Három gyerek mellett örökölt sílécekkel, cipőkkel, egy heti hazai kajával utazni nem feltétlenül jó dolog, de a költségeken mégis így lehet sokat spórolni. Általában évi egy alkalomra sikerül hétszemélyes, nagyobb tesztautót időzíteni a február végi szabadságra, de ezúttal nem jött össze semmi, így egyetlen lehetséges útitárs maradt csak képben, a tartósteszten nálunk vendégeskedő Renault Talisman. Sebaj, legalább a nyári görög túra után  télen is bizonyíthat. Aki pedig hagyományos, itthon szerzett tapasztalatokra épülő tesztet olvasna a francia csatahajóról, az ide kattintson ni:

Nagynak ugyan nagy a Talisman, de csak ötszemélyes, így a Nagyit máris lehúzhattuk a becsomagolandó dolgok listájáról, ami azért fájdalmas veszteség volt. Nem csak a gyerekeknek. A mindjárt hatéves lánygyerek még nem tud mosolyogva végigtolni egy teljes napot a sípályán, őt eddig ebédidőben rá tudtuk melegíteni az időközben ebédet is főző nagymamára. De ez részletkérdés, sokkal égetőbb probléma volt a síeléshez sokkal nélkülözhetetlenebb sílécek elpakolása.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 2

Amik ugye nem férnek be a csomagtartóba, hiába hatalmas a maga 608 literes befogadóképességével. Síboxunk ugyan még van a múlt évezredből, de a négyajtós kasztnin se tetősín, se tetőkorlát, se semmi egyéb nincs, amire rögzíthetnénk. Szerencsére azért ezekre az amúgy nem a praktikumra kihegyezett szedánokra is lehet tetőcsomagtartót szerelni.

A Thule nagyjából mindent gyárt, amivel a tetőn, vonóhorgon lehet utaztatni sílécet, tetőboxot, kerékpárt, akármit, így mi is találtunk egy alkalmas eszközt, amit ki is béreltünk a túrára. Nagyjából öt perc alatt feldobták a tetőre a keresztléceket, amire aztán otthon jött a muzeális tetőkoporsó. Ebbe pedig az öt pár, kisebb-nagyobb léc. Még néhány cipő is befért, a többi az autóba ment.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 30

Ide még befér pár táska, igaz?

A hatalmas csomagtérbe került táskák mellett az apróbb tárgyaknak máshol kerestünk helyet, az Ausztriában kötelező fényvisszaverő mellények mellett az ajtózsebekben elfértek a kávék, csokik, ilyen-olyan zacsik. A szélvédőre tapasztott tartóban telefonon futott a Waze – gyorsan fejlődik a technika, nem egy öreg autó, de ebben még a korábbi R-Link rendszer fut, így nem működött a képernyőtükrözés, ellentétben a most frissen piacra kerülő Renault-modellekkel – közben a hátsóknak is jutott USB-csatlakozó tölteni az mp3-lejátszót, és az aux csatlakozón keresztül még bele is hallgathattunk a legnagyobb ivadék sajátos zenei válogatásába.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 31

Dupla USB-csatlakozók a hátsóknak

Helye végül mindennek lett, pedig vittünk magunkkal hólapátot is, de a bepakolás nem túl szórakoztató. A csomagtartó mély és baromi nagy, amit egy kis résen keresztül kell úgy telerámolni, hogy a legkevesebb holttér maradjon a bőröndök, táskák között. És ez nem egyszerű. Nem hiába ez egy business limuzin, aki sok családi túrát tervez, annak jobb választás a kombi karosszéria, még ha egy kicsit többet is fogyaszt úgy  a Talisman.

Elöl masszázsfunkciós, fűthető, szellőztethető ülések várják a vezetőt és a navigátort, hátul csak a bőkezűen mért térnek örülhetnek a kicsik. Már ameddig a szüleik nem vetnek még a lábaik alá egy kisebb táskát. A hétköznapi kényelmet fokozó ki- és beszálláskor magától hátratolódó üléstől én most agybajt kaptam és azonnal kikapcsoltam. A fűthető kormány viszont télen nagyon klassz dolog, és jól is működik, sokkal gyorsabban elkezd fűteni, mint az ülés.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 33

Az ülésszellőztetésre fagyban nincs nagy szükség, de az ülés- és kormányfűtés remek dolog

Milyen vezetni?

