Kisebb szakmai vita alakult ki a szerkesztőségen belül arról, hogy mit tekinthetünk ma Magyarországon „luxusautónak”, amennyiben a vadonatúj járművek vásárlását nézzük, és onnan indulunk ki, hogy a nettó átlagbér 200 ezer forint körül kullog.

Egy sima 3-as BMW-t újonnan sem neveznénk annak (habár akad belőle bőven 20 millió feletti változat, és fogynak azok is), de az M3-ast már egyértelműen igen. A diskurzus középpontjába inkább az 5-ös BMW és az E-osztályos Mercedes kategóriája került, az ötméteres szedánok és kombik jellemzően 15-25 millió forint között kelnek el, az átlagbért keresők racionális megközelítéssel 10 évesen sem tudnak ilyet vásárolni. Végül bekerültek összeállításunkba az A6-tal együtt.

Bekerült a Mercedes GLA AMG változata is (bő 17 milliós alapár), és az M2-es BMW, valamint az Audi A3 RS és társaik is, mert bár méretük szerint egyáltalán nem tekinthetők luxusautónak, mégis a mai Magyarországon luxusterméknek gondoljuk ezeket a járműveket újonnan.

Nagyjából itt húztuk meg a határt, e fölött meglehetősen jól pörög a hazai újautó-piac teteje. Közel ötezer – mondjuk akkor így – „luxusautónak” tekinthető, avagy „luxusterméknek” tartott személyautóra került magyar rendszám 2018-ban a Datahouse adatbázisa szerint. Fontos hangsúlyozni, hogy az autóipari statisztikákat összegző nemzetközi cég számai a hazai forgalomba helyezéseket rögzítik, vagyis az ebben a kategóriában még mindig jellemző szlovákrendszámozásokat (meg a németet stb.) nem. Ami azt jelenti, hogy a cikkben szereplő számoknál a valós magyarországi értékesítések még magasabbak, egyes márkáknál, modelleknél akár másfélszer, kétszer ennyi is lehet. Erre konkrét példákat írunk alább.

Nézzük meg ábécésorrendben a fontosabb márkáknál, hogy miből mennyi gurult át a kereskedésekből a vagyonos magánszemélyek és egyes cégek garázsaiba tavaly.

Audi

Gyenge évet zárt a VW-konszern prémiummárkája Magyarországon a 2229 darab eladott személyautóval. Látható lemaradását a közvetlen riválisaitól a WLTP-s átállás mellett állítólag az is nehezítette, hogy nem kapott a magyar importőr annyi járművet a központból, amennyit el tudott volna adni. A legdrágább Audik értékesítése azért igen szépen pörgött.

  • Q7 – 297 darab magyar rendszámmal forgalomba állított autó
  • A6 – 167 darab
  • Q8 – 52 darab
  • A7 – 48 darab
  • A4 Allroad Quattro – 47 darab
  • A8 – 46 darab
  • TT – 29 darab (ebből 10 Roadster)
  • Q5 S – 17 darab
  • A5 S Sportback – 15 darab
  • A5 Cabriolet – 12 darab
  • A5 S Cabriolet – 5 darab
  • A5 RS Coupe – 4 darab
  • A3 RS – 4 darab
  • R8 – 4 darab (ebből 2 Coupe, 2 Spyder volt)
  • A6 Allroad Quattro – 4 darab
  • A4 RS Avant – 2 darab
  • A6 RS Avant – 1 darab
Közel ötezer új luxusautót vásároltak a magyarok 2018-ban 1

Sajnos nem lehet pontosan meghatározni, hogy a cikkben szereplő autókból mennyit vásároltak meg magánszemélyek, magánhasználatra, és mennyit adtak mondjuk multik a vezetőiknek juttatásként. A Datahouse statisztikái ugyan rögzítik a „céges” vásárlásokat, de nálunk 2018-ban sokkal magasabb az AMG Mercik, RS Audik és M-es BMW-k „céges” vevőinek az aránya, mint mondjuk a VW Passatok esetében. Biztosak vagyunk benne, hogy például a 22 darab AMG GT-t nem multik adták céges juttatásként vezető menedzsereiknek (pedig a 22-ből 20-at cégnévre vásároltak) (Kép forrása: iStockphoto.com)

Bentley

Örömteli esemény a patinás brit márka 2018 decemberi szalonnyitása Budapesten, habár már 2017-végén (még az épület alapkőletétele előtt) elkelt a teljes 2018-as, mindössze 10 darabos országkvóta egésze. Szűk körben, de jelentős az érdeklődés a jellemzően 50-100 millió forint közötti áron kínált luxusautókra. A magyar vevőkről itt olvashat egy érdekes beszélgetést a hazai márkaigazgatóval, ide kattintva pedig a szalonba is benézhet.

