120 éve gyárt autókat az Opel, ennek örömére előrángattak a múzeumból egy halom öreg, illetve nagyon öreg autót, feltöltötték őket üzemanyaggal, majd odavetették szerencsétlen jószágokat a csorgó nyálú közönség elé, hogy hajrá, tessék velük menni egy karikát. Bírni fogják. Mentünk is!
Hogy legyen valami komoly mondanivalója is a rendezvénynek, az Opel az autóvilágítás, illetve a fényszórók fejlődésének bemutatását választotta alapmotívumnak. Kezdve a gyertyától, a halogéneken, az időközben szerencsére már kihalt xenonon át, míg a végére eljutunk a különféle okos LED-es fényszórókig.
Közben persze hangsúlyozva azt is, hogy a márka mennyire úttörő volt egy halom újítás bevezetésében, kezdve a System Lutzmann égés közben rugóval mindig a tükrök fókuszpontjában tartott viaszgyertyájától az 1938-as Opel Kapitän megszokott, kerek helyett szögletes fényszóróin, vagy a ’68-as Opel GT bukólámpáján át egészen az 1998-as Opel Omega B-ig, amelyben elsőként volt széria a gázkisüléses xenonlámpa.
Aztán 2003-ban szintén elsők voltak a dinamikus kanyarfénnyel és 90 fokos sarokfénnyel – ezt az Opel Signum kapta – majd a kompakt kategóriában is elsőként kínálták ezeket az újításokat 2004-től, az akkori Astrában. 2008-ban az első Insignia bi-xenon fényszórót kapott, amely összesen kilenc kilenc világítási funkciót kínált, városba, gyalogos zónába, országútra, autópályára, rossz időjárási viszonyokra, statikus és dinamikus kanyarfénnyel, távfénnyel és távfény-asszisztenssel.
2015-ben érkezett az IntelliLux LED mátrixvilágítás a jelenlegi Opel Astrával, amiben oldalanként 8 db LED világítja meg az utat. Városon kívül képes önmaga reflektorra váltani, de közben a szembejövőket, vagy az utolért másik autó vezetőjét kimaszkolja, magyarul rájuk nem világít, nem vakít el senkit. Azóta már oldalanként 16 darab LED-nél tart az Opel az IntelliLux LED mátrixrendszerrel, amely így még finomabban alkalmazkodik az aktuális világítási feladathoz.
Hogy maradjon a jelenre is valami extra, megnézhettük a 2019-ben érkező új Opel Corsa első-hátsó lámpatesteit is, amelyek pedig a kisautó kategóriába hozzák majd el a roppant tudományos, LED-es fényszórókat. Valahogy így néz majd ki, tessék köré képzelni egy Corsát:
De nem is ez a lényeg, bár nagyon színpadias mozdulatokkal rántották le a leplet erről a pár alkatrészről. Hanem az, hogy az Opel kirámolta a saját múzeumát, feltöltötte az autókat üzemanyaggal, majd a dudenhofeni tesztpályán lehetett körözni velük. Hogy sportértéke is legyen – azon felül, hogy sokszor teljesen idétlen ergonómiát, illetve váltási sémákat kellett pillanatok alatt megtanulni, ahogy egyik autó után a másik következett – mindezt éjszaka, kivilágítatlan pályán kellett letudni.
Ami valahol logikus is, így bele lehetett kóstolni abba a látványba, amit egy gyertya fénye mellett lehetett látni egykoron az autók vezetőállásából. Ami a nagy kerek semmihez hasonlít, a gyertyák csupán arra voltak jók, hogy magát az automobilt lássák a többiek.
Az első már többé kevésbé értékelhető fényt adó autó az 1950-es Opel Olympia Cabriolet Limousine. 1488 köbcentis, négyhengeres motorja 38 lóerős volt, amivel akár 112 km/órás csúcssebességre is fel tudott gyorsulni, kormányváltója háromfokozatú, a kézifék pedig a vezető bal lábánál volt.
Lámpái csapnivalók, sötétben 60 körüli tempónál már csak sejteni lehetett, hogy merre is kell menni. A vakságon kívül még egy érdekes tanulsága is volt a különféle, mesterséges úthibákkal is ellátott tesztkörnek, mégpedig az, hogy mennyire rémesen ingatagok voltak az autók ebben az időben. A keresztirányú bordán, kanyarban szinte elrepült az autó hátulja, ami elég vacak érzés.