Hidegen lassan, megfontoltan indul a dízelmotor. Az indítógomb megnyomása után – kulccsal nem kell bíbelődni, a Renault régen kártyás, mostanra már kissé felpuffadt, de még mindig kényelmes megoldása talán a legjobb még ma is –, szóval a Start gomb megpöccintése után komótosan izzít a rendszer, majd megfontoltan átforgatja az indítómotor az 1,6-os dízelt, míg fel nem éled a motor.

Aztán megy is, a 160 lóerős dízel ha nem is annyira erős, mint amit a minden jóval megtömött, látványos autótól várnánk, de különösebb megerőltetés nélkül, teljesen megpakolva is bírta a sztrádatempót. Még tetőboxszal is.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 34

Öt perc és fent van a készlet a tetőn

Faragatlan módon ránt egy kicsit a váltó, ahogy áthúzzuk a fokozatváltó kart R-be, aztán még egyszer, ahogy kitolatás után jön a D. A civilizált, komfortos váltásokhoz érdemes az Eco gombot benyomni, de a menüben egész mélyrehatóan személyre szabható bármelyik mód, a motorhangtól, futómű-hangoláson, gázreakción át a hangulatvilágítás erősségéig, színéig.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 35

Még 7400 métert lehet innen csúszni a pálya aljáig

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 36

Megéri a 2×500 kilométernyi autózás, mert Hinterstoder felett általában még márciusban is vidáman lehet síelni

Amennyire zavaró az autó alatt lévő 19 colos felni a vékonyka abronccsal üresen, annyira kisimul vele a világ megpakolva. Persze csak addig, míg az ember nem zuhan bele a néhol gyalázatos minőségűvé rohasztott M1-es egyik négyzetméteres úthibájába. Ott aztán akkorát kap a felni, futómű, utas, hogy a fal adja a másikat. Tényleg fájdalmas dolog. Az amúgy roppant menő és kanyargós úton, tempósan vezetve élvezetes négykerék-kormányzás hasznát leginkább parkolásnál lehetett érezni, mert a kétszer 500 kilométeres autópályás menet során nagy szükség sosem volt rá. De a 10,8 méteres fordulókör azért jó dolog egy ekkora dögtől.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 37

Néhol pár centis jég még maradt játszani

Autópályán a távolságtartó tempomat nagyon hasznos dolog. Van, aki nem szereti, de ha előrelátóan fogunk előzésekbe, akkor nem kell tartani az indokolatlan, automatikus fékezésektől. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer viszont nem igazi már, manapság a hangszórókból jövő, méltatlankodó búgásnál sokkal többet is tudnak az autók.

Osztrák autópályán autózni, nem igazán izgalmas dolog. Kevés a bolond, jó az aszfalt és hétvégén a forgalom is kényelmes. Így van idő bámészkodni. Az egyik érdekesség a kísérleti jelleggel egyes szakaszokon alkalmazott 140 km/órás sebességkorlátozás. Az egyéves teszt alatt vizsgálják a levegőszennyezettséget, a zajártalmat, a valós átlagsebességet és a balesetek arányát is.

A másik, ami feltűnt, hogy a korábbi, a vezetés közbeni telefonhasználat elleni, illetve a követési távolság betartására bátorító út menti hirdetések helyét átvették a drogfogyasztás és vezetés együttesét halálos párosításnak bemutató táblák. Bár a szép színes tabletták akár lehetnének vérnyomás-csökkentők is. De nem azok.

Púposra pakolva is lehet takarékos egy autó? 39

Furcsa összeadás, aminek nincs jó eredménye

A teljes úton, ami két szombati autózós napból állt, az egyiken kifelé, a másikon hazafelé, síboxszal, agyonpakolva 6,6 liter körüli átlagfogyasztást mértünk. Ami egy ekkora autóval, egy családdal, sok cuccal jónak mondható.

A két út átlaga között volt némi különbség, mert egy fogyasztáscsökkentő varázseszközt is beszereltünk az autóba indulás előtt, amit a visszaútra eltávolítottunk az autóból. A pontos adatokat, tanulságokat Rácz Tamás kollégám fogja hamarosan megénekelni, illetve hasznos tanácsokkal is készül azok számára, akik úgy gondolják, szükségük van valami hasonló csodaeszközre.

A Renault Talisman bizonyította, amit vártunk tőle barátságos, nagy kényelmes utazó autó, amelyben nem gond, ha a a szomszéd város helyett egy másik országba kell elugrani. Ráadásul jól is néz ki.