2018-ban 10 Bentley-t értékesített az importőr, a Datahouse szerint 7 példányra került magyar rendszám:

  • Continental – 4 darab (sanszos, hogy GT-k, de ezt nem részletezi a statisztika)
  • Bentayga – 3 darab
Közel ötezer új luxusautót vásároltak a magyarok 2018-ban 2

Szalon a Szerémi úton. 2020-as átvétellel még előrendelhetők autók az akár tízmilliós előleg átutalásával

BMW

Második helyen zárta a német prémiumtrió világszerte vívott küzdelmének magyarországi részét a BMW 3140 darab eladott személyautóval. Amit az Audinál írtunk, itt is bőven igaz: gyönyörűen fogytak a márka drágább modelljei.

  • 5-ös – 589 darab
  • X5 – 264 darab
  • X6 – 197 darab
  • 7-es – 57 darab
  • X5 M – 50 darab
  • 6-os Gran Coupe – 49 darab
  • M5 – 46 darab
  • M2 – 41 darab
  • X6 M – 38 darab
  • 4-es Coupe/Cabrio – 28 darab
  • M4 – 26 darab
  • i8 – 11 darab
  • M3 – 11 darab
  • 8-as – 9 darab
  • Alpina B5 – 1 darab

Ferrari

Információink szerint olyan 30 darab körül mozog az évente itthon eladott Ferrarik száma, valószínűleg nem nagyon mozgatják ezt a hazai GDP-adatok. Ebből a Datahouse szerint 10 példányra került 2018-ban magyar rendszám:

  • 488 – 4 darab
  • Portofino – 3 darab
  • GTC4 Lusso – 2 darab
  • 812 Superfast – 1 darab
Közel ötezer új luxusautót vásároltak a magyarok 2018-ban 3

A Ferrari Budapest feliratú rendszámtartóból csak arra tudunk következtetni, hogy ez az – amúgy Budapesten fotózott – F12 magyar értékesítésű sportkocsi, a német rendszáma ellenére

Melyik prémiummárkának hogyan változott az értékesítése?

2017-ről 2018-ra, a márkák teljes kínálatának értékesítését nézve, százalékosan. A legnagyobb év/év növekedésről indulva haladunk a legfájóbb buktáig. A személyautókat és kishaszonjárműveket együtt számoló Datahouse-statisztika szerint a piac egésze 17 százalékot nőtt. Csak az évi 100 darabnál többet értékesítő márkákat néztük, ez alatti darabszámnál csalóka lehet a százalékos változás.

  • Jaguar + 30,7 százalék
  • Porsche + 29 százalék
  • Volvo + 26,2 százalék
  • Mercedes + 18,2 százalék
  • BMW + 16,3 százalék
  • Lexus + 14,4 százalék
  • Audi – 19,2 százalék

Jaguar

Alacsony bázisról indulva ugyan, de a ligájában bajnoknak számító 30 százalékos növekedés után 183 Jaguarra került magyar azonosító 2018-ban. Közülük a drágábbak:

  • F-Pace – 48 darab
  • XF – 26 darab
  • F-Type – 5 darab
  • XJ – 2 darab

Lexus

Kisebb-nagyobb mértékben csökken a dízelek értékesítése Európa-szerte, a benzines hibrideké pedig szépen emelkedik, ám ez a kijelentés kissé másként mutat, ha a prémiummárkák hazai értékesítéseire nézünk. A nagyobb részt még mindig gázolajos motorokkal szerelt személyautókat értékesítő Mercedes és BMW valamelyest nagyobbat nőtt a magyar piacon, mint a 95 százalékban hibrid hajtásláncos járműveket értékesítő Lexus. Persze a 751 darab eladott személyautó így is szép onnan nézve, ahonnan felemelkedett a Toyota übermárkája.

  • RX450h – 220 darab
  • GS – 59 darab
  • LS500 – 34 darab
  • LC500 – 15 darab (ebből 10 példány hibrid, 5 darab V8)
  • GS F – 2 darab
  • RC F – 1 darab
Közel ötezer új luxusautót vásároltak a magyarok 2018-ban 4

A cikkben szereplő autók fenntartásának költsége – a havi casco díjától a gumiszett alkalmi vásárlásig – messze tanyázik a nettó 200 ezret keresők lehetőségeitől

Maserati

Ma már kijelenthető, hogy nem tudott csodát tenni a Ferrari kistestvérének tekinthető márkával sem a középkategóriába lépés, sem a szabadidő-autó-gyártás. Tavaly 14 Maseratit állítottak forgalomba magyar papírokkal.