Komoly minőségi ugrás volt a ’66-os Opel rekordba átülni. Finom automata váltó, ringatózó karosszéria, duruzsoló 1,9-es, 90 lóerős motor, és ami a legfontosabb, ez már világítani is tudott. Amellett, hogy az automata váltója olyan tempóban dobálja a fokozatokat, ami még a DSG korában is ritka. A kasztni óriási, vékony oszlopokkal, nagy üvegfelülettel remekül átlátható. Egész szórakoztató vele autózni, és még az úthibáktól sem jött zavarba, van rajta fék, minden, ami kell.
Aztán az Opel GT-vel folytattuk a sort, ami 1968-as évjáratú, szintén 1,9-es, 90 lóerős négyhengeressel. Az egyedi, kólásüveg formájú karosszéria, a rejtett lámpák, a sportos karakter hamar népszerűvé tette a kis sportkocsit, amelyből bő 130 ezer darabot gyártottak a modell pályafutása során.
Vezetni ezt is mókás volt, mélyre kell a sportosnak szánt ülésekbe ülni, és úgy tekerni az irgalmatlan méretű, vékonyka kormányt. Fék ezen nem volt sok, de a kerek lámpák már egész jól bevilágították az utat. mai értelemben vett sportosságnak nyoma sincs az autóban. Se hang, se erő, egyedül a forma és a hangulat zseniális.
Világítás tekintetében az Opel Kadett B Coupé Rallye egész izmos darab, hiába 1971-es kiadású. Mondjuk nem is meglepő, hogy felperzseli az aszfaltot az a kétpár fémlavórnyi extra reflektor, amit az orrára szereltek. 1968 óta az Opel hivatalosan is támogatta a fiatal tehetségeket a motorsportban, így többen is a Kadett Rallye változatával kezdték a pályafutásukat, ami a bukókereten kívül extra műszerekkel is fel volt vértezve, hogy ütőképes alapot adjon a versenyautóépítéshez.
Ilyen versenyző volt Anders Kulläng is, aki a Svéd Rallyt nyerte 1980-ban. Vezetni elég harmatos, versenyautó létére mindössze 106 lóerős és 176 km/órás csúcssebességre képes. A fék ezen is hitvány, egy mai, szinte bármilyen családi autóval meg lehetne enni reggelire.
Opel Monza a következő fogás, háromliteres, soros hathengeres, 180 lóerős motorral. 1977-ben mutatkozott be és műszakilag a Senator kétajtós, kupé változatának tekinthető. Vastag ülésekkel, gyönyörű motorhanggal, jó illattal, vállalható világítással.
Nagy ugrással érkezünk 1991-be, hogy menjünk egy kört Helmut Schmidt – 1974 és 1982 között volt az NSZK kancellárja – egykori Kadett GSi-jével. Kétliteres motor, 115 lóerő, 208 km/órás csúcssebesség. Korának egyik legjobb légellenállású, könnyű, sportos modellje volt a Kadett GSI, különleges, digitális műszerfallal.
A 90-es évek hazai, közkedvelt bűnözőautója volt az Opel Calibra. Progresszív dizájn és elképesztően jó, 0,26-os Cd érték jellemezte, 115 és 204 lóerő között ötféle teljesítményű változat volt elérhető belőle, első- és összkerékhajtású kivitelben is készült. Ez az autó 150 lóerős, 4×4-es, már egész modernnek mondható vezetési élménnyel.
Végül a 2003-as évjáratú Opel Omega B Caravan-nal érkezünk meg a közelmúltba. Ez az autó mai igényekkel is teljesen vállalható, kényelmes, gyors, pontosan irányítható és a 150 lóerős, 2,5-ös, hathengeres motor minden nehézség nélkül cibálja a kasztnit. Xenon fényszórójával még a fényébe sem lehet belekötni.
Még akár órákat el tudtunk volna velük autózgatni, de sajnos egyszer csak vége lett a rendezvénynek. Igaz, mindent nem sikerült belezsúfolni az időbe, de így is elég megható, hogy remek állapotú, múzeumi autókat kaptunk meg egy egy körre. Mindenféle hisztis, folyton beleszóló, teremőrlelkű instruktor nélkül.
Végül még vetettünk egy pillantást a jövőre is, amit az Opel GT X képviselt, elöl pixelekből álló LED-es fényszórókkal, változó színben fénylő márkaemblémával. Különösen kontrasztos volt a 120 évvel ezelőtti Opel mellett, hogy mennyit változott az autó, de maga az autóvilágítás is a rugós gyertyától az elképesztő trükkökre képes, takarékos LED-ekig.