből mindössze 124 darab kellett a vásárlóknak.
- Négy különféle változat, ám bántóan magas életkor: Fiat Pandából mindössze 91 darab kelt el tavaly. (A statisztika készítője valamiért a minik – pl. Fiat 500, VW Up, Smart ForTwo – közé sorolja, mi eggyel följebb.)
- Náluk is gyengébben muzsikált a Ford Ka+, jelentéktelen 22 darabot vásároltak honfitársaink tavaly.
Kompaktok
Itt a Škoda Octavia nyert 6157 eladott autóval, abba most ne menjünk bele, hogy valóban a Golfok és Focusok kategóriája az övé, hivatalosan igen. De ha a tőle körútnyi távolságban lemaradt Suzuki SX4 S-Cross 4982 darabos értékesítését nézzük, az is iszonyúan más kategória, mint például
- a Peugeot 308, bizony, nem is olyan régen még Az Év Autója volt, ám Magyarországon se a cégek, se a magánszemélyek nem kívánják: 358 darab fogyott tavaly,
- szinte észrevehetetlen a hazai utakon, pedig a kategória egyik legtágasabbja, mégsem kellett senkinek az utóbbi esztendőkben a Nissan Pulsar, utolsó évében mindössze 27 fogyott belőle,
- de még ennyi se a Citroën C4-ből, csupán 25 darab.
Szabadidő-autók
Messze a legszélesebb, legtöbb szereplős kategória, amelynek értékesítései ma már nálunk is elhomályosítják a többit. Az országbajnok Suzuki Vitara volt nyilván az első 11 127 eladott autóval, ehhez mérjük az alábbi csendes veszteseket, például
- a csinos Renault Koleost, a maga 87 darabos értékésítése meglehetősen szerényke,
- a Suzuki Jimny kifutó változatáért sem szedték szét a szalonokat a kisméretű terepjáróra vágyók, 47 darab kelt el (csak összehasonlításképpen a Lada 4×4-ből 185 darab)
- a Subaru sem lehet elégedett a 40 darabos Forester-értékesítéssel.
Középkategória
Nézzünk körül a drágább, úgynevezett középfőnökös cégautók kategóriájában, ahol a Passat uralkodik, 2018-ban 1612 darabot adtak el a Volkswagen-kereskedések. Ezer fölött volt még a Škoda Superb és a Ford Mondeo is, innen nézve komoly buktának tűnik például
- a nagy reményekkel indult, és még mindig fiatal Alfa Romeo Giulia, 76 darabocskára akadt vevő tavaly,
- a már le is cserélt Peugeot 508-ból 27 fogyott, rendkívül kíváncsiak vagyunk, hogy a vagány utód miként szerepel majd idén,
- végül itt is lapít a sor végén egy Subaru, a Legacyból írd és mondd 3, azaz három darab kelt el.
Executive
A felső-középnek is mondott elitkategóriára a cikk felütésében használt „olcsó” jelző nemigen használható, már csak azért sem, mert mindig is a három német prémiummárka vadászterepének számított. 2018-ban az 5-ös BMW nyerte a háziversenyüket 499 autóval, amitől nem csak minőségben maradt el tavaly például
- a Jaguar XF második generációja, havi kettő darab értékesítés, éves szinten összesen 26,
- nincs hivatalos hazai szalon, de azért 11 darab vadiúj Tesla Model S-re is került magyar rendszám tavaly,
- valamint összesen 5 darab Infiniti Q70-re is.
Végül szavazzunk, nem, az Alfát nem raktuk be a lehetőségek közé. Érdekesebb, ha 5 másik modellről kérdezzük…