  • Ghibli – 6 darab
  • Levante – 4 darab
  • Quattroporte – 3 darab
  • Gran Cabrio – 1 darab

Akad más is, bőven

Nem csak az ún. prémiummárkák gyártanak és kínálnak luxustermékeket, mindjárt itt van az Európa-szerte taroló Mustang, amely sosem száguldott végig olyan sebességgel kontinensünk különböző piacain, mint mostanság. Plusz ide került a hazai képviselettel nem rendelkező Tesla, valamint az Aston Martin és a Rolls Royce néhány eladott autója is.

  • Ford Mustang – 110 darab
  • Alfa Romeo Stelvio – 73 darab
  • Tesla Model S – 11 darab
  • Nissan GT-R – 9 darab
  • Nissan 370Z – 8 darab
  • Tesla Model X – 7 darab
  • Dodge Challanger – 2 darab
  • Chevrolet Corvette – 1 darab
  • Alfa Romeo 4C – 1 darab
  • Aston Martin DB11 – 1 darab
  • Rolls Royce Ghost – 1 darab

Mercedes-Benz

Iszonyatosan elverte a BMW-t és az Audit tavaly a Mercedes 5014 darabos értékesítéssel, amiben benne van az új X-osztálytól a tényleg luxuskategóriás kisbuszig több minden, ám ezeket nem vettük be az alábbi listába. Így is rendkívül hosszú, ennyi új AMG Mercedes sosem kelt el Magyarországon, ha jól számoljuk, összesen 278 példány.

  • CLS – 90 darab
  • S-osztály – 87 darab (csak szedánok)
  • GLS – 84 darab
  • S-osztály Coupe/Cabriolet – 48 darab
  • E-osztály AMG – 45 darab (ebből 5 példány volt T-Modell)
  • G-osztály – 40 darab
  • GLC AMG – 40 darab
  • C-osztály AMG – 28 darab (26 szedán és 2 kombi)
  • GLE AMG Coupe – 24 darab
  • AMG GT – 22 darab
  • GLE AMG – 20 darab
  • G-osztály AMG – 19 darab
  • S-osztály AMG Coupe/Cabriolet – 17 darab
  • A-osztály AMG – 16 darab
  • CLS AMG – 13 darab
  • C-osztály Coupe/Cabriolet – 13 darab
  • S-osztály AMG – 11 darab
  • C-osztály AMG Coupe – 10 darab
  • E-osztály AMG Coupe/Cabriolet – 8 darab
  • GLC AMG – 6 darab
  • S-osztály Maybach 4 darab
  • GLA AMG – 6 darab
  • GLS AMG – 2 darab
  • C-osztály AMG Cabriolet – 2 darab
  • SL – 1 darab
Közel ötezer új luxusautót vásároltak a magyarok 2018-ban 5

Ismeretségi körben van olyan kis céget vezető menedzser, aki XC90-et kap munkáltatójától, de olyan is, aki hatszor ekkora, legalább tízszer annyi profitot termelő multinál Passatot kap juttatásként. A fotón egy közel 60 milliós AMG GT C Roadster tesztautó parkol Budapest diplomatanegyedében, az ablaktörlője alá telefonszámot rakott egy randizni vágyó hölgy. A részletek itt olvashatók

Porsche

Bármikor jártam az elmúlt 2 esztendőben a márka Szerémi úti szalonjában, újra és újra meglepetten láttam, hogy milyen sokan nézegetik a kiállított, jórészt 30-50 milliós remekműveket. Évek óta nyílt titok, hogy a Porsche az a márka, amelyből sosincs annyi, amennyit a magyar vevőinek el tudna adni az importőr. 2018-ban 291 személyautót értékesítettek, a Datahouse 160 darabot rögzített.

  • Cayenne – 51 darab
  • Panamera – 43 darab
  • Macan – 31 darab
  • 718 – 16 darab (fele Boxster)
  • 911 – 19 darab

Range Rover

Száz eladott SUV közelében (96) teljesített tavaly a Land Rover drága almárkája, amelynek újdonsága máris nagy kedvenc.

  • Velar – 27 darab
  • Sport – 26 darab
  • „sima” Range Rover – 12 darab

Volvo

Szárnyal a kínai kézben lévő svéd márka Magyarországon (is), saját lendületük mellett az Audi botladozása is kellett hozzá, hogy nálunk majdnem a sarkukra léptek 1814 darabos értékesítésükkel (holott globálisan nagyjából háromszoros a különbség közöttük). Különösen a szabadidő-autóik népszerűek.

  • XC60 – 605 darab
  • XC90 – 316 darab
  • S90 – 150 darab
  • V90 – 65 darab